Consiliul Concurenței cere Guvernului modificarea legislației, astfel încât companiile care investesc în energie eoliană și fotovoltaică să poată utiliza terenuri agricole mai mari de 50 ha și să poată ocupa și terenuri foarte fertile, la care nu au acces în acest moment. Instituția argumentează că un teren de 50 ha pentru fotovoltaice ar limita producția de energie la 42 MW, ceea ce ar fi ineficient din punct de vedere al costurilor. Însă în România sunt 554 de capacități de fotovoltaice, media producției fiind de 2,44 MW pe unitate, scrie national.ro.
Pentru că în zona Dobrogei este aglomerație de parcuri eoliene, Consiliul Concurenței cere Guvernului să modifice legislația și să permită companiilor să ocupe și terenuri agricole foarte fertile, din categoria I și II, la care nu au acces în acest moment. În studiul privind posibila restricționare a accesului pe piața producătorilor de energie din surse regenerabile, Consiliul Concurenței susține că, în contextul în care sursa eoliană este limitativ disponibilă pe teritoriul României, iar turbinele eoliene ocupă puțin spațiu la sol, legislația în vigoare este de natură să elimine accesul pe piață al operatorilor economici care intenționează să dezvolte capacități de producere a energiei prin intermediul centralelor eoliene pe terenurile din extravilan având clasa I și II de calitate, cu atât mai mult cu cât scopul urmărit din perspectiva producției agricole ar putea fi asigurat prin utilizarea în sistem dual a acestor terenuri. ”În acest sens, autoritatea de concurență recomandă MADR inițierea demersurilor necesare în vederea permiterii construirii parcurilor eoliene pe terenurile agricole, situate în extravilan, având clasa I și II de calitate, cu asigurarea scopului urmărit din perspectiva producției agricole prin utilizarea în sistem dual a acestor terenuri. Prin recomandările propuse, autoritatea de concurență urmărește dezvoltarea piețelor, obiectivul fiind de asigurare de produse și servicii de calitate, la prețuri accesibile, în beneficiul consumatorului final”, se precizează în studiu.
În ceea ce privește modificarea Legii nr. 18/1991, în sensul permiterii dezvoltării de capacități de producere a energiei din surse regenerabile, în extravilan, în anumite condiții, deși scopul urmărit de legiuitor a fost de sprijinire şi contribuire la atingerea unei ținte rezonabile în domeniul promovării surselor de energie regenerabilă, stabilirea limitei la 50 ha pentru terenurile agricole de clasa a III-a, a IV-a și a V-a de calitate are efecte restrictive, în sensul împiedicării dezvoltării proiectelor mari în astfel de capacități, consideră Consiliul Concurenței. Totodată, restrângerea acestor proiecte la suprafețe mai mici de 50 ha are un impact puternic cu privire la fezabilitatea economică și tehnică a acestor proiecte, aspect de natură să descurajeze operatorii economici în dezvoltarea unor astfel de proiecte. ”Producția de energie electrică din surse regenerabile pe terenuri agricole cu suprafețe de până la 50 ha va limita capacitățile de producție la maxim 42 MW în cazul proiectelor solare, costurile de racordare neputând fi justificate din punct de vedere economic decât în cazul unor proiecte cu o capacitate de cel puţin 200 MW”, potrivit studiului realizat de Consiliul Concurenței. În același document se specifică însă că în România sunt 554 de capacități fotovoltaice care au o putere instalată de circa 1.357 MW, ceea ce înseamnă o medie de 2,44 MW pe unitate.
Referitor la procedura scoaterii terenului din circuitul agricol, Consiliul Concurenței a constatat că aceasta implică interacțiunea investitorilor cu alte autorități și instituții publice din subordinea MADR, în vederea asigurării unei documentații complete pentru scoaterea terenului din circuitul agricol, ceea ce conduce la o procedură complexă, de durată, care contribuie la îngreunarea accesului pe piață. ”Pentru atingerea scopului de eficientizare a procesului de obținere a autorizației de construire și, în subsidiar, de facilitare a accesului pe piață al operatorilor economici, se recomandă MADR identificarea de soluții care să permită implementarea unor funcționalități care să asigure operatorilor economici un acces facil la procedura de scoatere a terenului extravilan din circuitul agricol, astfel încât solicitantul să interacționeze doar cu Direcția Agricolă Județeană, prin depunerea unei singure documentații”, se mai arată în studiul Consiliului Concurenței, potrivit national.ro.