Campanie electorală fără spectacole, găleţi, tricouri, pixuri, brichete, ulei sau zahăr

Campanie electorală fără spectacole, găleţi, tricouri, pixuri,

brichete, ulei sau zahăr

   Campania electorală pentru alegerile locale din 5 iunie a.c., care începe în data de 6 mai, ora 00.00, vine cu câteva elemente de noutate, faţă de cele precedente. Astfel, sunt interzise bannerele, mesh-urile, panourile publicitare mobile, steagurile şi ecranele publicitare, panourile publicitare fixe sau mobile, publicitatea luminoasă, publicitatea pe vehicule, vehiculele inscripţionate cu sloganuri de campanie şi cele care difuzează materiale audio, spectacolele, serbările, focurile de artificii etc.

De asemenea, este interzisă utilizarea în campania electorală a pixurilor, a cănilor, a ceasurilor, a tricourilor, a jachetelor, a gecilor, a impermeabilelor, a pelerinelor, a vestelor, a şepcilor, a căciulilor, a fularelor, a sacoşelor sau a pungilor şi a altor materiale din poliester, a umbrelelor, a găleţilor şi a altor materiale din aceeaşi categorie, a brichetelor, a chibriturilor, a produselor alimentare, a produselor alcoolice, a ţigărilor, adică toate acele acţiuni şi materiale de propagandă electorală care au fost folosite din plin la toate alegerile după anul 1990.

Oferirea sau darea de bani, de bunuri ori de alte foloase în scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidaţi ori un anumit candidat se pedepseşte cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.

Afişele electorale, ale căror dimensiuni sunt stabilite prin act normativ, se aplică pe panourile electorale special amenajate şi nu mai mult de unul pentru fiecare partid politic, alianţă politică, alianţă electorală sau organizaţie a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri ori fiecare candidat independent.

În alte locuri decât cele stabilite, afişajul electoral este permis numai cu acordul proprietarilor, administratorilor sau, după caz, al deţinătorilor.

Sunt interzise afişele electorale care combină culori sau alte semne grafice, astfel încât să evoce simbolurile naţionale ale României ori ale altui stat.

În campania electorală, din acest an, pot fi utilizate numai următoarele tipuri de materiale de propagandă electorală: afişe electorale cu dimensiuni de cel mult 500 mm o latură şi 350 mm cealaltă latură; afişele electorale prin care se convoacă o reuniune electorală vor avea 400 mm o latură şi 250 mm cealaltă latură şi vor fi amplasate în locurile speciale pentru afişaj stabilite prin dispoziţia primarului; materiale de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală; publicitate în presa scrisă; materiale de propagandă electorală online; broşuri, pliante şi alte materiale tipărite din aceeaşi categorie. Prin materiale tipărite din aceeaşi categorie cu broşurile şi pliantele se înţelege materialele tipărite pe suport de hârtie. Din această categorie mai fac parte calendare, door hangers, flyers, fluturaşi.

Este considerat material de propagandă electorală orice material scris, audio sau video care îndeplineşte următoarele condiţii: se referă în mod direct la un candidat sau partid politic care participă la alegeri, clar identificat; este utilizat în perioada 6 mai – 4 iunie 2016, ora 07.00; are obiectiv electoral şi se adresează publicului larg; depăşeşte limitele activităţii jurnalistice de informare a publicului.

Toate aceste materiale publicitare, precum și publicitatea online au fost limitate ca procent în această campanie electorală pentru alegerile locale. Așadar, cheltuielile pentru producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio, televiziune şi în presa scrisă, în cuantum de maximum 40% din totalul cheltuielilor electorale care pot fi efectuate; cheltuielile pentru producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală online, în cuantum de maximum 30% din totalul cheltuielilor electorale care pot fi efectuate; cheltuielile pentru cercetări sociologice, în cuantum de maximum 30% din totalul cheltuielilor electorale care pot fi efectuate; cheltuielile pentru afişe electorale, în cuantum de maximum 20% din totalul cheltuielilor electorale care pot fi efectuate;  cheltuieli pentru broşuri, pliante şi alte materiale de propagandă electorală tipărite, în cuantum de maximum 50% din totalul cheltuielilor electorale care pot fi efectuate.

Acţiunile de campanie electorală sunt interzise în unităţile militare, precum şi în spaţiile din şcoli şi universităţi în perioada de desfăşurare a cursurilor.

Nerespectarea prevederilor legale constituie contravenţii, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracţiuni, şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 25.000 lei.

Fiind prima campanie electorală finanţată de stat, candidaţii sunt obligaţi să aibă mandatar financiar şi să probeze cu documente cheltuielile pentru a li se valida mandatul, în cazul în care sunt aleşi. De asemenea, pentru a putea solicita rambursarea cheltuielilor de campanie, candidaţii trebuie să obţină minimum 3% din voturile valabil exprimate la nivel naţional.

Tot ca elemente de noutate pentru alegerile locale din iunie sunt alegerea preşedinţilor de Consilii Judeţene din rândul consilierilor judeţeni, prin votul secret al majorităţii acestora şi nu uninominal, prin votul direct al cetăţenilor; alegerea primarilor dintr-un singur tur de scrutin, şi monitorizarea electronică a alegerilor, de către Autoritatea Electorală Permanentă, pentru a fi prevenit votul ilegal.sursa:ziarulincomod.ro

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare