80% dintre tinerii din mediul rural aspiră la studii superioare, dar rata de înscriere şi finalizare este de 23%.

În anul 2023, 43% din populaţia Uniunii Europene în vârstă de 25-34 de ani avea studii superioare, în creştere cu 1% faţă de anul 2022, conform unui raport publicat de Eurostat. Conform aceluiaşi raport, România se situează pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte rata tinerilor cu studii superioare. Doar 23% dintre tinerii din România care se încadrează în intervalul de vârstă 25-34 de ani au absolvit o formă de învăţământ superior, situându-se la aproape jumătatea mediei europene.

Ce ne spun tinerii din mediul rural despre accesul la facultate:

* 80% dintre tineri îşi doresc să urmeze studii superioare;

* Unul din trei tineri se teme că familia nu va avea resursele financiare necesare pentru a-l susţine pe durata facultăţii;

* 5% dintre studenţi – absolvenţi ai programului Vreau în clasa a 9-a – declară că cea mai mare dificultate este acoperirea cheltuielilor pentru cazare (cămin/chirie);

* Mai mult de 10% dintre studenţi se confruntă cu dificultăţi financiare în ceea ce priveşte cheltuielile pentru transport, materiale educaţionale, îmbrăcăminte şi alimente.

Proiectul „Vreau la facultate” a fost demarat de World Vision România în parteneriat cu Universitatea Babeş-Bolyai în luna martie 2023, având ca scop oferirea unui pachet educaţional complex pentru studenţi. Necesitatea proiectului „Vreau la facultate” a venit ca răspuns la nevoia absolvenţilor de liceu din mediul rural de a fi sprijiniţi în continuare la universitate, întrucât tinerii se confruntă cu dificultăţi în privinţa cheltuielilor legate de transport, materiale educaţionale, îmbrăcăminte şi alimente.

Beneficiarii programului „Vreau la facultate” sunt studenţi din mediul rural şi periurban, înscrişi în anul II, ciclul de studii universitare de licenţă la Universitatea Babeş-Bolyai, selectaţi pe baza unor criterii de vulnerabilitate. Principalele criterii de selecţie sunt reprezentate de venitul scăzut per familie, domiciliul în mediul rural, înscrierea în anul universitar 2023-2024 la Universitatea Babeş-Bolyai şi deschiderea studentului şi a familiei în vederea participării la activităţile de educaţie non-formală organizate în cadrul programului.

Principalele activităţi ale studenţilor în perioada martie – iulie 2024 în cadrul programului „Vreau la facultate”

* În această perioadă, studenţii au participat la sesiuni individuale de mentorat, consiliere academică/socială şi vocaţională, menite să le ofere sprijin pe parcursul studiilor. Mentorii, provenind din rândul profesorilor universitari şi studenţilor admişi la studii doctorale sau de masterat la Universitatea Babeş-Bolyai, au fost alături de studenţi, pentru a-i ajuta să-şi definească şi să-şi îndeplinească obiectivele personale.

„Sesiunile de mentorat au fost utile pentru dezvoltarea mea personală, întrucât am primit informaţii ce ţin de domeniul meu de interes. Mentora mea a dat dovadă de responsabilitate, bună organizare, competenţă şi empatie la cel mai înalt nivel, motiv pentru care îi sunt extrem de recunoscătoare pentru împărtăşirea expertizei sale. Am dedus că învăţarea continuă şi multilaterală este un proces-cheie pentru încadrarea cu brio a tinerilor în câmpul muncii. Atât timp cât avem un suport din partea celor mai experimentaţi, tranziţia de la student la angajat va fi mult mai lejeră. Aşadar, programul ‘Vreau la facultate’ în sine şi sesiunile de mentorat au fost o îmbinare armonioasă între util şi plăcut, fapt pentru care sunt extrem de recunoscătoare.”, a declarat Daniela, studentă în cadrul proiectului.

* De asemenea, au fost organizate workshop-uri tematice adaptate nevoilor studenţilor, abordând subiecte precum gestionarea timpului şi strategii de învăţare. Aceste workshop-uri au fost susţinute de consilieri din cadrul Centrului de Carieră, Orientare Profesională şi Alumni a Universităţii Babeş-Bolyai, până la finalul anului universitar.

„Workshop-urile din cadrul acestui proiect au fost extrem de valoroase pentru mine. M-au ajutat să îmi îmbunătăţesc abilităţile, să acumulez noi cunoştinţe şi să mă dezvolt atât profesional, cât şi personal. Întâlnirile au fost bine structurate, interactive şi pline de informaţii utile, ceea ce a făcut ca experienţa să fie foarte plăcută şi productivă. Pentru mine, acest proiect a reprezentat o oportunitate extraordinară de a mă dezvolta şi de a mă conecta cu alte persoane. Este un cadru ideal pentru schimb de idei/experienţe şi acumulare de cunoştinţe. Apreciez enorm efortul şi dedicarea echipei organizatoare şi sunt recunoscător pentru tot ceea ce am învăţat şi experimentat”, a declarat Sergiu, student în cadrul proiectului

Rezultatele proiectului în perioada martie – iulie 2024

* 78 de studenţi au participat la diverse workshop-uri, fiecare dintre acestea fiind conceput în jurul unei teme care s-a aliniat intereselor lor academice, oferindu-le oportunităţi de învăţare şi dezvoltare.

* 60 de studenţi au beneficiat de îndrumarea unui mentor dedicat, care le-a oferit suport şi orientare pe parcursul călătoriei lor academice şi personale, ajutându-i să îşi contureze obiectivele şi să îşi dezvolte abilităţile.

* De asemenea, 78 de studenţi au primit sprijin financiar pentru a-şi continua studiile.

Rezultatele analizei chestionarului privind stima de sine la tinerii participanţi

În cadrul programului „Vreau la facultate” a fost efectuat un chestionar pentru a evalua stima de sine a studenţilor participanţi. Rezultatele obţinute oferă o perspectivă valoroasă asupra percepţiei de sine şi a încrederii în abilităţile lor.

* Un procent semnificativ de 94% arată că studenţii au o imagine de sine pozitivă

* 89% dintre studenţi afirmă că reuşesc să îşi gestioneze eficient sentimentul de frustrare

* 90% dintre studenţi se simt apreciaţi de cei din jur

* Un procent de 98% sugerează că aproape toţi studenţii îşi asumă responsabilitatea pentru acţiunile lor

* 90% dintre studenţi afirmă că sunt sinceri în situaţii dificile

* 90% dintre studenţi se concentrează pe dezvoltarea unor obiceiuri sănătoase

Conform datelor obţinute, studenţii implicaţi în proiectul „Vreau la facultate” au o stimă de sine sănătoasă, alături de competenţe emoţionale şi morale solide. Atitudinea pozitivă faţă de sine, gestionarea eficientă a emoţiilor şi asumarea responsabilităţii pentru propriile acţiuni, reflectă o stare de bine psihologică şi emoţională, esenţiale pentru succesul lor academic şi personal.

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare