Expert Forum: Cheltuieli de 11 milioane de lei pentru alegerile europarlamentare şi peste 3,8 milioane de lei pentru locale, în campania electorală

Expert Forum arată, în raportul publicat pe baza datelor AEP privind finanţarea campaniei electorale din 16 mai, că au fost înregistrate cheltuieli de 11 milioane de lei pentru alegerile europarlamentare şi peste 3,8 milioane de lei pentru locale, cele mai mari fiind la PSD şi PNL.

Potrivit EFOR, la europarlamentare, până la data de 16 mai, s-au raportat venituri de 40 de milioane de lei, din care 14 milioane de lei provin de la candidaţi şi 26 de milioane lei prin transfer de la partide.

Totodată, până la 16 mai, au fost înregistrate cheltuieli de 11 milioane de lei.

PSD a angajat cele mai mari cheltuieli, adică 9.333.162,38 de lei, „pentru vestimentaţie”. USR a dedicat 411.343,96 lei pentru producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală online şi 135.000 lei pentru diverse cheltuieli, iar AUR a dat 1.190.000 lei pentru propagandă online, menţionează raportul EFOR.

La alegerile locale s-au raportat venituri de 59 de milioane de lei din partea candidaţilor, inclusiv cei independenţi şi 1,3 milioane din partea partidelor politice, alianţelor şi organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, prin transferuri la nivel central şi la nivel de judeţ, mai arată EFOR.

Cea mai mare parte a veniturilor, adică 93%, provin din veniturile proprii ale candidaţilor (55 milioane lei), iar 7% (4 milioane lei) din împrumuturi, donaţiile reprezentând sub 1% (271.000 lei).

Peste jumătate din fonduri au fost aduse de către candidaţii la funcţia de primar, iar candidaţii la funcţia de preşedinte al Consiliului Judeţean au adus contribuţii de 10 milioane de lei.

Până la data raportării, partidele au cheltuit 3,5 milioane de lei, la care se adaugă 345.000 de lei pentru candidaţii independenţi.

„Cele mai mari cheltuieli se regăsesc la PNL şi PSD”, arată raportul EFOR.

Dintre acestea, liberalii au cheltuit 865.000 de lei pentru printuri de afişe şi materiale promoţionale, respectiv 786.000 lei pentru promovare online, precum şi 400.000 de lei pentru servicii, protocol şi consultanţă.

PSD a cheltuit cel mai mult pe afişe şi broşuri – 220.000 lei, pe propagandă online – 202.000 lei, iar pentru închirieri, consultanţă, vestimentaţie – 260.000 lei.

La USR cei mai mulţi bani s-au cheltuit pe propagandă online – 270.000 lei, pe materiale de promovare tipărite – 72.000 lei.

UDMR a cheltuit cea mai mare parte a banilor pe afişe şi alte tipărituri – 227.000 lei, iar AUR a înregistrat doar cheltuieli pentru comisioane bancare – 1.983 lei.

EFOR a analizat şi cheltuielile realizate de partidele politice şi persoanele afiliate acestora pe Facebook şi Google.

Conform calculelor EFOR, în perioada 9-15 mai, partidele au înregistrat cheltuieli de aproape un milion de lei pe Facebook, comparativ cu primele 3 luni, când partidele au cheltuit 2,4 milioane de lei.

Cei mai mulţi bani au fost cheltuiţi de PNL – peste 300.000 lei, AUR – 200.000 lei, PSD – 173.000 lei şi USR – 95.000 lei.

„De asemenea, am identificat mai multe pagini care au fost promovate, dar al căror proprietar nu este evident. Acestea promovează campanii negative împotriva unor partide sau politicieni”, mai arată EFOR.

În privinţa cheltuielilor pe Google, în perioada 10-16 mai, s-au cheltuit 235.000 lei, prin 51 de promotori (partide politice sau firme de consultanţă), atât de la nivel local prin filiale de partid şi pentru candidaţi locali, cât şi central.

Campaniile sunt orientate atât pe europarlamentare, cât şi pe candidaţi locali, mai arată raportul EFOR.

AEP a publicat la 16 mai veniturile şi cheltuielile competitorilor electorali pe www.finantarepartide.ro.

„În vederea asigurării transparenţei activităţii specifice campaniei electorale pentru alegerile membrilor din România în Parlamentul European şi pentru alegerile autorităţilor administraţiei publice locale din 9 iunie 2024, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) va publica săptămânal, în fiecare zi de vineri, pe site-ul www.finantarepartide.ro, informaţiile cu privire la contribuţiile depuse şi cheltuielile angajate de către competitorii electorali”, a transmis AEP într-un comunicat.

Sursa: AGERPRES

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare