Guvernul a dat publicității Actele normative adoptate în ședința Guvernului României din 7 noiembrie 2024.
I. PROIECTE DE LEGI
1. PROIECT DE LEGE privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe
Guvernul a aprobat proiectul de Lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe, în domenii care nu fac obiectul legilor organice, proiect de act normativ ce va fi transmis Parlamentului, spre adoptare.
Guvernul va fi împuternicit să emită ordonanțe pe durata vacanței parlamentare, în domenii limitativ prevăzute de actul normativ. A doua sesiune parlamentară ordinară a anului 2024 se încheie la sfârșitul lunii decembrie.
Guvernul a solicitat Parlamentului abilitarea pentru legiferare prin ordonanțe simple, pe perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a legii și până la reluarea lucrărilor Parlamentului în prima sesiune ordinară a anului 2025.
Domeniile în care Guvernul va putea emite ordonanțe pe perioada vacanței parlamentare din luna ianuarie 2025 sunt în număr de 11, respectiv: finanțe și economie; dezvoltare, lucrări publice și administrație; agricultură; muncă și solidaritate socială; digitalizare; sănătate; transporturi și infrastructură; investiții și proiecte europene; cultură; mediu și prorogarea sau modificarea unor termene prevăzute în acte normative cu putere de lege.
Proiectul de lege va fi transmis spre dezbatere și adoptare Parlamentului.
2. PROIECT DE LEGE pentru realizarea capabilităţii operaţionale de apărare aeriană prevăzută în Concepţia de realizare a capabilităţii operaţionale de apărare aeriană cu avioane multirol de generaţia a V-a, în cadrul programului de înzestrare ,,Avion multirol de generaţia a V-a, F-35″, Faza I, şi unele măsuri privind derularea contractelor Guvern la Guvern specifice Programului Foreign Military Sales
Proiectul de lege propune ca Guvernul României să atribuie Guvernului Statelor Unite ale Americii contractele de tip Letter of Offer and Acceptance (LOA) pentru achiziționarea a 32 de avioane F-35, motoare, muniții, suport logistic inițial, acces permanent la lanțul global de suport al F-35, echipamente și servicii pentru și de instruire a personalului navigant de aviație, a personalului de sprijin și a personalului tehnic-ingineresc de aviație, echipamente criptografice cu regim special, asistență de specialitate, precum și realizarea de proiecte de cooperare industrială constând în transfer de tehnologie sau produse.
Fondurile necesare se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Apărării Naționale, sau prin împrumuturi ori garanții de împrumuturi oferite de Guvernul SUA sau printr-o combinație a acestora.
De asemenea, se propune încheierea de către Ministerul Apărării Naționale și Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului a unor acorduri de înțelegere cu producătorul avionului F-35 pentru realizarea proiectelor de cooperare industrială.
Proiectul de lege va fi transmis spre dezbatere și adoptare Parlamentului, în procedură de urgență.
II. ORDONANȚE DE URGENȚĂ
1. ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi măsuri specifice pentru digitalizare
O serie de modificări pentru reducerea birocrației și simplificarea procedurilor administrative în cazul contribuabililor persoane fizice care obțin venituri extrasalariale au fost aprobate de Guvern, printr-o ordonanță de urgență de modificare a Codului Fiscal.
Prin actul normativ se reglementează formularul inteligent (e-DU) – Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, precompletată cu informațiile deținute de ANAF privind veniturile înregistrate/disponibile în baza de date a instituției.
Măsura are în vedere determinarea automată a bazelor anuale de calcul pentru stabilirea CAS/CASS, precum și a CAS și CASS datorate de persoanele fizice, în scopul unei mai bune colectări a acestora prin reducerea/eliminarea erorilor de calcul și declarare.
Prin simplificarea modalității de calcul al obligațiilor fiscale, informațiile sunt certe și devin scadente la data de 25 mai a anului următor celui în care s-au realizat veniturile, în funcție de venitul realizat efectiv.
Astfel, începând cu veniturile aferente anului 2025, contribuabilii care realizează venituri extrasalariale pentru care au obligaţia trimiterii declaraţiei unice la ANAF, vor primi formularul declaraţiei unice precompletat cu date despre veniturile realizate şi impozitul pe venit datorat, baza de calcul a contribuţiei de asigurări sociale şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, precum şi cu valoarea contribuţiilor datorate pentru anul de realizare a venitului.
ANAF va precompleta formularele declaraţiilor unice trimise persoanelor fizice cu informaţiile pe care le deţine în bazele de date ale instituţiei.
Este vorba despre contribuabilii persoane fizice care realizează venituri extrasalariale pentru care există obligaţia trimiterii declaraţiei unice la ANAF cum ar fi, spre exemplu, activităţi independente, drepturi de proprietate intelectuală, venituri din cedarea folosinței bunurilor, venituri din investiţii, venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, venituri din alte surse.
În scopul simplificării mecanismului de declarare a veniturilor și de stabilire a impozitului pe venit, respectiv a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru veniturile extrasalariale, au fost introduce mai multe reglementări.
– Simplificarea mecanismului de calcul, plată și declarare de către contribuabilii persoane fizice a obligațiilor fiscale vizând impozitul pe venit și contribuțiile sociale obligatorii datorate într-un an fiscal, fapt ce permite îmbunătățirea conformării fiscale și colectarea mai eficientă a veniturilor;
– Degrevarea contribuabililor persoane fizice de obligația depunerii Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, pentru declararea venitului estimat, a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate, estimate, precum și pentru toate celelalte situații în care intervin modificări/ recalculări/ rectificări ale acestora;
– Reducerea gradului de complexitate privind completarea formularului Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, prin eliminarea – Capitolului II. Date privind impozitul pe venit estimat- norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate;
– Reglementarea unui indicator (salariul minim brut pe țară în vigoare la data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului) care să permită introducerea unor condiții de validare și determinare a contribuțiilor datorate potrivit legii;
– simplificarea mecanismului de stabilire a contribuției de asigurări sociale și/sau contribuției de asigurări sociale de sănătate, întrucât determinarea contribuțiilor se efectuează în anul următor celui în care veniturile au fost obţinute, în funcţie de nivelul veniturilor realizate, în corelare cu măsura privind eliminarea estimării veniturilor în cursul anului fiscal și a obligațiilor fiscale aferente;
De asemenea, în scopul combaterii consumului de droguri și al tratării acestei adicții, Guvernul a luat astăzi încă o decizie după ce, într-o ședință recentă a fost extinsă lista substanțelor aflate sub controlul statului.
Astăzi, prin această Ordonanță de urgență a fost modificată Legea sănătății mintale, în scopul sprijinirii și tratării persoanelor care se confruntă cu această problemă.
Astfel, pentru diagnosticarea, tratarea și reabilitarea persoanelor care suferă de dependențe de substanțe psihoactive sau alte comportamente adictive se pot organiza în cadrul spitalelor publice sau private centre pentru tratarea adicțiilor. Acestea vor funcționa la nivel de secție. De asemenea, în spitalele publice și private se pot organiza centre pentru consiliere și monitorizare a persoanelor cu comportamente adictive.
Condițiile de organizare și funcționare se stabilesc prin ordin al ministrului sănătății.
2. ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.41/2022 pentru instituirea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport şi de abrogare a art. XXVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
Actul normativ introduce noi prevederi în ceea ce privește reglementarea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport, reglementări care vizează modalitatea de control precum și în ceea ce privește unele sancțiuni.
Astfel, se creează posibilitatea ca, în procesul de verificare a agenților economici care utilizează sistemul RO e-Transport, organele de control ale Agenției Naţionale de Administrare Fiscală să poată utiliza și informații deținute de companiile naționale și societăților naţionale cu capital integral de stat.
O altă modificare vizează instituirea unul sistem gradual de aplicare a sancțiunilor complementare confiscării.
3. ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ privind unele măsuri în domeniul social
Guvernul a aprobat, prin această ordonanță de urgență, modificarea și completarea Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, în sensul introducerii, începând cu data de 1 ianuarie 2025, a unei indemnizații lunare de solidaritate pentru persoanele cu handicap vizual grav, handicap grav și handicap accentuat care au și calitatea de pensionar pentru limită de vârstă.
Cuantumul indemnizației de solidaritate va fi stabilit prin raportare la cuantumul pensiei pentru limită de vârstă aflat în plată și va fi majorat anual, în luna ianuarie, cu procentul de majorare al indicatorului social de referință (ISR) la care se adaugă 50% din creșterea reală a câștigului salarial mediu brut.
Detalii aici: https://www.facebook.com/share/p/18HqQDegiY/
III. HOTĂRÂRI
1. HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru modificarea anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 404/2020 privind declanşarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional „Autostrada de centură Bucureşti, sector Centura Nord km 0+000-km 52+770″, pe raza localităţilor Afumaţi, Corbeanca, Dragomireşti-Vale şi Glina din judeţul Ilfov şi Joiţa din judeţul Giurgiu
Se restituie la bugetul statului suma de 2,28 milioane lei, rezultată ca urmare a procesului de expropriere a imobilelor proprietate privată situate pe amplasamentul lucrărilor la Autostrada de centură București.
2. HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii ,,Reabilitarea liniei de cale ferată Ploieşti Triaj – Focşani”, lucrare de utilitate publică de interes naţional
Guvernul alocă 10,9 miliarde lei pentru reabilitarea liniei de cale ferată Ploiești Triaj — Focșani”, obiectiv de utilitate publică de interes național, inclus în Master Planului General de Transport a1 României.
Astfel, în vederea asigurării unui grad ridicat de siguranţă a traficului feroviar, va fi modernizat un traseu de 143 de km de cale ferată conform specificațiilor tehnice de Interoperabilitate (STI) și previziunilor cererii de trafic de călători și de marfă național şi internațional.
Durata de execuţie a investiţiei este de 36 de luni, iar finanțarea se asigură din fonduri externe nerambursabile, Mecanismul pentru lnterconectarea Europei (Connecting Europe Facility — CEF), Programul Transport 2021 — 2027, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, din veniturile proprii ale Companiei Naționale de Căi Ferate „C.F.R.” — S.A, precum și din alte surse legal constituite, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate.
Realizarea lucrărilor de reabilitare şi modernizare a tronsonului de cale ferată vizează:
• reducerea timpului de călătorie prin creşterea vitezei de circulație pe întregul tronson;
• îmbunătățirea condiţiilor de siguranță a traficului feroviar;
• îmbunătățirea confortului în timpul călătoriei;
• reducerea emisiilor de poluanți și a impactului negativ asupra mediului;
• optimizarea transportului feroviar transfrontalier, atât pentru păsageri, cât și pentru marfa: creşterea atractivității și accesibilității municipiilor Ploiești, Buzău și oraşelor Mizil, Râmnicu Sărat;
• atragerea de investitori și capital în vederea dezvoltării mediului de afaceri, având în vedere faptul că, în orașele Ploiești, Mizil, Buzău și Focșani
• asigurarea unui grad de mobilitate și accesibilitate ridicat pentru rezidenți și mediul de afaceri din județele Prahova, Buzău și Vrancea.
Calea ferată Ploiești Triaj — Focșani”, situată pe ruta Coridorului IX Pan — European, este o linie importantă a rețelei de cale ferată din România, care preia traficul internațional european de pe cele două coridoare centrale aflate pe teritoriul României şi face legătura cu Coridorul Rhin – Dunăre cu țările din Sud-Estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia) şi țările din Nord-Estul Europei (Republica Moldova, Ucraina, Rusia).
3. HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii ,,Achiziţie 23 locomotive electrice noi cu sisteme ERTMS, capabile să atingă viteza de 160 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători”
Guvernul a aprobat Nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții “Achiziția de 23 locomotive electrice noi dotate cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători”, asigurând condiții optime și moderne de transport pe rutele feroviare din România.
Prin această investiție, se urmărește modernizarea parcului de locomotive al CFR, ceea ce va contribui la sporirea mobilității în jurul marilor centre socio-economice, la realizarea unor conexiuni rapide între unitățile administrativ teritoriale importante ale țării, la reducerea poluării și la creșterea eficienței transportului public de călători.
Noile locomotive vor deservi principalele rute electrificate sau în curs de electrificare ale rețelei CFR.
Valoarea totală a investiției se ridică la 760,268 milioane lei, inclusiv TVA. Durata de execuție a proiectului este de 45 de luni.
Procedurile de achiziție vor fi gestionate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (A.R.F.), în calitate de beneficiar în cadrul proiectului.
Finanțarea va fi asigurată din fonduri externe nerambursabile, prin Fondul pentru modernizare, și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.
4. HOTĂRÂRE A GUVERNULUI privind declanşarea procedurilor de expropriere a imobilului proprietate privată care face parte din lucrarea de utilitate publică de interes naţional „REABILITARE SI MODERNIZARE CORP C1 (PAVILION 14) SPITAL CLINIC CF TIMISOARA, str. Splaiul Tudor Vladimirescu, nr. 14, TIMISOARA, jud. Timiş conform CF. Nr. 454673,nr.tapo: 454673, 454673-C1″
Guvernul aprobă exproprierea unui imobil proprietate privată care face parte din lucrarea de reabilitare și modernizare a Spitalului Clinic CF Timișoara, precum și plata a peste 4,48 milioane lei, sumă aferentă despăgubirilor pentru respectivul imobil. Fondurile se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
5. HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii ,,Achiziţie de 9 rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2″
Guvernul a aprobat Nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Achiziție de 9 rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2”.
Prin această investiție, se are în vedere înnoirea flotei de material rulant, îmbunătățirea calității serviciilor de transport feroviar, reducerea impactului asupra mediului și promovarea unui transport ecologic și eficient energetic.
Trenurile urmează să fie echipate cu instalații ERTMS On-Board, compuse din echipament GSM (radio și antena), echipament EVC (European Vital Computer), echipament DMI (Driver Man Interface), unitatea de interfață a trenului (TIU), echipament radar, accelerometru, antenă eurobalise, unitate de înregistrare (JRU).
Suplimentarea cu cele 9 rame electrice de lung parcurs RE-IR2 vizează creșterea eficienței modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării și creșterea confortului pe o serie de rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare.
Valoarea totală a investiției se ridică la 447,4 milioane lei cu TVA, iar durata de execuție a proiectului este de 37 de luni.
Finanţarea va fi asigurată din fonduri externe nerambursabile, prin Fondul de Modernizare și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.
6. HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru prelungirea perioadei de îndeplinire a unei obligaţii de compensare care face obiectul unui acord de compensare încheiat între Oficiul de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică Specială şi compania Rafael Advanced Defense Systems Ltd.
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
7. HOTĂRÂRE DE GUVERN privind acordarea unui ajutor de stat regional ad-hoc companiei Nokian Tyres Europe Operations SRL
Prin această hotărâre, Guvernul va acorda, prin Ministerul Finanțelor, companiei Nokian Tyres un ajutor de stat ad-hoc în valoare de aproximativ 495,2 milioane lei, pentru finanțarea unei noi unități de producție anvelope în Oradea, județul Bihor. Ajutorul de stat va fi acordat sub formă de grant.
Investiția Nokian Tyres în România, în valoare estimată de 3,116 miliarde lei, presupune construirea unei facilități de producție și dotarea acesteia cu echipamente. Cheltuielile eligibile sunt reprezentate de cheltuielile aferente realizării de construcții, respectiv achiziționării, după caz, de instalații, utilaje și echipamente.
Investiția va genera peste 550 noi locuri de muncă.
Ajutorul de stat a fost notificat Comisiei Europene în data de 21 Februarie 2024, iar în baza notificării transmise de Ministerul Finanțelor, Comisia Europeană a emis decizia de autorizare a ajutorului de stat la data de 13 august 2024.
Ajutorul de stat se plătește până la 31 decembrie 2027, după efectuarea parțială sau totală a cheltuielilor eligibile de către companie. Termenul de depunere pentru ultima cerere de plată este 1 septembrie 2027.
Sprijinirea investiției de către statul român are un efect multiplicator semnificativ în economie la nivel regional și local în ceea ce privește stimularea creării de locuri de muncă, cât și a creșterii cifrei de afaceri cu parteneri și furnizori.
8. HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016
Modificările introduse prin Hotărârea aprobată de Guvern au în vedere clarificarea și explicitarea modului de aplicare ale unor prevederi ale Codului fiscal, rezultate în urma consultărilor cu reprezentanții mediului de afaceri – Camera Consultanților Fiscali, Consiliul Investitorilor Străini, operatori economici din domeniul energiei.
Astfel, la Titlul II, ”Impozitul pe profit”, pentru determinarea impozitului minim pe cifra de afaceri și a impozitului suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale se vor face unele precizări cu privire la:
– calculul veniturilor totale;
– stabilirea valorii sponsorizărilor și/sau actelor de mecenat care se scad din impozitul minim pe cifra de afaceri;
– stabilirea impozitului pe profit datorat trimestrial;
– scăderea veniturilor reprezentând accizele care au fost reflectate concomitent în conturile de cheltuieli;
– creditul fiscal extern care se scade din impozitul minim pe cifra de afaceri;
– clarificarea faptului că impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri reprezintă impozit pe profit pentru aplicarea convențiilor de evitare a dublei impuneri;
– pentru înțelegerea modului de determinare a impozitului minim pe cifra de afaceri sunt prezentate și exemple de calcul;
– clarificarea unor aspecte legate de activitățile realizate în baza obligațiilor ce revin titularilor de licențe de distribuție a energiei electrice/gazelor naturale care sunt incluse în sfera activităților de distribuție a energiei electrice/gazelor naturale.
La Titlul III, ”Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor”, sunt aduse, în principal, următoarele modificări:
– Se clarifică condițiile care trebuie îndeplinite la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent de către o persoană juridică română cu asociați/acționari care dețin în mod direct sau indirect 25% sau mai puțin decât acest procent din valoarea titlurilor sale de participare sau al drepturilor de vot pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor;
– Se introduc norme referitoare la calculul deținerii indirecte și sunt prezentate exemple de calcul pentru deținerilor directe/indirecte ale unui acționar;
– Se introduc norme clarificatoarea pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor și se exemplifică persoanele juridice române care nu intră sub incidența sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderilor.
În ceea ce privește Titlul VIII ”Accize și alte taxe speciale”, pentru a evita eventuale interpretări diferite, se introduc prevederi din care rezultă că într-un antrepozit fiscal de producție țigarete pot fi fabricate și produse destinate inhalării fără ardere care conțin înlocuitori de tutun cu sau fără nicotină.
9. HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru suplimentarea bugetului Ministerului Finanţelor – Acţiuni Generale din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024
Bugetul Ministerului Finanțelor va fi suplimentat cu suma de 85 de milioane de lei în scopul plății ajutoarelor de stat în luna noiembrie a acestui an.
Este vorba despre plata ajutoarelor de stat pentru:
– facilități de garantare pentru creditele acordate întreprinderilor mici și mijlocii;
– compensarea creșterii accizei la motorina utilizată drept combustibil pentru motor;
– sprijinirea investițiilor care promovează dezvoltarea regională și crearea de locuri de muncă.
10. HOTĂRÂRE DE GUVERN privind alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Sănătății, pentru finanțarea activităților specifice operaționalizării capabilităților medicale mobile Emergency Medical Teams 1 oferite de România prin Mecanismul European de Protecție Civilă
Se suplimentează bugetul Ministerului Sănătății cu suma de 673.000 lei pentru finanțarea cheltuielilor necesare dotării farmaciilor din trei spitale ce deservesc capabilitățile medicale mobile Emergency Medical Teams 1 oferite de România prin Mecanismul European de Protecție Civilă.
Suma prevăzută se repartizează după cum urmează:
a) 238.250 lei Spitalului Clinic de Urgență Bucureşti;
b) 98.250 lei Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii „Grigore Alexandrescu”;
c) 336.500 lei Spitalului Clinic Judeţean de Urgență Târgu Mureş
Prin realizarea acestor capabilități medicale, va fi întărită capacitatea de răspuns a României în situații de urgență și va permite alinierea echipelor medicale de urgență la standardele minime stabilite de Organizația Mondială a Sănătății pentru statele membre.
Suma se alocă din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024.
11. HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii ,,Construire Stadionul Tineretului, Municipiul Braşov, str. Stadionului, nr. 14, judeţul Braşov”
Pentru a stimula interesul pentru sport și mișcare, Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru construirea Stadionul Tineretului, o arenă modernă, la standarde UEFA, cu o capacitate de 9.716 locuri, în municipiul Brașov. Valoarea toată a investiției este de 164,434 milioane lei.
Comunicatul Ministerului Dezvoltării:
https://www.mdlpa.ro/subarticles/5/municipiilebvbtstadioanemoderne07112024
12. HOTĂRÂRE A GUVERNULUI pentru reaprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii „Extindere şi etajare Corp Cl, conversie funcţionată în Academia de Muzică, extindere corp C2 şi conversie funcţională în ateliere de întreţinere pentru clădirea principală, extindere şi amenajare sală de sport în corp C4, str. Bucium nr. 2, municipiul Cluj-Napoca, judeţul Cluj”
Actul normativ vizează asigurarea finalizării unei investiții demarată în cadrul Programului național de construcții de interes public sau social, prin subprogramul ”Unități și instituții de învățământ de stat”, și anume, construcția noului sediu al Academiei de Muzică din Cluj-Napoca, lucrările fiind la ora actuală finalizate în proporție de 78%.
Ca urmare a unor schimbări de natură legislativă, tehnică și economică survenite pe parcursul execuției lucrărilor, a devenit necesară reaprobarea de către Guvern a indicatorilor tehnico-economici ai acestui obiectiv de investiții, astfel încât soluțiile tehnice implementate să fie adaptate la situația din teren a amplasamentului și să corespundă noilor normative în vigoare.
Astfel, noii indicatori tehnico-economici aprobați de Guvern permit, pe lângă asigurarea siguranței seismice, mărirea capacității Sălii de spectacole, de la 835 de locuri, la 1.000 de locuri, în conformitate cu cerințele formulate de Academia Națională de Muzică ”Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca pentru a putea permite desfășurarea de spectacole cu câte 200 de artiști. Ca urmare, suprafața construită a obiectivului de investiții a fost extinsă cu 21 mp, de la 5.274 mp la 5.295 mp, iar suprafața construită desfășurată a fost mărită cu 63 mp, de la 23.098 mp la 23.161 mp, prin extinderea sălii de spectacole și crearea de etaje intermediare parțiale, inclusiv loji.
Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 265,6 milioane lei, din care o cotă de 174,9 milioane lei (plus TVA) este asigurată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, iar restul de către Academia Națională de Muzică din Cluj-Napoca.
Valoarea totală a lucrărilor care au rămas de executat este de 136,4 milioane lei (plus TVA), din care 124,6 milioane lei sunt asigurați de MDLAP. Durata totală a lucrărilor de execuție nou aprobată este de 43,66 luni, din care au mai rămas până la finalizare 13,8 luni.
13. HOTĂRÂRE DE GUVERN privind alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene
Se suplimentează bugetul Ministerului investiţiilor și Proiectelor Europene cu suma de 400 milioane lei, credite bugetare, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului pe anul 2024, pentru îndeplinirea obligațiilor stabilite prin contractele de finanțare cu beneficiarii Programului Operațional Regional 2014-2020.
Concret, banii se alocă în vederea asigurării necesarului de finanțare din bugetul de stat a cererilor de rambursare către beneficiarii Programului Operațional Regional 2014-2020.
La nivelul MIPE, care are rol de autoritate de management pentru Programul Operațional Regional 2014-2020, se află în procesare 950 cereri de rambursare.
Se acoperă, astfel, deficitul de finanțare existent la nivelul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, respectiv al Programului Operațional Regional 2014-2020, conform regulilor de eligibilitate specifice revăzute în aceste programe operaționale.
Sumele rămase neutilizate se restituie la Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului până la sfârşitul anului 2024.
14. HOTĂRÂRE DE GUVERN privind alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, pentru plata unor despăgubiri ca urmare a pagubelor produse de către exemplarele din speciile de faună de interes cinegetic, precum şi a dobânzilor aferente tranşelor salariale plătite în baza sentinţelor civile/hotărâri judecătoreşti
Prin acest act normativ, este suplimentat bugetul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor cu suma de 6,4 milioane lei, reprezentând credite de angajament și credite bugetare, în vederea plății despăgubirilor ca urmare a pagubelor produse de către exemplarele din speciile de faună de interes cinegetic, precum și a dobânzilor aferente tranșelor salariale plătite în baza sentințelor civile/hotărârilor judecătorești.
15. HOTĂRÂRE DE GUVERN privind repartizarea pe unităţi/subdiviziuni administrativ teritoriale şi pe unităţi de învăţământ preuniversitar de stat a sumei de 9.596 mii lei, prevăzută în bugetul de stat pe anul 2024, pentru finanţarea Programului naţional ,,Masă sănătoasă”
Executivul alocă suma de 9,596 milioane lei pentru rectificarea bugetului destinat Programului Național „Masă Sănătoasă” (PNMS), în baza HG nr. 177/2024. Această sumă sprijină suplimentar 473 de unități de învățământ preuniversitar unde s-a înregistrat o creștere a numărului de beneficiari în anul școlar 2024-2025. Programul vizează asigurarea unei mese zilnice pentru elevii din zone defavorizate, ca măsură de prevenire a abandonului școlar și a excluziunii sociale.
PNMS este finanțat prin bugetul național, cu fonduri externe și sponsorizări, iar autoritățile locale pot suplimenta beneficiarii în limita bugetului local aprobat. În total, pentru acest program s-a alocat inițial 1,139 miliarde lei, din care 1,117 miliarde lei au fost deja repartizate, iar rectificarea de 9,596 milioane lei acoperă nevoile suplimentare datorate fluctuației efectivelor de elevi.
Programul a fost extins pentru a include noi unități școlare și grădinițe autorizate recent, după ce Inspectoratele Școlare Județene au comunicat modificările necesare Ministerului Educației. PNMS, desfășurat în parteneriat cu Ministerul Agriculturii, este integrat și complementar Programului pentru școli, care oferă fructe, legume și produse lactate elevilor din instituțiile de stat și grădinițele acreditate.
16. PROIECTUL DE HOTĂRÂRE A GUVERNULUI privind alocarea de sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Afacerilor Externe
Bugetul Ministerului Afacerilor Externe se majorează cu suma de 40,305 milioane de lei, fonduri necesare pentru plata unor tranșe aferente cotizației anuale a României la bugetul Instrumentului European pentru Pace, pilonul II.
17. HOTĂRÂRE DE GUVERN privind suplimentarea bugetului Serviciului de Informaţii Externe din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru plata unor drepturi de natură salarială
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
18. HOTĂRÂRE A GUVERNULUI privind aprobarea Actului adiţional nr. 5/2024 la licenţa de concesiune nr. 3490/2002 a activităţii de exploatare a andezitului industrial şi de construcţie
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
19. HOTĂRÂRE A GUVERNULUI privind aprobarea Actului adiţional nr. 6/2024 la licenţa de concesiune nr. 149/1999 a activităţii de exploatare a porfirului cuarţifer
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
20. HOTĂRÂRE A GUVERNULUI privind înscrierea în inventarul centralizat al bunurilor din domenial public al statului a zăcământului de apă minerală naturală (carbogazoasă) din perimetrul de exploatare Valea Lungă, judeţul Harghita
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
21. HOTĂRÂRE A GUVERNULUI privind transferul Spitalului Clinic Căi Ferate Nr. 2 – Bucureşti din subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii în subordinea Universităţii de Medicină şi Farmacie „Carol Davila” din Bucureşti, instituţie de învăţământ superior de stat şi de cercetare, cu personalitate juridică, de interes public, aflată în coordonarea Ministerului Educaţiei
Guvernul a adoptat o Hotărâre de Guvern prin care aprobă transferul Spitalului Clinic Căi Ferate nr.2 – București din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în subordinea Universității de Medicină și Farmacie ”Carol Davila” din București, instituție aflată în coordonarea Ministerului Educației, cu preluarea întregii activități la data încheierii între cele două instituții a unui protocol de predare-preluare.
Protocolul va fi încheiat în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a actului normativ. Va conține date referitoare la inventarierea patrimoniului, execuția bugetară la data predării-primirii, date privitoare la preluarea și menținerea personalului, a numărului de paturi existent , structura organizatorică a spitalului, datele imobilelor aflate în domeniul public al statului care se transferă, situația litigiilor, rezultatele inventarierii generale a elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii.
Spitalului Clinic Căi Ferate nr.2 își păstrează personalitatea juridică, iar conducătorul acestuia va avea calitatea de ordonator terțiar de credite.
22. HOTĂRÂRE A GUVERNULUI privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii
Bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii primește o alocare suplimentară de circa 106 milioane lei, credite de angajament și credite bugetare din Fondul de rezervă bugetară. Fondurile vor fi utilizate pentru plata facturilor emise în cadrul proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020, derulate de către Compania Națională de Căi Ferate ”C.F.R.” – S.A.
De asemenea, o suplimentare de 100 de milioane lei, credite de angajament și credite bugetare din Fondul de rezervă bugetară, prin bugetul Ministerului Transportului și Infrastructurii, vizează majorarea contribuției statului la capitalul social al Companiei Națională de Căi Ferate ”C.F.R.” – S.A., în vederea acoperirii cheltuielilor curente.
Fonduri suplimentare de 30 de milioane lei, credite de angajament și credite bugetare din Fondul de rezervă bugetară, prin bugetul Ministerului Transportului și Infrastructurii, primește și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A.. Sumele sunt destinate continuării finanțării proiectelor de infrastructură de transport derulate de companie.
23. HOTĂRÂRE A GUVERNULUI privind declasificarea unui act normativ
Guvernul a aprobat, la propunerea Secretariatului General al Guvernului, Hotărârea pentru declasificarea Hotărârii Guvernului nr.0999/2022 privind imobilul situat în Bulevardul Aviatorilor nr. 86, aflat în administrarea Regiei Autonome – Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat.
Hotărârea care a fost declasificată astăzi prevedea trecerea unui imobil aflat în administrarea Regiei Autonome „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat” din domeniul privat al statului în domeniul public al statului, cu atribuirea destinației acestuia ca reședință oficială pentru persoanele care au avut calitatea de șef al statului român.
Comunicatul Secretariatului General al Guvernului: https://sgg.gov.ro/1/comunicat-de-presa-19/
24. HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții Construire Stadion, localitatea Unirea, Str. Aerodromului, nr. 33, municipiul Bistrița, județul Bistrița- Năsăud
Comunicatul Ministerului Dezvoltării: https://www.mdlpa.ro/subarticles/5/municipiilebvbtstadioanemoderne07112024
IV. MEMORANDUMURI
1. MEMORANDUM cu tema: Depăşirea limitelor de deschideri de credite bugetare până la sfârşitul anului 2024, pentru Ministerul Culturii
Memorandumul a fost aprobat.
2. MEMORANDUM cu tema: Aprobare privind semnarea Convenţiei între România şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord pentru eliminarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit şi pe câştiguri de capital şi prevenirea evaziunii fiscale şi a evitării plăţii impozitelor şi a Protocolului anexă la convenţie
Memorandumul modifică proiectul de text al Convenţiei între România şi Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord pentru eliminarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit şi pe câştiguri de capital şi prevenirea evaziunii fiscale şi a evitării plăţii impozitelor, parafat la București, în data de 2 octombrie 2015, astfel încât noul document să fie actualizat în raport cu modificările aduse în legislația românească în cursul anului 2023, cât și din perspectiva obiectivului României de aderare la OCDE.
Principalele modificări aduse:
• Au fost adăugate modificări referitoare la modul de stabilire al profiturilor obținute de sediile permanente ale persoanelor nerezidente, conform Raportului 2010 privind alocarea profiturilor către sediile permanente, emis de OCDE.
• S-a convenit includerea în preambulul noii convenţii a prevederii antiabuz, care stipulează faptul că acest instrument juridic nu creează oportunităţi în avantajul unor rezidenţi ai unor state terţe privind neimpozitarea sau impozitarea mai redusă a veniturilor acestora.
• La articolul referitor la sediul permanent, ca urmare a prevederilor cuprinse în acțiunea a 7-a BEPS de combatere a fenomenului de fragmentare a activității unei întreprinderi sau a unui grup de întreprinderi strâns legate prin desfășurarea de activități care nu generează sedii permanente, au fost introduse 2 paragrafe noi, prin care sunt descrise circumstanțele în care o întreprindere este strâns legată de alta și o prevedere care să împiedice fragmentarea unei operațiuni economice unitare în mai multe operațiuni mici, pentru a susține apoi că fiecare dintre acestea reprezintă o activitate de natură pregătitoare sau auxiliară, care nu ar genera sediu permanent.
• Profiturile realizate de un şantier de construcţii sau un proiect de construcţii sau instalare vor fi impozitate în statul în care se desfăşoară activitatea numai în cazul în care această activitate se desfăşoară pe o perioadă mai mare de 12 luni.
• Cotele de impozit pentru veniturile care se impun prin reţinere la sursă, respectiv pentru veniturile sub formă de dividende, dobânzi şi redevenţe sunt inferioare celor din convenţia din 1975, urmând tendinţa de diminuare a cotelor de impozit prevăzută de legislaţia naţională a ambelor state. Astfel, în cazul dividendelor, cota de impozit prevăzută de noua convenţie a scazut la 5% faţă de 10%, în cazul dobânzilor, cota de impozit a scăzut la 3% faţă de 10%, iar în cazul redevenţelor, cota de impozit a scăzut la 3% faţă de 10%, respectiv 15%, cât este prevăzut în convenţia din 1975. În cazul dividendelor, ambele părţi vor aplica prevederi de scutire în anumite condiții a dividendelor, similare cu cele cuprinse în Directiva 2011/96/UE a Consiliului din 30 noiembrie 2011 privind regimul fiscal comun, care se aplică societăților-mamă și filialelor acestora din state membre diferite. Dobânzile și redevențele sunt scutite de impozit, în anumite condiții, ambele state aplicând prevederi similare cu cele cuprinse în Directiva 2003/49/UE a Consiliului, din 3 iunie 2003, privind sistemul comun de impozitare aplicabil plăţilor de dobânzi şi redevenţe efectuate între societăţi asociate din state membre diferite, cu amendamentele ulterioare.
• A fost introdusă o dispoziție de natura unei clauze antiabuz, aceasta fiind parte componentă a standardului minim impus de planul BEPS, testul scopului principal (PPT).
• Este reglementată şi impozitarea veniturilor sub formă de salarii şi pensii, a veniturilor obţinute de studenţi, stagiari, artişti de spectacol şi sportivi, precum şi a veniturilor obţinute din câştiguri de capital.
• Altă modificare reglementează metodele de eliminare a dublei impuneri, nediscriminare, procedura amiabilă, schimbul de informaţii, asistența în colectarea impozitelor, intrarea în vigoare a noii convenţii şi încetarea valabilităţii convenţiei din 1975.
3. MEMORANDUM cu tema: Suplimentarea limitei de credite bugetare aprobată pe luna noiembrie 2024 pentru Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor
Memorandumul a fost aprobat.
V. NOTE
1. NOTĂ privind transmiterea unei cereri către Consiliul Local al municipiului Râmnicu – Vâlcea, judeţul Vâlcea, în scopul adoptării de către acesta a unei hotărâri privind transferul unui imobil – construcţii şi teren în suprafaţă totală de 14951 mp din domeniul public al Municipiului Râmnicu – Vâlcea, în domeniul public al Statului Român, în vederea dării acestuia în administrare Autorităţii Vamale Române
Guvernul a luat act de această notă.
2. NOTĂ privind transmiterea unei cereri către Consiliul Local al Municipiului Craiova, în scopul adoptării unei hotărâri având ca obiect transmiterea unui imobil din domeniul public al Municipiului Craiova în domeniul public al statului și în administrarea Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova
Guvernul a luat act de această notă.
VI. INFORMĂRI
1. INFORMARE privind stadiul pregătirii şi organizării alegerilor pentru Preşedintele României, respectiv a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024 – 21 octombrie 2024
Până la data de 21 octombrie, Biroul Electoral Central a adoptat 7 decizii privind admiterea înlocuirii reprezentanților partidelor politice în birourile electorale județene și 49 decizii privind respingerea contestațiilor formulate împotriva unor procese-verbale încheiate de birourile electorale județene pentru alegerile prezidențiale, respectiv 7 decizii privind admiterea înlocuirii reprezentanților partidelor politice în birourile electorale județene și 5 decizii privind aprobarea înregistrării semnelor electorale pentru alegerile parlamentare.
Totodată, BEC a stabilit macheta buletinului de vot utilizat pentru votul prin corespondență la al doilea tur de scrutin al alegerilor pentru Președintele României din anul 2024.
Ministerul Afacerilor Interne
La nivelul Ministerului Afacerilor Interne, au fost întreprinse o serie de activități: asigurarea cadrului operațional. Asigurarea măsurilor de securitate la Obiectivul Regia Autonomă Monitorul Oficial pe timpul tipăririi specimenelor buletinelor de vot, asigurarea securității transportului specimenelor buletinelor de vot,
A fost aprobat Nomenclatorul de evenimente în concordanță cu legislația electorală și va fi implementat în platforma informatică Sistemul Integrat de Monitorizare Integrată a Evenimentelor de Ordine Publică.
În cadrul monitorizării activităților desfășurate în context electoral, au fost înregistrare 24 de incidente în precampania pentru alegerile prezidențiale și 17 în precampania pentru alegerile parlamentare.
Pentru asigurarea resurselor financiare, au fost efectuate modificări bugetare și deschideri de credite pentru plata cheltuielilor necesare pregătirii și desfășurării procesului electoral, în conformitate cu prevederile legale și cu încadrarea in limitele bugetare aprobate, conform solicitărilor transmise de ordonatorii de credite.
Activități desfășurate de instituțiile prefectului
La nivelul prefecturilor, se desfășoară activități privind asigurarea spațiilor necesare depozitării buletinelor de vot și a materialelor necesare votării.
De asemenea, sunt în plină desfășurare activități de centralizare a dispozițiilor primarilor privind stabilirea locurilor speciale de afișaj electoral. Au fost întocmite și transmise către primari circulare pentru informarea publicului cu privire la delimitarea și numerotarea secțiilor de votare, precum și a sediilor acestora.
Sunt în curs de finalizare activitățile privind desemnarea, prin ordin de prefect, a informaticienilor care vor sprijini activitatea birourilor electorale județene.
Au fost inițiate demersurile în vederea identificării spațiilor interioare în proximitatea birourilor electorale județene, pentru staționarea membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare și a personalului Ministerului Afacerilor Interne care asigură securitatea materialelor, premergător depunerii acestora la birourile electorale județene.
Au fost demarate demersurile în vederea asigurării condițiilor logistice pentru instruirea președinților și locțiitorilor secțiilor de votare, ulterior desemnării acestora.
Ministerul Afacerilor Externe
La nivelul Ministerului Afacerilor Externe sunt în desfășurare o serie de activități, incluzând centralizarea comunicărilor transmise de misiunile diplomatice/oficiile consulare referitoare la propunerile de secții de votare, necesarul de materiale electorale, necesarul de personal de sprijin, expedierea echipamentelor informatice și identificarea personalului MAE pentru secțiile de votare.
De asemenea, MAE realizează demersuri constante privind desfășurarea campaniei de informare a alegătorilor români, prin intermediul canalelor de social media, cu privire la pregătirea, organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2024.
Autoritatea Electorală Permanentă
Personalul structurilor teritoriale ale Autorității Electorale Permanente a participat la întâlniri de lucru organizate şi desfășurate la sediile instituțiilor prefectului, împreună cu alți reprezentanți ai instituțiilor cu atribuții electorale, precum și la sesiunile de instruire a primarilor și a secretarilor unităților administrativ-teritoriale, cu privire la sarcinile ce le revin.
De asemenea, au fost întocmite listele electorale permanente pentru votul prin corespondență și listele electorale permanente din străinătate, fiind puse la dispoziția CN Poșta Română, respectiv a Biroului Electoral nr. 48 pentru Secțiile de Votare din Străinătate.
S-au desfășurat activități pentru admiterea și actualizarea datelor experților electorali și operatorilor de calculator, precum și pentru organizarea examenelor de admitere și monitorizarea gradului de acoperire cu experți electorali și operatori de calculator.
Se află în lucru materiale de instruire pentru președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare și a locțiitorilor acestora, precum și materiale de informare a alegătorilor.
Până la data de 21 octombrie, au fost analizate și aprobate 6.721 de cereri de vot prin corespondență pentru alegerile prezidențiale și 932 de cereri pentru alegerile parlamentare.
La aceeași dată, se înregistra un număr de 18.964 de secții de vot la nivelul întregii țări.
În ceea ce privește asigurarea materialelor necesare votării, au fost comandate buletine de vot țară/străinătate, tur I, respectiv corespondență tur I și II, și timbre autocolante țară/străinătate tur I și II, ștampile, conform prevederilor legale.
Serviciul de Telecomunicații Speciale
În perioada de referință, s-a continuat asigurarea suportului tehnic pentru reprezentanții misiunilor diplomatice în vederea pregătirii echipamentelor necesare funcționării Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal în străinătate.
Sunt în desfășurare activitățile pentru asigurarea serviciilor de semnătură electronică calificată pentru președinții și locțiitorii birourilor electorale.
2. INFORMARE privind stadiul pregătirii şi organizării alegerilor pentru Preşedintele României, respectiv a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024 – 28 octombrie 2024
Până la data de 28 octombrie 2024, Biroul Electoral Central a adoptat cinci decizii referitoare la organizarea alegerilor, între care și Decizia nr.99D privind contestația formulată de către Partidul Alianța pentru Unirea Românilor împotriva deciziilor emise de Biroul Electoral nr.48 pentru Secțiile de votare din străinătate pentru alegerea președintelui României.
De asemenea, Biroul Electoral Central a adoptat 3 decizii privind admiterea înlocuirii reprezentanților partidelor politice în birourile electorale județene și o decizie privind respingerea unei candidaturi independente.
Ministerul Afacerilor Interne
La nivelul Ministerului Afacerilor Interne au fost luate măsuri de securitate pe timpul operațiunilor de tipărire/depozitare a buletinelor de vot și a altor materiale necesare votării. Datele necesare actualizării Registrului electoral au fost transmise la Autoritatea Electorală Permanentă.
De la debutul campaniei electorale (25 oct.2024) s-au desfășurat 11 manifestări electorale în 8 localități din 7 județe și municipiul București. Au fost înregistrate 23 de incidente, fiind constatate 4 sancțiuni contravenționale. Din totalul celor 23 de incidente, 1 nu se confirmă și 7 sunt în curs de verificare. 15 sesizări au fost declinate către AEP – birourile electorale județene.
În ceea ce privește asigurarea resurselor financiare, au fost efectuate modificările bugetare, conform prevederilor legale, cu încadrarea in limitele bugetare aprobate pentru pregătirea şi desfășurarea procesului electoral, conform solicitărilor transmise de ordonatorii de credite.
Activități desfășurate de instituțiile prefectului
La nivelul prefecturilor a fost adusă la cunoștință publică delimitarea și numerotarea secțiilor de votare, au fost centralizate propunerile primarilor pentru desemnarea informaticienilor, iar lista finală a fost transmisă la Serviciul de telecomunicații Speciale, pentru evaluarea acestora.
Sunt în desfășurare activitățile privind asigurarea spațiilor interioare corespunzătoare în proximitatea birourilor electorale județene, pentru staționarea membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare și a personalului MAI care asigură securitatea materialelor.
De asemenea, a fost asigurat suportul logistic și organizatoric pentru desfășurarea activităților de instruire a operatorilor de calculator desemnați în birourile electorale ale secțiilor de votare din țară. Sunt în curs de finalizare activitățile privind asigurarea ștampilelor de control ale secțiilor de votare, respectiv a ecusoanelor membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară.
Ministerul Afacerilor Externe
La nivelul Ministerului Afacerilor Externe au fost desfășurate o serie de activități pentru buna organizare și desfășurare a alegerilor, respectiv:
– Transmiterea către misiunile diplomatice/oficiile consulare a unor circulare referitoare la procedura de completare a formularului web în vederea participării la sesiunea de instruire, în sistem de videoconferință, a persoanelor care urmează să facă parte din componența birourilor electorale. A fost întocmită procedura de desemnare și comunicare a președinților, locțiitorilor și membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate și s-a adoptat Hotărârea AEP privind unele măsuri pentru buna organizare și desfășurare a alegerilor;
– Centralizarea comunicărilor transmise de misiunile diplomatice/oficiile consulare;
– Finalizarea operațiunilor de expediere către misiunile diplomatice/oficiile consulare a terminalelor informatice suplimentare ce vor fi alocate secțiilor de votare din străinătate, precum și a echipamentelor de amplificare semnal către misiunile diplomatice care au solicitat astfel de echipamente
Autoritatea Electorală Permanentă
Personalul structurilor teritoriale ale AEP a participat la întâlniri de lucru organizate şi desfășurate la sediile instituțiilor prefectului, împreună cu alți reprezentanți ai instituțiilor cu atribuții electorale, pentru organizarea și desfășurarea alegerilor
Au fost efectuate tragerile la sorți computerizate pentru desemnarea președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară și a locțiitorilor acestora. Au fost admiși 73.616 experți electorali și 79.438 operatori de calculator
La data de 28 octombrie 2024 se înregistra un număr de 18.968 de secții de vot la nivelul întregii țări.