AEP: Reguli privind etichetarea materialelor de publicitate politică

Campania electorală pentru alegerile prezidențiale din mai 2025 se desfășoară în intervalul 4 aprilie, ora 00:00 – 3 mai, ora 7:00. Actorii politici participanți la alegeri au obligația de a însoți toate materialele politice publicitare, cu excepția celor de natură exclusiv audio sau exclusiv de tipul unui text publicat în mediul online, de o etichetă care va fi vizibilă permanent în partea superioară a cadrului vizual sau a imaginii și care va cuprinde|: codul unic de identificare al mandatarului financiar, mențiunea că este vorba despre un material publicitar politic, numele și adresa de e-mail, precum și adresa poștală a candidatului etc, conform Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 1/2025 sau Hotărârii Autorității Electorale Permanente nr. 9/2025.

Pe durata campaniei electorale, pentru ca un material să fie considerat material publicitar politic/material de propagandă electorală, acesta trebuie să îndeplinească, în același timp, următoarele condiții:
* să fie pregătit, editat, prelucrat, plasat, promovat, publicat, distribuit și/sau difuzat în perioada 4 aprilie 2025-3 mai 2025;
* să fie un material scris, tipărit, audio, video sau o imagine, indiferent de mediul de diseminare;
* să îndemne alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze un candidat independent sau un candidat al unui partid politic, al unei alianțe politice, organizații a cetățenilor aparținând minorităților naționale sau al unei alianțe electorale, clar identificat. (HG nr. 11/2025)

Indiferent de mijlocul de distribuire, inclusiv prin intermediul programelor de radio și de televiziune, precum și al serviciilor media audiovizuale la cerere, pe durata campaniei electorale pentru prezidențialele din 2025, materialele publicitare politice distribuite de actorii politici trebuie să conțină următoarele informații:
* o indicație privind faptul că reprezintă un material publicitar politic;
* codul unic de identificare al mandatarului financiar înregistrat la Autoritatea Electorală Permanentă;
* candidatul sau formațiunea politică la cererea căreia sau în numele căreia este pregătit, plasat, promovat, publicat, distribuit sau difuzat materialul publicitar politic, respectiv numele și adresa de e-mail, precum și adresa poștală a candidatului, atunci când aceasta este dezvăluită public de către acesta, sau adresa sediului, în cazul formațiunilor politice;
* o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-țintă sau de distribuire a materialelor publicitare, în sensul art. 3 pct. 11 și 12 din Regulamentul (UE) 2024/900 al Parlamentului și Consiliului din 13 martie 2024;
* o mențiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006;
* după caz, o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unei promovări electorale sau al unei promovări electorale plătite. (Hotărârea AEP nr. 9/2025)

Aceste prevederi se aplică și pentru orice promovare, distribuire, postare sau editare a unor materiale publicitare politice de către actorii politici. Încălcarea dispozițiilor de mai sus constituie contravenții, dacă faptele nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracțiuni. (Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 1/2025).

În cadrul fiecărui material publicitar politic, cu excepția celor de natură exclusiv audio sau exclusiv de tipul unui text publicat în mediul online, informațiile de mai sus se grupează într-o etichetă care va fi vizibilă permanent în partea superioară a cadrului vizual sau a imaginii și care va fi dispusă astfel încât să formeze o bandă având dimensiunea de 10% din cea a cadrului vizual sau a imaginii și care să acopere toată latura superioară a materialului.

Sursa foto: https://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2025/03/HAEP-nr.-9-2025.pdf

În cazul materialelor publicitare politice de tipul unor mesaje text publicate în mediul online fără elemente grafice, informațiile de mai sus vor fi indicate sub formă de text, în mod vizibil și lizibil, în cuprinsul materialului. Dacă funcționalitățile și caracteristicile mediului de publicare a mesajului nu permit publicarea tuturor informațiilor prevăzute la art. 2 din Hotărârea AEP nr. 9/2025 în cuprinsul materialului, se va indica, în mod lizibil, în cuprinsul acestuia, doar textul ‘MATERIAL PUBLICITAR POLITIC’, urmat de celelalte informații menționate mai sus.

Comunicările care se înscriu în limitele activității jurnalistice de informare a publicului, precum și opiniile publice exprimate în nume personal de către alte persoane decât actorii politici nu constituie materiale publicitare politice, mai arată Hotărârea AEP nr. 9/2025. Actorii politici, în sensul art. 4 din Regulamentul (UE) 2024/900 al PE și Consiliului din 13 martie 2024, includ: partidele politice, alianțele politice, organizațiile de campanii politice etc.

Competitorii electorali pot utiliza pe durata campaniei electorale numai următoarele tipuri de materiale publicitare politice/materiale de propagandă electorală:
* afișe electorale cu dimensiuni de cel mult de 500 mm o latură și 300 mm cealaltă latură, iar cel prin care se convoacă o reuniune electorală – 400 mm o latură și 250 mm cealaltă latură;
* materialele publicitare politice/materialele de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală gratuit sau contra cost, în condițiile art. 40 din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale Deciziei Consiliului Național al Audiovizualului nr. 86/2025 privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Președintelui României din anul 2025;
* publicitate în presa scrisă;
* materialele publicitare politice/materialele de propagandă electorală online;
* broșuri, pliante și alte materiale tipărite din aceeași categorie. (HG nr. 11/2025, Legea nr. 370/2004 și Decizia CNA nr. 86/2025)

În campania electorală nu pot fi finanțate acțiunile și materialele publicitare politice/materiale de propagandă electorală care presupun:
* utilizarea vehiculelor inscripționate sau colantate cu sloganuri de campanie, imagini ale candidaților, precum și cu orice alte referiri la competitorii electorali;
* utilizarea vehiculelor care difuzează materiale audio, în mers sau staționar;
* spectacole, serbări, focuri de artificii etc.;
* bannere, mesh-uri, corturi publicitare, pavilioane publicitare, panouri publicitare mobile, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcționale, structuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă.

Competitorii electorali nu pot produce materiale publicitare politice/materiale de propagandă electorală în regie proprie.

Soluționarea plângerilor cu privire la campania electorală prin intermediul platformelor online foarte mari, în sensul prevăzut de art. 3 pct. 8 din Regulamentul (UE) 2024/900, inclusiv a celor formulate în preziua și ziua votării, este de competența exclusivă a Biroului Electoral Central. Platformele online foarte mari și motoarele de căutare sunt cele cu peste 45 de milioane de utilizatori în UE. Acestea trebuie să respecte cele mai stricte norme ale DSA (Digital Services Act, conform https://digital-strategy.ec.europa.eu/.

Deciziile Biroului Electoral Central prin care sunt admise plângerile cu privire la campania electorală pot fi contestate la Curtea de Apel București, în termen de 48 de ore de la afișarea acestora pe pagina de internet a Biroului Electoral Central. BEC comunică deciziile sale Autorității Electorale Permanente (AEP), care, la rândul ei, le transmite către platformele online foarte mari. Acestea din urmă au obligația de a elimina materialul publicitar în cauză în termen de 5 ore de la notificarea primită de la AEP, sub sancțiunea unei amenzi cuprinse între 1% și 5% din cifra de afaceri a platformei online. (Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 1/2025).

Plângerile privind acțiunile de promovare, distribuire sau postare a materialelor publicitare politice, prin mijloace sau tehnici cu scop manipulator, precum utilizarea de conturi false create în mediul online, dezvoltarea unor rețele de conturi automatizate, parțial automatizate sau neautomatizate, simularea interacțiunilor, coordonarea creării și/sau promovarea de conținut neautentic/fals sau asumarea în mod înșelător a identității unui actor politic sau a unei entități independente, se soluționează prin decizii ale birourilor electorale, în calitate de autoritate relevantă.

***
Regulile privind etichetarea materialelor de publicitate politică sunt reglementate de:
* Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
* Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 1/2025 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2025 și alegerilor locale parțiale din anul 2025;
* Hotărârea de Guvern nr. 11 din 21 martie 2025 privind aprobarea Ghidului finanțării campaniei electorale la alegerile pentru Președintele României din anul 2025;
* Decizia Consiliului Național al Audiovizualului nr. 86 din 25 februarie 2025 privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Președintelui României din anul 2025;
* Hotărârea Autorității Electorale Permanente nr. 9/2025 privind modul de promovare, distribuire, publicare sau editare a materialelor publicitare politice utilizate în campania electorală la alegerile pentru Președintele României din anul 2025;
* Regulamentul (UE) 2024/900 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 martie 2024 privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică.

Sursa: AGERPRES

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare