Sprijin pentru fermierii din sectorul vegetal și
pentru crescătorii de animale
- Căți bani primesc fermierii, subvenție la hectar
Guvernul a aprobat cuantumul plăților directe în sectorul vegetal, precum și plafonul și cuantumul ajutoarelor naționale tranzitorii în sectorul vegetal pentru culturile amplasate pe teren arabil, denumite ANT 1, care se acordă pentru anul 2015.
Plățile directe sunt următoarele:
- de plată unică pe suprafață, în cuantum de 79,7392 euro/ha;
- plată redistributivă – 5 euro/ha pentru primul interval – 1-5 ha inclusiv și 51,0789 euro/ha pentru al doilea interval: peste 5 și până la 30 ha inclusiv;
- plată pentru practici agricole benefice pentru climă și mediu, denumită și plată pentru înverzire – 59,1277 euro/ha;
- plată pentru tinerii fermieri – 19,9348 euro/ha.
Cuantumul ajutoarelor naționale tranzitorii în sectorul vegetal pentru culturile amplasate pe teren arabil (ANT 1) este de 19,1942 euro/ha.
Fondurile totale alocate însumează 1,235 miliarde euro, din care plățile directe din FEGA reprezintă 1,107 miliarde euro, iar 127,95 milioane euro constituie plafonul Ajutoarelor Naționale Tranzitorii (ANT 1) care se alocă de la bugetul de stat.
Beneficiarii plăţilor directe sunt fermierii activi: persoane fizice și/sau persoane juridice care desfășoară o activitate agricolă potrivit legislației în vigoare, precum și cooperativele agricole de exploatare și gestionare a terenurilor agricole, iar cei ai ajutoarelor naționale tranzitorii în sectorul vegetal pentru culturile amplasate pe teren arabil sunt fermierii din sectorul vegetal.
Plățile directe și ajutoarele naționale tranzitorii se acordă potrivit prevederilor OUG nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăţi care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 şi pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 104/2015, cu modificările și completările ulterioare.
Plățile se fac în lei, la cursul de schimb de 4,4176 lei pentru un euro, stabilit de către Banca Centrală Europeană în data de 30 septembrie 2015.
Proiectul de act normativ a fost postat spre consultare publică la adresa:
http://www.madr.ro/transparenta-decizionala/proiecte-de-acte-normative.html
Guvernul a aprobat și sprijinul financiar pentru crescătorii de animale
În cadrul ședinței de Guvern de acum douăsăptămâni a fost aprobat un act normativ prin care crescătorii de animale vor primi și în acest an sprijin financiar conform schemei de ajutor de stat în sectorul creșterii animalelor. Este vorba despre sprijinul financiar care se acordă pentru acoperirea costurilor administrative aferente întocmirii și menținerii registrului genealogic, precum și a costurilor aferente testelor pentru determinarea calității genetice sau a randamentului genetic al șeptelului pentru speciile taurine, bubaline, porcine, ecvine, ovine și caprine.
Durata de aplicare a acestei scheme de ajutor de stat este 2015 – 2020, cu o valoare maximă de 881,1 milioane lei, iar anual se aprobă valoarea destinată sprijinirii crescatorilor de animale, cu încadrare în plafonul schemei de ajutor de stat.
Pentru anul 2016 Executivul a stabilit suma de 32 milioane de lei ca valoarea totală maximă a schemei de ajutor de stat în sectorul creșterii animalelor. Din această sumă, 18,5 milioane de lei se acorda pentru speciile taurine, bubaline, porcine și ecvine, iar 13,5 milioane lei pentru speciile ovine și caprine.
Totodată, actul normativ aprobat astăzi simplifică documentația și scurtează termenul de depunere a cererii de plată pentru solicitanții de ajutor de stat. Mai exact, se elimină obligativitatea atașării, la cererea inițială de solicitare de ajutor de stat, a copiilor contractelor de prestări de servicii încheiate între prestatori și beneficiari, urmând ca solicitantul să fie obligat să le pună la dispoziția persoanelor din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Zootehnie „Prof. dr. G. K. Constantinescu” care efectuează inspecții.
De asemenea, întrucât termenul de depunere a cererii de plată de 30 de zile lucrătoare de la încheierea lunii/trimestrului pentru care se solicită ajutorul de stat întârzie mult efectuarea plății, iar prestatorii întâmpină dificultăți în asigurarea resurselor financiare pentru efectuarea serviciilor, se reduce acest termen la 20 de zile lucrătoare.