Cătălin Drulă, fost ministru al Transporturilor, avertizează asupra subfinanțării CFR cauzată de creșterea prețurilor la energie și gaze, care amenință lucrările de reînnoire.
„În 2021 am apăsat pe accelerație cu programul de achiziții de materiale pentru calea ferată și lucrări de reînnoire. În total, din subvenția bugetară pentru întreținere au fost folosite în jur de 220 milioane de lei pentru lucrări și materiale.
- În 2022, suma alocată din subvenție pentru întreținere este de doar 80 de milioane de lei. Mai clar, asta înseamnă o frână abruptă pe lucrările de reînnoire. Deși, conform Strategiei Feroviare 2021 – 2025 direcția trebuia să fie exact cealaltă, o dublare a sumelor investite în reînnoiri în fiecare an.
- Tehnic vorbind, deși transferul din subvenție este mai mare anul acesta, partea care este consumată de cheltuieli fixe a crescut accelerat și ea. De ce? Din cauza prețurilor la energie și gaze și a preluării personalului CFR Electrificare. A aflat și ministrul Grindeanu se pare, care a comentat ca cetățean european, mirat.
Cât lipsește? Cel puțin 200 de milioane de lei ar fi trebuit alocați în plus de la bugetul de stat pentru întreținerea infrastructurii feroviare. Optim ar fi fost 400 de milioane pentru a respecta programul din Strategie.
Ce e special la lucrările de reînnoire? Sunt:
relativ ieftine (300 mii de euro/km)
rapide (se pot face sute de km anual, n-au nevoie de nicio birocrație, acorduri și avize, etc – sunt lucrări de întreținere)
readuc calea ferată la viteza constructivă (ex. 120kmh) de la limitările curente de 30 km/h sau 50 km/h.
Când ar trebuie acționat? ACUM, ASTĂZI! În debutul anului se fac planificările de achiziții de materiale și procedurile de achiziție publică pentru lucrări.
I-am lăsat totul pregătit dlui. Grindeanu, doar să pună banii și să urmărească cheltuirea lor:
- Pentru prima dată de 20 de ani, CFR are șină nouă în stoc. Am cumpărat în 2021 șină pentru echivalentul a peste 130 km de cale ferată (77 de milioane de lei). Un acord-cadru nou a fost lansat, au fost depuse ofertele, trebuie doar încheiat și date comenzile. Fabricile nu așteaptă, dacă vrem șină trebuie comandată repede.
- Acord-cadru semnat pentru traverse de beton cu o fabrică românească, în total pentru aprox. 800 km de cale ferată. Trebuie dată comanda pentru 2022 (numită tehnic contract subsecvent). Anul trecut în total au fost achiziționate traverse de beton pentru peste 20 km de cale (11,5 milioane de lei). Câte va comanda CFR sub dl. Grindeanu pentru 2022?
Acord-cadru semnat pentru peste 600 de schimbătoare de cale (macazuri), o piesă esențială. De la macazurile uzate apar foarte multe din limitările de viteză. Anul trecut au fost comandate 76 de bucăți (28 milioane lei). Acordul-cadru e tot cu o fabrică românească (sora celei de traverse), care produce schimbătoare de cale pentru căi ferate de pe toate continentele, inclusiv pentru căi ferate de mare viteză. La fel – comanda pentru 2022 trebuie dată acum.
- Lucrările de reînnoire și sectoarele pe care se vor face, spre exemplu, Buzău – Făurei firul I sau Ciocănești – Titu (partea din legătura București-Pitești și București-Târgoviște), trebuie eșalonate care se fac de CFR în regie proprie (capacitate mică de lucru) și care vor fi externalizate și procedurile de achiziție publică lansate.
Dar până atunci, BUGETUL! Finanțarea pentru reînnoire. Am prins bani și în PNRR – ar putea să suplimenteze de acolo, dacă ar avea oamenii care să se ocupe și să organizeze lucrările pe 2022 și cererile de finanțare.
Rolul ministrului Grindeanu nu e să se minuneze de creșterea costurilor cu energia, “ca un simplu cetățean”, ci să găsească soluții și să organizeze echipe. Au ministerul de Finanțe, au 70% în parlament, au gura mare și populismul până la cer când sunt în Opoziție.
Puteți dle. Grindeanu? Sau nu merge cu băieții de la partid?”, a scris Drulă, pe Facebook.