Activitatea din turism s-a situat la un nivel de 40 – 45% din capacitate în anul 2021

Activitatea din turism s-a situat la un nivel de 40 – 45% din capacitate în 2021, însă cu toate acestea forţa de muncă din domeniu a scăzut numeric doar cu circa 30%, a afirmat, joi, într-o conferinţă de specialitate, Dumitru Luca, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), citat de Agerpres.

„În aceşti doi ani, agenţiile de turism au trebuit să se reinventeze, să găsească soluţii. A fost perioada aceea cumplită, de lockdown, primele două luni de pandemie, când cei mai mulţi închiseseră porţile, stăteau acasă. Noi a trebuit să lucrăm din greu să gestionăm rezervările deja existente: cereri anulate, modificate, întrebări „Ce va fi?”, „Cum va fi?”. Au fost două luni cumplite care ne-au făcut practic să ne naştem a doua oară. Am început încet, încet, să ne revenim. Am avut în această perioadă plusuri şi minusuri în discuţiile cu autorităţile. Am avut şi parteneri de dialog remarcabili, dar am avut şi perioade în care a discutat cu pereţii. Acum, din fericire, suntem din nou pe un trend ascendent. Avem un dialog constructiv chiar dacă echipa de la minister (Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului, n.r.) este relativ nouă. În aceşti ultimi doi ani, principala noastră cerinţă a fost să fim lăsaţi să lucrăm, să producem plus valoare, să ne putem păstra oamenii. Dacă ne uităm pe cifrele ultimilor doi ani, numai în domeniul agenţiilor de turism, la nivelul anului 2021, am fost undeva la 40 – 45% activitate, faţă de 2019… Cu toate acestea, forţa de muncă a scăzut numeric doar cu vreo 30%. Asta înseamnă că am făcut eforturi uriaşe de a ne menţine specialiştii şi datorită lor acum ne este mai uşor să ne restartăm”, a declarat Luca.

Acesta a adăugat că pachetele turistice oferite de către turoperatori sunt adaptate pentru toate situaţiile în care se poate afla, la un moment dat, turistul pentru a oferi protecţie acestuia.

„În turism, tehnologia a avansat mult mai mult decât în alte domenii şi chiar dacă unii o privesc ca pe un duşman, este mai degrabă un aliat, însă această tehnologie nu va putea niciodată lua locul agentului. Într-o discuţie avută recent într-o întâlnire informală cu şeful de stat al României, domnia sa ne numea arhitecţii turismului. Cred că a găsit expresia cea mai potrivită să ne catalogheze. Chiar dacă în unele curente de opinie noi suntem priviţi ca intermediari, lucrurile nu stau deloc aşa. Este vorba de cel care creează pachete (turistice, n.r.), nu doar intermediază o cazare pe Litoral. Mulţi dintre clienţii noştri au tendinţa să-şi facă vacanţele pe cont propriu: luăm cazare dintr-o parte, avionul din altă parte… la un moment dat ne împotmolim că nu mai ştim ce trebuie să facem şi până la urmă tot trebuie să sunăm un prieten, un agent de turism să ne ajute. Poate puţini dintre clienţii noştri ştiu şi legislaţia. Pachetele sunt adaptate, în primul rând, insolvenţei, ceea ce nu oferă un pachet realizat pe cont propriu. În acelaşi timp, dacă avem o problemă cu unul dintre prestator, avem cui să ne adresăm, avem cui să punem pielea pe băţ, cum se zice, în caz de Doamne fereşte”, a punctat preşedintele ANAT.

În viziunea lui Dumitru Luca, domeniul de incoming are un potenţial imens şi reprezintă motorul relansării turismului din România.

„Am fost şi sunt în continuare pentru importanţa domeniului de incoming, prin faptul că are un potenţial imens. Incomingul este motorul relansării turismului. Am avut, de departe, cea mai abruptă scădere, de 24%, a incomingului. Au fost luate câteva măsuri în pripă, negândite suficient atunci. Cea mai rea dintre toate a fost închiderea bazelor de tratament ale hotelurilor din staţiunile balneare. Am trecut şi peste acel moment şi cea mai importantă realizare pe care am bifat-o în urmă cu foarte puţin timp cu actuala echipă guvernamentală este recunoaşterea incomingului ca export de servicii turistice. Era un deziderat al nostru pentru care ne luptam de peste 20 de ani. Ca orice formă de export, turismul de incoming trebuie în primul rând să beneficieze de cota zero de TVA, aşa cum beneficiază orice altă formă de export de bunuri şi servicii. Este în lucru într-o formă finală deja o schemă de minimis pentru stimularea incomingului. Noi nu am stat niciodată cu mâna întinsă, ci am căutat întotdeauna să venim cu propuneri şi cu soluţii de a putea să creăm plus valoare şi să ne ducem cât mai aproape de acel deziderat ca turismul şi ramurile adiacente să se ducă spre 10% din PIB”, a spus specialistul.

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare