România este pe locul al patrulea în Europa în clasamentul privind numărul de specialişti în IT, dar ţara noastră ocupă, în acelaşi timp, ultimul loc în ceea ce priveşte numărul de persoane care au competenţe digitale de bază, iar acest lucru porneşte de la lipsa de educaţie în domeniu, motiv pentru care se impune o alfabetizare digitală încă de la nivel preşcolar sau de la primele clase, a declarat, joi, preşedintele Comisiei de IT din Camera Deputaţilor, Sabin Sărmaş, la deschiderea a celei de a XI-a ediţii a evenimentului „GoTech World”.
„Avem de-a face cu două Românii: o Românie care este pe locul 4 în Europa în clasamentul privind numărul de specialişti, numărul de absolvenţi IT&C, şi care este, în acelaşi timp, pe ultimul loc în Europa în ceea ce priveşte numărul de persoane care au competenţe digitale de bază. (…) Marea majoritate a populaţiei României nu are competenţe digitale. La nivel global ne aflăm într-o situaţie de risc, în care peste 2,7 miliarde de oameni nu au folosit niciodată Internetul. (…) Cum poate România să se digitalizeze cu adevărat fără ca cetăţenii ei să-şi dorească digitalizarea sau, altfel spus, pot cetăţenii României să-şi dorească digitalizarea cât timp nu au competenţe digitale de bază, cât timp nu ştiu cum să folosească aceste servicii? (…) Toată problema porneşte de la educaţie, avem nevoie de alfabetizare digitală încă de la nivel preşcolar sau de la primele clase şi asta se întâmplă în Franţa, în UK, în Norvegia, nu mai vorbesc în Finlanda – elevii din stadiile preşcolare sunt învăţaţi să folosească inteligenţa artificială. Avem nevoie de universităţi care să crească, poate să dubleze numărul de absolvenţi în domeniul IT&C”, a precizat Sărmaş.
Potrivit acestuia, sunt peste 200.000 de oameni în acest domeniu în România, care produc 7% din PIB, iar pe viitor trebuie să crească numărul de absolvenţi de IT, iar managerii de companii trebuie să investească în resursa umană.
„Am aflat de la Iurie Ţurcan (vicepremier în Guvernul de la Chişinău) că în Moldova contribuţia la PIB a IT&C a depăşit-o pe cea a industriei vinului. (…) Trebuie să ne creştem numărul de absolvenţi, în companii trebuie să avem manageri de companie care înţeleg să investească în resursa umană, (…) iar la nivelul populaţiei largi cred că fiecare putem avea un rol. Şi în Moldova, trebuie să admitem, numărul de oameni care au competenţe digitale nu este unul extrem de ridicat. Faptul că, deşi au o suită de soluţii excepţionale, ambele ţări mai au mult de lucru la creşterea numărului de oameni care au competenţe digitale de bază sau avansate”, a evidenţia parlamentarul.
Sursa: AGERPRES