Comisarul european pentru politică regională Corina Crețu a aprobat marţi, 2 aprilie, finanţarea a patru proiecte majore în România – „Rețea de infrastructură rutieră integrată pentru zona orbitală din București”, „ Îmbunătățirea serviciilor de transport pe linia de metrou 2, Berceni-Pipera”, „Protecția și Reabilitarea zonei costiere – Faza a II-a” și „Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată în județul Timiș.”
Toate aceste proiecte sunt parte a Programului Operațional „Infrastructura Mare” şi urmează să îmbunătățească transportul public din București, să protejeze litoralul Mării Negre și să asigure o mai bună aprovizionarea cu apă și un sistem extins de canalizare în județul Timiş, potrivit paginii ec.europa.eu.
Rețea de infrastructură rutieră integrată pentru zona orbitală din București”, – Proiectul vine să ofere soluția în ceea ce privește capacitatea limitată a actualului inel de autostradă din jurul Bucureștiului prin modernizarea câtorva porțiuni cu câte 2 benzi pe sens a acestei șosele, precum și construirea legăturilor Domnești-DJ602, Oltenița-DN4, Berceni-DJ401 și Mogoșoaia-DN1A. Proiectul prevede, de asemenea, construirea a 51 de km a noii Autostrăzi de Centură Sud a Bucureștiului. Proiectul va fluidiza traficul din capitala României, urmând a fi finanțat cu peste 1 miliard de euro de către UE, iar costul eligibil total al proiectului major este de 1, 2 miliarde de euro.
- Îmbunătățirea serviciilor de transport pe linia de metrou 2, Berceni-Pipera”, – Proiectul prevede intervenții tehnice și lucrări pe linia de metrou M2, achiziția de garnituri de metrou și reconstruirea substructurii șinelor, precum și a infrastructurii electrice și sanitare de-a lungul liniei subterane de 19 km a metroului. Astfel, navetiștii și călătorii vor beneficia de călătorii mai sigure și mai rapide. Proiectul va fi finanțat cu aproape 100 de milioane de euro prin politica de coeziune, iar costul eligibil total este de aproape 115 milioane de euro.
„Protecția și Reabilitarea zonei costiere – Faza a II-a”, – Proiectul prevede intervenții la plaje, lucrări de consolidare și construirea unor ziduri de susținere, lucrări de dragaj și acoperirea cu nisip suplimentar a plajelor. Obiectivul principal al proiectului este adaptarea la schimbările climatice, prevenirea și controlul riscului de eroziune costieră de-a lungul litoralului românesc al Mării Negre, în special în zona județului Constanța. Proiectul va fi finanțat cu peste 600 de milioane de euro de către UE.
Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată în județul Timiș” vizează dezvoltarea unor sisteme durabile de alimentare cu apă și de epurare a apelor uzate în județul Timiș. Peste 380.000 de persoane vor avea acces la apă potabilă de mai bună calitate. Proiectul primește finanțare europeană de peste 135 de milioane de către euro, iar costul eligibil total pentru acest proiect major este de aproape 160 de milioane de euro.
- Cele 4 proiecte majore aprobate marți pentru România fac parte dintr-un pachet de 25 de proiecte mari de infrastructură care urmează să fie implementate în 10 state membre: Bulgaria, Cehia, Germania, Grecia, Ungaria, Italia, Malta, Polonia, Portugalia și România.
„Aceste proiecte majore sunt exemple ale modului în care UE acționează pentru a îmbunătăți viața de zi cu zi a cetățenilor. În actuala perioadă bugetară – 2014 – 2020, la nivelul UE am aprobat 257 de proiecte majore în valoare de peste 30 miliarde euro din fonduri UE. Cred că putem considera aceste proiecte ca fiind ambasadorii Politicii de coeziune și sunt mândră de fiecare dintre ele”, a declarat comisarul european pentru politică regională Corina Crețu.
Aceste proiecte însumează o finanțare din partea UE de peste 4 miliarde de euro pentru mai multe domenii: sănătate, transport, cercetare, tehnologie digitală, mediu și energie.
Pentru perioada 2014 – 2020, România beneficiază de o alocare de peste €22 de miliarde în cadrul politicii de coeziune.
Proiectele majore sunt acele proiecte de infrastructură mare, finanțate prin politica de coeziune și a căror valoare depășește 50 de milioane de euro. Având în vedere complexitatea lor, aceste proiecte necesită aprobarea Comisiei Europene, la finalul unei evaluări făcute, de asemenea, de experții Comisiei.