România se dă peste cap pentru a face pe plac Kievului privind cerealele şi vrea să cumpere…un port aparţinând R. Moldova

Romania este interesată sa achizitioneze portul internațional liber Giurgiulești din Moldova, a anunțat ieri premierul Marcel Ciolacu la Digi24.ro. Potrivit acestuia, ministrul român al Transporturilor, Sorin Grindeanu, a discutat deja cu un reprezentant al Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), unicul proprietar al portului la Dunăre, scrie inpolitics.

”România și-a exprimat deja interesul față de BERD pentru achiziția și dezvoltarea ulterioară a portului și acum, după negocieri cu un reprezentant al băncii, așteptăm un răspuns” a spus Ciolacu.

Pentru autoritățile moldovenești, aceasta a fost o surpriză a „fraților de peste Prut”, întrucât șeful Guvernului României a subliniat că Bucureștiul nu intenționează să discute despre acest lucru cu Chișinăul, proprietarul portului Giurgiulești fiind BERD, comentează publicația EurasiaDaily.

Din cauza conflictului militar din Ucraina, portul moldovenesc a început să joace unul dintre rolurile cheie, legând exportul/importul Kievului cu Europa. După ce Rusia s-a retras din acordul cu cereale, s-a transformat într-un fel de hub prin care 62% din mărfurile de export sunt trimise către Uniunea Europeană. La Giurgiuleşti se construieşte un nou debarcader, iar legătura feroviară cu acesta este în curs de modernizare.

Portul a fost format în 2006 în urma transferului a 430 de metri de coastă a Dunării și a Prutului de la Ucraina spre Moldova. Este situat în imediata apropiere a graniței Republicii Moldova cu România și Ucraina și este singurul port al Republicii Moldova cu acces la Marea Neagră. La începutul lunii august, reprezentanții Moldovei, României, Ucrainei, SUA și UE la consultări din orașul românesc Galați au discutat despre rute alternative pentru transportul cerealelor ucrainene în Europa. Premierul român Marcel Ciolacu a spus atunci că în următoarele două luni Bucureştiul va dubla tranzitul cerealelor ucrainene prin ţara sa. Acum povara principala revine portului Constanta la Marea Neagra, mai consemnează EurasiaDaily. Există deja un proiect de dezvoltare a portului care prevede efectuarea mai multor lucrări de construcție, amenajare și dotare tehnică până în 2028, cînd portul ar putea fi complet funcțional.

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare