Statuia lui Avram Iancu, „luată pe sus” din centrul municipiului Turda; Dan Tanasă (AUR), pe Facebook: PSD şi PNL, slugile UDMR!

Statuia eroului național Avram Iancu a fost luată pe sus și eliminată din centrul municipiului Turda, arată un clip video publicat de deputatul Dan Tanasă (AUR), scrie r3media.ro.

Primăria Turda vrea modernizarea centrului istoric fără ca statuia lui Avram Iancu să rămână pe amplasamentul său, adică modernizare cu ștergerea prezenței oricărui înaintaș care a făcut posibilă păstrarea limbii române în Transilvania, semnalează Buletin de Carei, citat de rostonline.ro.

Pe 10 iulie a avut loc un marș de protest împotriva deciziei, care se vede, nu a avut niciun efect.

„ACT DE TRĂDARE NAȚIONALĂ! AVRAM IANCU A FOST SCOS ASTĂZI DIN CENTRUL MUNICIPIULUI TURDA!!! PSD ȘI PNL, SLUGILE UDMR!”, a reacționat deputatul AUR, Dan Tanasă, pe Facebook.

Primăria Turda susține că relocarea statuii lui Avram Iancu a fost propusă de specialiști atestați (arhitecți, istorici, etc).

Istoricul și publicistul clujean Ionuț Țene se întreabă de ce tot mai mulți primari din Ardeal se folosesc de un așa zis „concept urbanistic european”, pentru a elimina elementele identitare din orașele pe care le administrează, scrie r3media.ro.

Pornind de la recentul caz al statuii lui Avram Iancu din Turda, Ionuț Țene trece în revistă situațiile asemănătoare apărute în ultimii ani în alte orașe, precum Oradea, Sibiu sau Alba Iulia.

De-altfel, în opinia jurnalistului clujean, situația de la Oradea este campioană la acest nedorit capitol.

„În ultimii ani asistăm la o politică ”europeană” de excludere a monumentelor identitare românești din centrele orașelor din Ardeal, pe motiv că nu cadrează cu noile concepte arhitectonice futuriste pe bani europeni. Desigur doar cele românești sunt eliminate, cele ale culturii și identității altor etnii nu? Oradea a devenit campioană la eliminarea însemnelor memoriale românești din centrul orașului. De altfel asistăm la o eliminare urbanistică a elementului românesc din centrele orașelor din Ardeal. Românii acum redevin din punct de vedere arhitectural, ca în vremea Austro-Ungariei când erau excluși pe criterii etnice, într-un fel de nou extra-muros. La Oradea, Ilie Bolojan nu a depășit viziunea ”tractoristă” a culturii. A prigonit revista ”Familia” în care a debutat Mihai Eminescu. A înlăturat statuia ecvestră a lui Mihai Viteazul din centrul orașului (foto), dezvelită de Ziua Armatei Române (cam tot cei legat de armata română e înlăturat mai nou), într-un depozit de la marginea urbei și îl ține de vreo trei ani pe Mihai Eminescu închis într-un dulap de lemn, un fel de coșciug simbolic al asasinării culturii române. Ciudat că monumentele culturii maghiare din oraș au înflorit sub bagheta lui Ilie Bolojan. Sigur, bravo intelectualilor maghiari că au reușit să facă un grup statuar al poeților maghiari ai secolului XX, în frunte cu Ady Endre, unul dintre poeții pe care-i citesc și îmi place, dar, totuși, ce aveți cu Eminescu și monumentele românești din Oradea domnule Bolojan? Cultura identitară românească vă deranjează? E o modă printre primarii din Ardeal de a ”moderniza” centrele urbane pe bani europeni cu înlăturarea exclusivă a monumentelor identitare naționale românești”, a scris Ionuț Țene în Napoca News.

Mai mult, publicistul observă că statuile altora nu deranjează și ele trebuie păstrate în cadrul „noului concept european”.

„La 13 ianuarie 2018 a avut loc la Turda dezvelirea – într-un spaţiu public – a aşa-zisului “Monument al libertății religioase”, care s-a vrut marcarea hotărârii Dietei ţinută la Turda acum 450 de ani (13 ianuarie 1568), unde s-a proclamat libertatea religioasă în Transilvania pentru patru confesiuni: catolică, reformată (calvină), luterană şi unitariană, nicidecum şi pentru religia ortodoxă a majorităţii locuitorilor Transilvaniei, care a rămas tolerată și considerată schismatică. Românii ortodocși fiind considerați deci în afara legii. Acest monument al „libertății” religioase fără români nu a deranjat ”modernizarea” pe fonduri europene a centrului muncipiului Turda. Doar eroul național al românilor Avram Iancu deranjează și trebuie relocat, că așa doresc arhitecții cu telefonul financiar direct de la Bruxelles?

În timp ce Avram Iancu este relocat din piața centrală, la Alba-Iulia s-a dezvelit de curând, în prezența președintelui Ungariei, statuia principelui Gabriel Bethlen, cel care prigonea românii din Ardeal ca să-i treacă la calvini. Din punct de vedere a urbanismului ”european” numai monumentele identitare românești deranjează și trebuie înlăturate ca să dea aspectul de ”fus” pieței din Turda?”, s-a întrebat Țene.

Acesta concluzionează: „Noii ”zei” ai piețelor nu mai sunt statuile și busturile, ci parkingul de trotinete și stația de încărcat biciclete din centrul orașului. E noul concept ”european” urbanistic în care identitatea și monumentele de for sunt înlăturate, bineînțeles doar cele românești? Samuel von Brukenthal, baronul peste iobagii români, e urbanistic ”european” să fie în piața mare din Sibiu, dar Avram Iancu nu. Exploatatorii românilor din Ardeal sunt foarte urbani mai nou și au gust de cozonac.”

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare