Comisia Europeană propune consolidarea unor norme esențiale pentru gestionarea bugetului UE

Comisia a propus luni ajustări specifice ale normelor financiare ale Uniunii Europene, cunoscute sub denumirea de Regulamentul financiar.

Principalul obiectiv al propunerii este de a alinia normele existente la actualul buget pe termen lung pentru perioada 2021-2027 și de a aduce îmbunătățiri suplimentare standardelor deja foarte înalte ale normelor financiare ale UE, în vederea dezvoltării unui buget încă și mai transparent, mai bine protejat și mai suplu.

Comisarul Johannes Hahn, responsabil cu bugetul și administrația, a declarat: „Propunerea de astăzi urmărește să ofere certitudine beneficiarilor fondurilor UE, sporind, în același timp, capacitatea de reacție a bugetului în perioade de criză și făcând ca gestiunea bugetară să fie digitală în mod implicit. Experiențele recente ne-au învățat că este important pentru toată lumea să fim pregătiți pentru a face față neprevăzutului. Aștept cu interes viitoarele discuții constructive cu Parlamentul European și cu statele membre – în cadrul Consiliului, în vederea punerii în aplicare a acestor norme cu promptitudine și în beneficiul tuturor.”

Principalele elemente ale propunerii de astăzi urmăresc să asigure:

Creșterea transparenței bugetului UE, prin:

  • o mai bună informare a publicului cu privire la utilizarea bugetului UE și la beneficiarii fondurilor UE, prin intermediul unei baze de date publice îmbunătățite care să acopere toate metodele de execuție bugetară;
  • consolidarea eficacității controalelor și a auditurilor prin colectarea obligatorie de date privind destinatarii fondurilor UE, inclusiv privind beneficiarii reali ai acestora;
  • utilizarea unui sistem informatic integrat pentru extragerea datelor și evaluarea riscurilor la nivelul tuturor metodelor de execuție a bugetului UE, pentru a identifica, printre altele, riscurile de nereguli, fraudă și conflicte de interese.

Un buget al UE mai bine protejat, prin:

  • consolidarea sistemului de detectare timpurie și de excludere al Comisiei, reușindu-se astfel ca beneficiarii fondurilor UE care încalcă normele UE să fie identificați și excluși de la finanțare;
  • extinderea domeniului de aplicare al acestui sistem la gestiunea partajată a execuției bugetare (în cadrul căreia Comisia execută bugetul împreună cu statele membre ale UE), de exemplu în ceea ce privește finanțarea din Fondul european de dezvoltare regională sau în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență;
  • actualizarea definiției conflictului de interese, justificând respingerea participanților la procedurile de atribuire în cazul în care se detectează un conflict de interese;
  • creșterea eficienței și a calității controalelor și a auditurilor prin digitalizare și prin utilizarea tehnologiilor emergente, în conformitate cu angajamentul Comisiei față de practicile digitale.

Un buget al UE mai suplu, prin:

  • asigurarea unui cadru juridic clar pentru achizițiile publice în situații de criză, de exemplu permițând instituțiilor UE să efectueze achiziții în numele statelor membre ale UE sau să acționeze în calitate de organism central de achiziție;
  • adăugarea unui nou instrument de execuție bugetară pentru a se asigura că Comisia poate contribui la inițiative globale (mai concret, la activități cu donatori multipli, care implică punerea în comun a fondurilor pentru sprijinirea obiectivelor globale în domenii precum schimbările climatice, educația și combaterea SIDA, a tuberculozei și a malariei).

Etapele următoare

Propunerea de astăzi va face de acum obiectul negocierilor dintre Parlamentul European și statele membre ale UE – în cadrul Consiliului, în vederea unei adoptări rapide. Comisia va colabora cu aceste două instituții pentru a se asigura că solicitanții și beneficiarii fondurilor UE pot începe să beneficieze de noile norme cât mai curând posibil.

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare