Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc susţine şi aduce argumente pentru introducerea în programa de studii liceale a disciplinei Istoria Comunismului.
„Există o necesitate stringentă de consolidare a valorilor democratice în rândul tinerelor generaţii şi de exersare a reflexelor democratice;
– Dobândirea exhaustivă a cunoştinţelor tinerilor cu privire la istoria recentă a României;
– Istoria Comunismului ar putea oferi elevilor din România o mai bună cale de înţelegere a avantajelor formulelor democratice de organizare a societăţii.
Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc îşi exprimă susţinerea deplină faţă de iniţiativa deputatului Alexandru Muraru de introducere în programa de studii liceale a disciplinei Istoria comunismului. O astfel de măsură, menită să completeze conţinuturile transmise elevilor în cadrul orelor de istorie generală, porneşte de la necesitatea consolidării valorilor democratice în rândul tinerelor generaţii, fiind în egală măsură o datorie morală pe care cetăţenii României o au faţă de înaintaşii lor care s-au opus totalitarismului comunist.
Acordarea unui spaţiu mai mare în programa de studii liceale istoriei comunismului românesc, tratat în conexiune cu cel internaţional, ar fi o măsură de natură nu doar să crească volumul cunoştinţelor tinerilor cu privire la istoria recentă a României, dar mai ales să ajute considerabil la consolidarea gândirii critice în rândul tinerelor generaţii şi exersarea reflexelor democratice. Acoperind totalitatea sferelor de manifestare a totalitarismului, de la cea politică la cea a mentalităţilor colective, trecând prin economie şi societate, modern predată, disciplina Istoria comunismului ar putea oferi elevilor din România o mai bună cale de înţelegere a avantajelor formulelor democratice de organizare a societăţii, oferind celor tineri şi anticorpii intelectuali atât de necesari tuturor colectivităţilor, într-o perioadă de ofensivă generală a populismelor al căror scop general este reabilitare ideii de dictatură”, spune Institutul.
„Tinerii din România, care au parcurs o formă de învăţământ postdecembrist, înţeleg sau cunosc prea puţine lucruri despre perioada regimului comunist, cu atrocităţile şi manifestările brutale care au îngrădit zeci de ani exercitarea oricărei minime forme de democraţie sau care au condus, în repetate rânduri, la pierderea de vieţi omeneşti. Aşadar, mă întreb, în primul rând, etic şi moral, dacă un popor constrâns de drepturi şi libertăţi, un popor de sacrificiu pentru ca noi astăzi să trăim într-un stat consolidat democratic, nu merită, oare, să aibă pagini separate în manual de istorie şi informaţii exhaustive din punct de vedere al cronologiei perioadei comuniste? Eu consider că merită şi felicit iniţiativa domnului deputat Alexandru Muraru de introducere în programa de studii liceale a disciplinei Istoria comunismului. IICCMER va pune la dispoziţie toate resursele necesare implementării acestui proiect educaţional” – a declarat prof. univ.dr. Daniel Şandru, Preşedintele IICCMER.
„Demersurile constante ale anumitor personaje de a reabilita totalitarismele româneşti de stânga sau de dreapta, abuzând în primul rând de precaritatea culturii istorice din rândul unor segmente ale auditoriului lor, pune acut problema necesităţii unor noi forme de instituţionalizare a memoriei istorice. Scopul unor astfel de forme nu este acela de a canoniza, de a oficializa percepţia sau tratarea unui personaj istoric sau a unei epoci ci este acela de a împiedica relativizarea impactului devastator al totalitarismului, mai ales prin ocultarea victimelor şi a efectelor negative ale acestuia.
În acord cu obiectivele sale de activitate, IICCMER a publicat încă din 2009, urmat de reeditări în 2011 şi 2014, un manual pentru liceu, denumit O istorie a comunismului din Romania. Ne-am exprimat în permanenţă disponibilitatea de a contribui, cu resursele intelectuale şi materiale pe care la avem la dispoziţie, la reactualizarea şi modernizarea conţinutului didactic, astfel încât demersul susţinut să aibă un impact semnificativ în rândul elevilor din România, să fie uşor şi conştient de înţeles, dar mai ales, să fie un instrument folosit de următoarele generaţii împotriva ideologiilor de tip totalitarist sau în oricare încercări de a le fi suprimate ideile, libertăţile şi valorile”, mai spune IICMER.