Gara de Nord, sărită la investiţii

Gara de Nord

Cea mai mare gară a României suferă din cauza lipsei investiţiilor. Într-un document oficial, reprezentanţii Ministerului Transporturilor recunosc că în ultimii 17 ani în Gara de Nord s-a investit doar 8,13 milioane de lei. Bani au mers către lucrări de întreţinere indispensabile pentru a ţine clădirea deschisă.

De 50 de ani, însă, la Gara de Nord din Capitală nu s-au făcut lucrări de consolidare, reabilitare sau modernizare. Iar acest lucru se vede. Gara a devenit un pericol pentru zecile de mii de călători care îi trec pragul zilnic.

gara de nord aziÎn 2017, CFR SA a cheltuit doar 300 de mii de lei pentru repararea şi întreţinerii Gării de Nord din Capitală. Cu aceşti bani s-au făcut reparaţii la pardoseli, s-au înlocuit scaunele rupte şi geamurile sparte. Pentru problemele grave ale staţiei de cale ferată nu au fost
bani.

 

Răspunzând unei interpelări a unui deputat, oficialii din Transporturi recunosc cât de degradată este clădirea inaugurată în 1872.

Gara de nord veche„Tencuielile exterioare aferente faţadelor clădirii staţiei CF Bucureşti Nord se află într-o stare avansată de degradare, existând suprafeţe mari de faţadă cu tencuieli desfăcute până la zidăria de cărămidă şi care prezintă pericol de prăbuşire cu riscul accidentării publicului călător şi al pietonilor care tranzitează zonele respective”, se arată în document.

Iar problemele nu se opresc aici. „Tâmplăriile din lemn de la ferestre şi uşi sunt în mare parte degradate, putrede şi deformate, ceea ce conduce la la infiltraţii urmare a precipitaţiilor (ploi şi ninsori) afectând tencuielile interioare şi existând pericolul producerii de incendii deoarece apa se scurge chiar şi prin traseul instalaţiei şi prin tablourile electrice”, se mai arată în document.

Gara de Nord 1872Toate instalaţiile din Gara de Nord au o vechime mai mare de 50 de ani, în condiţiile în care durata lor de viaţă este de doar 30 de ani. Deoarece conductele de apă şi canalizare sunt măncate de rugină, cedează frecvent, iar subsolul clădirii este mai tot timpul inundat. Apa sapă astfel în structura de rezistenţă a clădirii. În plus una dintre clădiri, în care mai funcţionează, încă spaţii comerciale, este încadrată în clasa 1 risc seismic, fiind pericol public.

Oficialii din Transporturi fac acum planuri doar pentru expertizarea clădirii. Lucrările de modernizare mai aşteaptă.

„În funcţie de fondurile alocate, se va proceda, după expertizare, la proiectarea şi execuţia lucrărilor indicate a fi necesare de executat prin expertiza tehnică”, transmit reprezentanţii Ministerului Transporturilor.

Potrivit Master Planului în Transporturi, prin Gara de Nord din Capitală trec în fiecare zi 29.631 de călători.