Deputatul REPER Cristian-Paul Ichim spune c[ România este unul dintre cei mai mari producători de cereale din UE și, chiar dacă am trecut printr-o perioadă îndelungată de secetă, cu temperaturi foarte mari, fermierii români au început deja recoltatul cerealelor.
„Conform unor estimări făcute de firmele de consultanţă de specialitate, în acest an, România ar putea recolta aproximativ 10 milioane de tone de grâu.
Însă fermierii români au o mare provocare de înfruntat în acest an în privinţa exportului, deoarece situaţia din Portul Constanţa a devenit extrem de aglomerată. Odată cu ruperea acordului încheiat în anul 2022 dintre Rusia şi Ucraina şi intermediat de ONU şi Turcia, privind exportul de cereale prin Marea Neagră, Portul din Constanţa a devenit cea mai importantă rută de export a cerealelor ucrainene. Însă infrastructura precară din Portul Constanţa, a arătat că portul nu este pregătit pentru a face faţă cererilor atât de mari. Astfel, riscul de supraaglomerare creşte cu fiecare zi. Există deja cozi de kilometri întregi de camioane la punctele de trecere existente cu Ucraina şi care probabil vor ajunge în portul Constanţa. La apogeul său, Portul Constanţa a manipulat aproximativ 25 de milioane de tone de exporturi de cereale pe an. Însă situaţia este mult mai complicată acum.
Poate că lucrurile ar fi arătat diferit dacă autorităţile române ar fi investit în modernizarea liniilor de cale ferată din port, care sunt acum, complet abandonate. La începutul războiului, aproximativ 700 de vagoane ruginite au blocat şinele în portul Constanţa, iar activitatea feroviară era în impas. Sunt 35 de linii de cale ferată în port, dar funcţională este doar una singură. Un tren are o capacitate de transport de 1.500 de tone. Este nevoie de 40 de trenuri pentru a umble un vapor. Pe de altă parte, pentru a umble o navă de transport de cereale este nevoie de până la 1.000 de camioane.
Din cauza problemelor de infrastructură din Portul Constanţa, atât cerealele din Ucraina, cât şi cele din România intră în zona de încărcare doar cu ajutorul camioanelor, ceea ce face ca sute de camioane să blocheze portul şi să încetinească ritmul de încărcare a navelor cargo.
Atât ministerul de resort cât şi reprezentanţii Portului Constanţa au anunţat că se fac investiţii semnificative pentru a moderniza şi a creşte capacitatea din port. Numai că, toate acestea necesită timp. De exemplu, lucrările din port menite să crească cu 25% capacitatea de depozitare vor dura aproximativ opt luni. Între timp, pierderile fermierilor români provocate de importurile din Ucraina sunt uriaşe. Iar compensaţiile nu se ridică la nivelul nevoilor. Până acum fermierii români au primit doar 20 milioane de euro, 10 milioane de la UE şi 10 milioane de euro de la statul român.
Este momentul ca autorităţile să intervină să ofere sprijin, pentru ca producătorul român să nu intre într-o concurenţă neloială cu cel ucrainian. Este foarte important ca în zona portului Constanţa să se intervină în crearea de spaţii de aşteptare, parcări de dimensiuni mari şi implementarea unui sistem de ticket-ing performant, astfel încât cozile mari să mai scadă şi să se ţină foarte bine evidenţa mărfurilor care intră în port, pentru fiecare operator şi pentru fiecare destinaţie.
Războiul din Ucraina i-a afectat enorm pe fermierii români, situaţie reflectată în primul rând în preţul cerealelor. Nici seceta nu a ajutat deloc şi din acest motiv o investiţie a statului într-un sistem performat şi cât mai extins de irigaţii este absolut necesară. O altă mare provocare o reprezintă spaţiul de depozitare. Capacitatea de depozitare, reprezentată prin silozuri şi magazii nu este suficientă pentru a acoperi nevoia fermierilor, mai ales în condiţiile în care aglomerările din port sunt atât de mari. Riscurile sunt considerabile, iar fermierii nu îşi permit să stea mult timp cu cerealele în soare, pe câmp. Agricultura românească are nevoie de sprijin, prin intervenţii urgente, altfel costurile le vom resimţi cu toţii”, a transmis deputatul.