Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a depus, miercuri, un proiect de lege pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011. Inițiativa urmărește să operaționalizeze școlile profesionale și să încurajeze tinerii să se înscrie în aceste unități în care au posibilitatea să învețe o meserie.
”Astăzi, trebuie să dăm cu tunul ca să mai găsim un meseriaș profesionist. Dacă ne uităm în catalogul de calificări de meserii, în acel registru național, sunt peste 450 de meserii pe care trebuie să le acoperim. Cum să le acoperim, dacă școlile noastre profesionale nu mai scot și nu mai educă copii? Tinerii, după ciclul gimnazial, nu mai au nicio motivație ca să intre în școlile profesionale, din varii motive. Abia 14-15% dintre cei care au încheiat gimnaziul merg către școlile profesionale și atunci noi trebuie să-i motivăm pe acești copii să facă pasul, pentru că altminteri criza de forță de muncă va fi nu acută, ci cronică’‘, a declarat senatorul Sorin Lavric, în cadrul unei conferințe de presă la Palatul Parlamentului.
Susținerea elevilor pentru a urma această formă de învățământ este absolut necesară, în contextul în care cei mai mulți dintre ei provin din localități aflate la distanțe mari de unitățile de învățământ profesionale, de unde nu ar putea ajunge la școală din lipsa rețelelor de transport în comun sau a costurilor mari, sens în care se impune asigurarea cazării și mesei acestora, cheltuielile urmând a fi suportate de către Ministerul Educației din fonduri alocate de la bugetul de stat.
De asemenea, în vederea încurajării continuării/finalizării studiilor de către elevii
care frecventează această formă de învățământ, se impune acordarea unui sprijin financiar lunar, în cuantum de 250 lei, necesar continuării/finalizării studiilor, sprijin asigurat de către Ministerul Educației din fonduri alocate de la bugetul de stat.
Inițiativa AUR mai prevede că învăţământul profesional se va organiza în școli profesionale pentru calificări profesionale înscrise în Registrul național al calificărilor, stabilite de Ministerul Educației și aprobate prin hotărâre a Guvernului, iar cifra de școlarizare pentru
învăţământul profesional de stat se va stabili în funcție de nevoile pieței muncii, identificate prin documente strategice de planificare a ofertei de formare regionale, județene și locale.
Concret, prin proiectul depus astăzi, propunem 6 măsuri precise:
1) Sprijin de 250 de lei pentru fiecare elev care urmează cei 3 ani de studiu la școala profesională.
2) Cantina și internatul trebuie să fie asigurate tot timpul. Banii pentru masă și casă trebuie să vină de la Ministerul Educației, acolo unde există fondurile necesare.
3) Pregătirea elevilor trebuie să fie în concordanță cu registrul calificărilor. Copilul trebuie să știe de la bun început ce meserie va îmbrățișa.
4) Numărul de elevi primiți în școlile profesionale trebuie să asculte de cerința pieței de muncă.
5) Întotdeauna la terminarea celor 3 ani de școală profesională se eliberează un certificat de calificare. Pentru ca elevii să beneficieze de calificarea obținută, Ministerul Educației, împreună cu Ministerul Muncii, trebuie să îi sprijine în a-și găsi un loc de muncă.
6) Îndrumarea elevilor care la terminarea gimnaziului nu obțin mai mult de media 5 către școlile profesionale. Acestor copii trebuie să li se spună faptul că își pot construi un viitor urmând cursurile unei școli profesionale. În acest sens, profesorii vor avea un rol esențial în îndrumarea elevilor.
Prin modificările propuse de AUR putem să ameliorăm, cât putem, din criza cronică de forță de muncă din România, dar oferim și tinerilor posibilitatea de a-și construi un viitor pornind de la o meserie de bază.