Fitch: România ar putea să intre în recesiune tehnică în primul trimestru din 2023

Agenția de rating Fitch a transmis că se așteaptă ca economia României să intre în recesiune tehnică în primul trimestru din 2023, în ciuda faptului că și-a revizuit puternic în sus prognoza de creștere economică pentru 2022, la 6,2%, de la 2,1%, estimarea din aprilie, confirmând ratingul suveran al României la „BBB minus” cu perspectivă negativă, aceasta fiind ultima notă din categoria „investment-grade” (recomandat pentru investiţii).

„Performanță puternică, dar perspectivele se deteriorează: Fitch se așteaptă acum ca economia să se extindă cu 6,2% în 2022, una dintre cele mai puternice rate din UE, datorită performanțelor foarte solide din primele două trimestre ale anului. Creșterea a fost determinată de acumularea de stocuri (care s-ar putea inversa în trimestrele următoare), dar și de consumul privat puternic, în pofida războiului din Ucraina. Cu toate acestea, ne așteptăm ca inflația ridicată, creșterea ratelor dobânzilor și un mediu extern mai slab să ducă la o încetinire rapidă a creșterii PIB-ului în trimestrele următoare, economia putând intra în recesiune tehnică în Trimestrul I 2023. Datorită transferului statistic slab și presiunilor substanțiale asupra costurilor energetice, prognozăm o creștere de numai 1,6% în 2023, care se va redresa la 3,7% în 2024, pe măsură ce investițiile publice legate de fondurile UE vor fi accelerate”, a transmis Agenția de rating Fitch.

Potrivit sursei citate, deficitul bugetar în 2022  se va reduce la 6,4% din PIB.

Creșterea cheltuielilor a fost mai atenuată din cauza creșterilor moderate ale pensiilor și salariilor, dar a început să se accelereze, având în vedere efectele de revărsare a prețurilor la bunuri și servicii și măsurile de sprijin suplimentare, susțin exeperții Fitch.

Potrivit sursei citate, România va avea o situație fiscală mai dificilă în 2023, în contextul unei creșteri mai lente și a unor cereri de cheltuieli mai mari. Acest lucru va implica compromisuri dificile în materie de politici și ar putea reduce transparența fiscală dacă autoritățile se vor baza pe măsuri punctuale, implementând impozite ad-hoc cu caracter excepțional. Până în prezent, se preconizează că schemele de sprijin pentru energie, care includ plafoane pentru energia electrică și gazele naturale destinate gospodăriilor și, într-o mai mică măsură, firmelor, vor fi finanțate prin impozite excepționale, cu un impact limitat asupra bugetului, dar nu poate fi exclus un sprijin mai direct.

Reformele privind sistemele de pensii și de salarizare (care urmează să aibă loc anul viitor, în conformitate cu angajamentele asumate în cadrul Planului de redresare și de reziliență) sunt esențiale pentru a asigura sustenabilitatea fiscală pe termen mediu, precum și continuarea sprijinului din partea fondurilor UE, arată Fitch.

Agenția observă riscuri continue de derapaj fiscal, inclusiv potențialul unor cheltuieli suplimentare înainte de super-ciclul electoral din 2024.

Fitch și-a revizuit previziunile anuale armonizate privind inflația la 12,2% în 2022 (de la 10% anterior), iar acum se așteaptă ca inflația să scadă mai treptat până la 11% în 2023 și 5,7% până în 2024. Impactul prețurilor ridicate la energie și alimente s-a tradus printr-o inflație mai mare în toate categoriile, dar există unele semne de moderare de la o lună la alta, datorită, în parte, măsurilor de limitare a prețurilor, cnform agenției.

Agenția de rating Fitch a confirmat ratingul României la „BBB-”, cu perspectivă negativă. Perspectiva negativă reflectă riscurile negative pe care le reprezintă războiul din Ucraina și criza energetică europeană asupra performanțelor economice, fiscale și externe ale României, agravate de perspectivele de creștere mult mai slabe ale zonei euro și de condițiile de finanțare externă mai dificile decât în momentul ultimei revizuiri din aprilie. Aceste riscuri sunt agravate de obiectivele de politică concurente care stau la baza dezechilibrelor macroeconomice persistente. De asemenea, reflectă incertitudinea continuă în ceea ce privește punerea în aplicare a politicilor de abordare a dezechilibrelor fiscale structurale pe termen mediu, în ciuda progreselor înregistrate în acest an.

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare