Federația Europeană a Traderilor de Energie (EFET1) a reclamat la Bruxelles acordul recent raportat între entitățile bulgare și turce privind accesul la capacitatea de transport la punctul de interconectare Strandzha 1/Malkoclar.
„Acest lucru restricționează accesul la piața bulgară a gazelor naturale, în special având în vedere întreruperea programului de eliberare a gazelor. Înțelegem, de asemenea, că acest lucru a fost pus în aplicare înainte de rezolvarea unor probleme precum încheierea unui acord de interconectare. Solicităm Comisiei Europene să investigheze, împreună cu autoritățile bulgare și turcești, dacă acest proces a respectat normele UE și dacă acordarea accesului exclusiv poate fi considerată ca având un efect anticoncurențial”, potrivit comunicatului transmis.
Federația susține că până în acest moment, nu a fost dezvăluit dacă acordul este doar pentru capacitatea de transport sau include și furnizarea și nici ce acorduri au fost încheiate între Bulgargaz, Bulgartransgaz și Botas (în calitate de potențial furnizor și transportator).
„Subliniem, de asemenea, că accesul discriminatoriu la capacitatea de transport riscă să împiedice concurența pe piața angro din Bulgaria”, mai precizează EFET1.
EFET recunoaște că accesul la sistemul de transport Botas, precum și accesul la capacitatea de regazificare neutilizată a Botas, va contribui la securitatea aprovizionării Bulgariei, inclusiv ca alternativă la sloturile alocate de la terminalul Revithoussa și la capacitatea rezervată în FSRU propus la Alexandroupolis, în urma aranjării fluxurilor inverse cu Grecia începând cu 2019. Acest lucru se datorează faptului că volumele convenite corespund la jumătate din capacitatea inițială a IGB, sau la jumătate din cererea anuală de gaze a Bulgariei.
„Abținându-ne de la a face aluzie la detaliile nedivulgate ale acordului ratificat, înțelegem că un acord de tranzit, spre deosebire de un acord de vânzare de gaze, ar implica acțiuni de reglementare din partea Turciei care trebuie încă testate, cum ar fi înființarea unei companii naționale în calitate de expeditor, procesele de autorizare și alocare a capacității de regazeificare și accesul la rețeaua Botas.
EFET solicită autorităților bulgare să clarifice, iar Direcției Generale a Comisiei Europene (DG ENER) să investigheze dacă acordul pe termen lung dintre Bulgargaz și Botas este unul exclusiv, care trebuie să fie însoțit de un acord de interconectare sau, cel puțin, de un acord tehnic între Consiliul Turcic (OTS) și bulgari.
„Refuzul și discriminarea accesului la infrastructura de gaze și la capacitățile de transport în beneficiul unor utilizatori de rețea selectați riscă să împiedice concurența efectivă pe piața angro din Bulgaria. Acest lucru are o relevanță deosebită, având în vedere decizia bruscă de anul trecut de a suspenda programul de eliberare a gazelor, din motive care nu sunt clare. Având în vedere că programul de eliberare a gazelor a fost introdus ca răspuns la decizia Comisiei Europene de a amenda Bulgarian Energy Holding pentru că a blocat accesul concurenților la infrastructura cheie de gaze, această decizie pare eronată, iar programul de eliberare a gazelor ar trebui să fie restabilit imediat”, mai transmite EFET.