Laurențiu Baciu, președintele LAPAR: Ministrul Daea şi cu Ciucă distrug cu bună ştiinţă agricultura românească, la ordin UE, pentru a face pe plac Ucrainei

Diversiunea asta cu sigiliul pus pe transporturile de cereale din Ucraina pare să fi prins la mulți. Pentru că sigiliul sugerează cumva că cerealele alea vor trece doar în tranzit prin România. În realitate, fără interzicerea importului, camioanele supraîncărcate cu marfă ucraineană vor rămâne în țara noastră, ajungând la destinație sigilate, e-adevărat. Refuzând să se alinieze țărilor care au interzis importul de cereale din Ucraina, Guvernul Ciucă a sacrificat agricultura țării, într-un act incredibil de trădare națională, scrie national.ro.

După protestul masiv de la începutul lui aprilie, fermierii români par să fi amuțit. Probabil au luat de bună afirmația ministrului Petre Daea, potrivit căreia transporturile de cereale din Ucraina vor fi sigilate la graniță, insinuându-se că produsele nu ar rămâne în România. Cum să nu rămână dacă România este singura țară din cele 5 afectate care nu a interzis importurile din Ucraina? Păi dacă nu ai interzis importul, cu ce îi va încălzi pe fermierii români că acele camioane care își varsă marfa în toate județele țării noastre sunt sigilate când ajung la destinație? Și încă un indiciu. Ce sens avea să mai anunțe Daea marile controale la graniță, dacă marfa din Ucraina doar tranzita România? PSD a cerut Guvernului să interzică importurile din Ucraina. Așa, și? S-a întâmplat ceva? Înțeleg de la Daea că așteaptă să vadă ce decizie ia Comisia Europeană. Într-o situație în care s-a ajuns la scapă cine poate. Și cum poți tu, statul român, după ce ai semnat scrisoarea de protest ferm adresată Comisiei Europene, alături de celelalte țări cu agricultura în colaps din cauza ucrainenilor, să te poziționezi ca ”spărgător de grevă” și să nu te alături deciziei statelor afectate de a interzice importurile din Ucraina? Și, printr-un act de trădare națională, să-ți falimentezi propria agricultură, la ordinul Comisiei Europene.

Laurențiu Baciu, președintele Ligii Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România (LAPAR), spune că ministrul Agriculturii, Petre Daea, i-a luat de proști pe fermieri.

”Dacă-i pui sigiliul camionului nu poate descărca la Botoșani? Daea îl tot îmbrobodește pe Ciucă și Ciucă nu înțelege nimic. Nici nu are cum. Ăla-i scuzabil. Cum poți să-ți distrugi cu bună știință propria agricultură, când toate țările din zonă au luat măsura interzicerii importurilor? Prima țară care a dat tonul interzicerii importurilor din Ucraina a fost Polonia, în condițiile în care comisarul pentru Agricultură de la Comisia Europeană este polonez. Lor nu le-a fost teamă că-și pierd omul, dar nouă de e frică, deși nu avem nimic de pierdut. Comportamentul ministrului Daea m-a blocat. Acum îmi dau seama că, în primul mandat, a mers treaba pentru că avea un secretar de stat la Ministerul Agriculturii, Daniel Botănoiu, care se pricepea și făcea toată munca. Și acum, că are niște secretari de stat de care nu a auzit nimeni și nu au niciun fel de experiență, se văd rezultatele”, a declarat Laurențiu Baciu, președintele Ligii Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România (LAPAR), pentru national.ro.

După întâlnirea cu omologul ucrainean, ministrul Agriculturii, Petre Daea, a anunțat că s-a stabilit să se pună sigilii pe mijlocul de transport, fie el feroviar, rutier şi. dacă este posibil. şi la barje să se procedeze la fel. ”Sigiliul respectiv pus peste sau alături de sigiliul care există este siguranţa noastră că îl putem urmări şi va fi urmărit prin sistem şi confirmat la destinaţie că a ajuns sub un sigiliu neviolat. În privinţa importului, am decis să prelevăm probe în vamă. Atunci când comisia va hotărî să se oprească importul, lucrurile acestea se subînţelege că vor dispărea, întrucât nu mai este cazul la produsele respective. Evident că sunt o serie întreagă de produse care intră, vom vedea decizia şi aşteptăm”, a declarat Petre Daea. Evident, Comisia Europeană nu va opri niciun import, ci doar va mai arunca o sumă infimă, continuând bătaia de joc la adresa fermierilor din statele UE de categoria a II-a.

Porturile de la Dunăre sunt vitale pentru exporturile de produse agricole ucrainene în contextul în care prelungirea acordului internaţional privind exportul de cereale ucrainene via porturile de la Marea Neagră este în suspensie, declara vineri un înalt oficial ucrainean, potrivit Agerpres.

Trei porturi ucrainene de la Marea Neagră, care iniţial au fost supuse unei blocade ca urmare a invaziei declanşate de Rusia anul trecut, au început în luna iulie 2022 să exporte cereale conform acordului asupra „Iniţiativei privind cerealele de la Marea Neagră” semnat în iulie 2022 pentru 120 de zile între Naţiunile Unite, Ucraina, Rusia şi Turcia.

Acest acord a fost reînnoit în noiembrie pentru 120 de zile precum şi în luna martie 2023 pentru 60 de zile. Rusia susţine că acest acord ar urma să expire la data de 18 martie şi până acum nu a dat semne că are de gând să îl prelungească. Moscova vrea ca puterile occidentale să ridice la rândul lor restricţiile cu privire la plăţi, servicii de logistică şi de asigurări, care afectează exporturile de produse agricole ruseşti. În condiţiile în care s-au înmulţit îngrijorările Ucrainei cu privire la viitorul acordului internaţional, ministrul ucrainean al infrastructurii, Oleksandr Kubrakov, a declarat vineri că aşa-numitul „Danube Cluster” oferă o rută alternativă viabilă pentru exportul de produse agricole. „Fără îndoială, Danube Cluster a devenit un element vital pentru securitatea alimentară mondială în contextul operaţiunilor limitate ale porturilor din Marea Neagră”, a scris Kubrakov pe pagina sa de Facebook.

De la debutul invaziei ruseşti, în luna februarie a anului trecut, şi până acum, Ucraina şi-a majorat exporturile via cele trei porturi ale sale de la Dunăre până la 1,5 milioane de tone de cereale pe lună.

În paralel, Ucraina a adâncit Canalul Bâstroe în ideea de a creşte exporturile de produse alimentare prin porturile sale la Dunăre şi speră că un canal mai adânc îi va permite să exporte o cantitate suplimentară de 500.000 de tone de cereale pe lună.

Potrivit lui Kubrakov lucrările de dragare efectuate la Canalul Bâstroe permit ca acesta să fie „operaţional”, iar Ucraina „relansează canalul Bâstroe drept o posibilă rută alternativă pentru exporturile de produse agricole”.

De asemenea, Ucraina este îngrijorată cu privire la interdicţiile de import introduse de mai multe state din Europa Centrală şi de Est, care se tem că livrările de produse alimentare ucrainene ar putea avea efecte negative asupra fermierilor lor.

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare