Dolj: CL Craiova a votat alocarea a 12,98 milioane lei firmei Iridex pentru a cumpăra 1.120 de pubele

Consiliul Local Craiova a aprobat, joi, cu votul majorităţii consilierilor locali ai PSD şi PER, alocarea sumei de 12,98 milioane lei, fără TVA, firmei Iridex pentru a cumpăra 1.120 de containere de suprafaţă, pentru colectarea selectivă a gunoiului, care vor deservi cetăţenii care locuiesc la bloc.

Proiectul a fost propus de conducerea Primăriei Craiova, iar consilierii PNL şi USR-PLUS au votat împotrivă, pe motiv că banii vor fi daţi unei firme private, care va achiziţiona aceste containere direct de la o altă firmă, fără licitaţie publică.

‘Nu putem gira acest proiect de CL, care oricum include vreo 2-3 hotărâri, care trebuiau tratate separat. Să ajungem să dăm milioane de euro din bani publici unei firme private, ca acea firmă privată să cumpere direct de la altă firmă privată nişte bunuri pentru craioveni, mi se pare de domeniul SF. Nu înţeleg de ce evitaţi aceste licitaţii, cum de altfel s-au şi achiziţionat până acum, printr-o simplă adresă prin care reprezentantul producătorului ne spune că s-ar putea ca alţi producători să aibă alte dimensiuni la containere. Pe bune? Să fie ultima dată când veniţi în faţa CL cu astfel de propuneri! Nu am crezut că se poate ajunge la asemenea aroganţă din partea conducerii PSD cu banii craiovenilor’, a spus consilierul PNL Marian Vasile.

Suma de circa 3 milioane de euro va fi plătită de la bugetul local firmei în rate lunare, pe o perioadă de 8 ani, consilierii liberali susţinând că primăria nu are niciun control asupra modului în care se face achiziţia, dar nici asupra pubelelor, iar în contract este stipulat că firma nu va plăti redevenţă/chirie pentru ocuparea domeniului public, iar in cazul furtului, sau distrugerii parţiale/totale a containerelor, Municipiul Craiova va solicita înlocuirea containerelor, iar firma va avea dreptul ‘să recupereze costurile de înlocuire prin modificarea părţii din

tarif/sumei fixe, aferentă costurilor suplimentare, în lipsa oricărei culpe a acestuia în producerea evenimentului’.

‘Ne-am grăbit să dăm afară 300 de oameni de la Salubritate (n.red.: firma CL Craiova care colecta gunoiul din Craiova şi care a delegat activitatea către Iridex), acum trei luni, dar Primăria nici măcar nu avea prevăzute containere pentru colectarea selectivă a gunoiului. Ni se solicită tot mandatarea primarului să voteze în Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară de Gestionare a Deşeurilor ECODOLJ cumpărarea, de către un operator privat a 1.120 de platforme de gunoi, cu peste 3 milioane de euro. Primăria Craiova nu are absolut niciun fel de control asupra modului în care sunt achiziţionate acele platforme de gunoi. Primăria practic se angajează să plătească timp de opt ani pentru nişte platforme care nu au fost niciodată prevăzute în Masterplanul de deşeuri’, a spus consilierul PNL Theodor Sas.

Primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu, susţine că primăria nu avea cum să prevadă în 2012 containerele în acest număr, ‘pentru că era o altă legislaţie, care s-a modificat în 2018’.

‘Noua legislaţie ne obligă ca începând din acest an să avem containere selective, ca să se poată sorta gunoiul. Până acum, licitaţiile au fost organizate de CJ Dolj, nu a avut nicio treabă Primăria Craiova. Au durat 5 ani. Când s-a făcut licitaţia pentru containerele îngropate, aproape tot Masterplanul judeţului a fost blocat din cauza acestei licitaţii care, până la urmă, a fost tranşată de instanţă. Acum am avut o discuţie cu operatorul (Iridex n.r.): ‘cum facem?’. Ni s-a spus foarte clar că există un soft la maşinile deja achiziţionate prin licitaţie publică de către CJ şi că nu pot opera decât containere de acest tip. Asta ar însemna că dacă facem o achiziţie publică va exista o altă firmă care poate va câştiga, peste un an, doi-trei – cert este că noi nu vom putea face în acest moment colectarea selectivă – va trebui să avem alte maşini, alte costuri, deci implică foarte multe lucruri’, a spus Vasilescu.

Consilierul USR-PLUS Lucian Săuleanu, decanul Baroului Dolj, a afirmat că această achiziţie încalcă legea achiziţiilor publice, iar pubelele sunt cumpărate la preţuri de 2-3 ori mai mari decât este pe piaţă.

‘Nu e treaba noastră că CJ Dolj s-a judecat 5 ani cu licitaţia, că maşinile nu merg decât cu acel tip de pubelă. Dimpotrivă, dacă s-au achiziţionat asemenea maşini înseamnă că iar e o chestiune de nelegalitate, adică au condus la un producător anume. Revin, din punct de vedere juridic formula propusă azi prin Actul adiţional nr. 3, în sensul cumpărării, la preţul respectiv, şi achitării în rate a acestor bunuri e dovada că se încalcă legea achiziţiilor publice. Nu este transparenţă, bunurile automat sunt de 2-3 ori mai scumpe. Pe internet apar cu 6-700 de euro/bucată şi noi le cumpărăm cu 2.400 de euro/bucată. Să le cumpere Iridex, nu trebuie să le cumpărăm noi, să devenim proprietarul lor. Pare doar o schemă prin care se folosesc bani publici, în mod netransparent’, a spus consilierul Lucian Săuleanu.

Contractul ‘Delegarea prin concesionare a gestiunii unor activităţi componente ale serviciului de salubrizare, respectiv colectarea şi transportul deşeurilor municipale şi a altor fluxuri de deşeuri în judeţul Dolj şi operarea staţiei de sortare şi transfer Goicea’ a fost atribuit, în 2018, prin licitaţie publică, Asocierii SC Iridex Group Salubrizare SRL – SC Servicii Salubritate Bucureşti SA – SC Iridex Group Import Export SRL, având o valoare totală de 250.652.467,44 lei, fără TVA şi a fost aprobat de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) ‘EcoDolj’. Operatorul de salubritate din Craiova, aflat în subordinea Consiliului Local, încetează de la 1 iulie activitatea de colectare a deşeurilor de la populaţie, iar toate cele peste 26.000 de contracte vor fi preluate de firma Iridex Group Salubrizare.

De la 1 iulie, craiovenii urmează să plătească pentru ridicarea gunoiului o taxă obligatorie anuală, prin Direcţia de Impozite şi Taxe a Primăriei, şi nu contravaloarea unei facturi pentru serviciile prestate, aşa cum este în prezent. Majoritatea primarilor din Dolj au atras atenţia Consiliului Judeţean în repetate rânduri că preţul gunoiului pe care primăriile îl achită ca taxă către firma Iridex reprezintă o mare problemă pentru bugetul acestora, care se achită în urma Masterplanul pe deşeuri al judeţului realizat printr-un proiect european de circa 50 de milioane de euro. Potrivit conducerii CJ Dolj, ideea de tarif versus taxă a fost o hotărâre în 2012 a celor 111 primari de atunci, pe motiv că UE ar fi impus achitarea unei taxe ca formă de constrângere la plată pentru toţi cetăţenii.

Sursa: PRESSONLINE