ANALIZĂ/ Ce mașini suferă cel mai mult de depreciere

După ce părăsiți reprezentanța în noua mașină, aceasta pierde imediat o parte considerabilă din prețul său de vânzare cu amănuntul. Deși valoarea mașinii continuă să se degradeze în timp, unele modele se depreciază mai repede. Astfel, CarVetical a făcut unele cercetări pentru a afla care mărci auto pierd cel mai mult din valoare.

Explicații privind deprecierea autoturismelor și valoarea reziduală

Deprecierea autoturismelor reprezintă diferența dintre prețul pe care l-ați plătit pentru mașină și valoarea acesteia atunci când o vindeți.

  • Dacă ați cumpărat o mașină cu 100.000 $ și apoi ați vândut-o cu 20.000 $ după 10 ani, mașina dvs. s-a depreciat cu 80%.
  • Asta ar însemna că valoarea sa reziduală este de 20%.

În timp ce kilometrajul și vârsta sunt doi factori care influențează prețul vehiculului, diferitele mărci auto își pierd valoarea în ritmuri diferite. În general, camionetele, SUV-urile pe șasiu de camionetă și mașinile sport își păstrează cea mai mare valoare.

  • Pentru această cercetare, suntem interesați în principal de valoarea reziduală absolută a unei mărci auto – punctul dincolo de care valoarea mașinii nu mai scade.

Valoarea reziduală este o măsură esențială atunci când se dorește achiziționarea unui vehicul nou în leasing. Dacă două modele costă la fel, dar se estimează că vor avea o valoare reziduală diferită în câțiva ani, plățile lunare vor fi, de asemenea, diferite. În cazul în care cumpărați o mașină cu o valoare reziduală bună, o veți putea vinde la un preț mai mare în comparație cu modelele care se depreciază mai rapid.

Pentru a identifica mărcile auto care se depreciază cel mai mult, am analizat peste 72 de milioane de unități de date între 2019 și 2022 în SUA, Europa și Australia. Să aruncăm o privire la principalele constatări.

Top 5 mărci auto cu cea mai bună valoare reziduală

Marci auto cu cea mai mica depreciere

1. Porsche (-64,4%)

Deși Porsche fabrică mașini sport, modelele sale sunt suficient de practice pentru condusul zilnic. 911 este probabil una dintre cele mai emblematice mașini din istoria automobilelor, cu un număr uriaș de fani. Nu e de mirare că cererea sa depășește oferta. Mașinile Porsche sunt fiabile, durabile și au un aspect distins, care atrage clienții.

Cu toate acestea, cele mai recente modele de Porsche, cum ar fi Cayenne și Panamera, au de obicei o valoare reziduală mai mică decât 911.

2. Jeep (-84,4%)

Mașinile Jeep sunt cunoscute pentru durabilitatea și înalta lor performanță, atât pe asfalt, cât și pe drumuri de pământ. Deși costurile de întreținere pot fi peste medie și nu oferă o economie bună de combustibil, Jeep are clienți loiali care ignoră aceste lucruri.

Wrangler este unul dintre cele mai populare modele de Jeep, al cărui design clasic nu s-a schimbat prea mult de la lansarea sa inițială în anii ’80. Jeep oferă 10 versiuni diferite de Wrangler, astfel încât chiar și cei mai pretențioși șoferi își pot găsi modelul preferat. Alimentat de motoarele V6 și V8, Wrangler este cu siguranță o mașină care vă va ajuta să supraviețuiți chiar și în cele mai dure condiții.

3. Mini (-85,5%)

Soluțiile de inginerie solide, designul elegant și un interior de calitate premium au făcut din MINI o legendă. MINI a fost introdus pentru prima dată în 1959 și a fost prima mașină mică cu tracțiune față la acea vreme. De la începutul istoriei sale, MINI a oferit vehicule cu calități de mașini de curse, care au un aspect distinct și sunt distractiv de condus.

Mașinile MINI au fost întotdeauna populare în rândul celebrităților și au avut apariții notabile în filme și seriale TV, crescând popularitatea și reputația mărcii și mai mult.

4. Land Rover (-86,3%)

Land Rover oferă SUV-uri din clasa premium, care combină un design interior de lux și soluții tehnologice cu calități specifice vehiculelor de teren. Range Rover, Discovery și Defender sunt mașini pentru cumpărătorii cu aspirații, având un preț piperat. Deși mulți proprietari nu folosesc niciodată la maximum capacitatea de tracțiune integrală a Land Rover, mașina în sine este un simbol al statutului și bogăției.

Chiar și Regina Elisabeta are un Land Rover. De fapt, unii estimează că a deținut în timpul domniei sale în jur de 30 de mașini Land Rover, susținând unul dintre cei mai renumiți producători britanici de mașini.

5. Jaguar (-86,7%)

La fel ca alte mașini din această listă, mașinile Jaguar sunt elegante, luxoase și atractive. Deși mașinile Jaguar nu au fost considerate fiabile timp de mulți ani, ultimele modele demonstrează că criticii se înșală.

Jaguar a devenit renumit pentru fabricarea de mașini sport și sedanuri de lux, dar recent a intrat pe piața SUV-urilor și a VE-urilor pentru a-și extinde gama.

Unele dintre primele modele de Jaguar (cum ar fi modelul XJ13 din 1966) costă milioane de dolari, dar puteți găsi modele rulate chiar și pentru câteva mii. Când cumperi un Jaguar, plătești pentru marcă. Chiar și mașinile Jaguar rulate pot fi scumpe, crescând valoarea reziduală globală a mărcii.

Top 5 mărci auto care se depreciază cel mai mult

Marcile auto cu cea mai mare depreciere

1. Chrysler (-96,8%)

Dacă cumpărați un Chrysler nou, valoarea acestuia va scădea la 3,2% în 25 de ani, devenind astfel cea mai depreciată marcă auto din lista noastră. De-a lungul anilor, Chrysler a emis multe rechemări și a primit o mulțime de reclamații de la clienți.

Cele mai recente modele Chrysler par să aibă mai puține probleme, dar este posibil să dureze ceva timp până când clienții vor reveni. Nu e de mirare că mașinile Chrysler au o valoare reziduală scăzută și nu sunt populare pe piața vehiculelor rulate.

2. Audi (-96,2%)

Deși Audi este una dintre cele mai respectate mărci auto germane, mașinile sale se depreciază rapid. Audi oferă șoferilor soluții de inginerie premium, dar costurile lor de întreținere sunt mai mari decât cele ale modelelor mai tradiționale. Pe piața autovehiculelor rulate, clienții caută adesea să economisească bani și, de obicei, nu sunt dispuși să plătească pentru luxul pe care îl pot oferi modelele mai scumpe.

Dacă apreciați experiența excelentă de condus și calitatea ridicată, ar trebui cu siguranță să alegeți Audi. Cu toate acestea, este mai înțelept să cumpărați un Audi nou cu garanție decât să investiți o sumă mare de bani din propriul buzunar pentru reparații.

3. Seat (-95,8%)

Seat are multe piese comune cu Volkswagen, ceea ce o face o marcă de încredere și apreciată. În plus, mașinile Seat sunt mai accesibile și mai ieftin de reparat, ceea ce le face atractive pentru șoferii începători.

În ciuda tuturor acestor lucruri, în final, mașinile Seat ating o valoare reziduală scăzută de 4,2% (la vârsta de 29 de ani). De ce se depreciază atât de mult mașinile Seat? Dacă veți compara modele Seat, precum Ibiza, cu concurenții lor direcți, cum ar fi Peugeot 208 sau Citroen C4, veți observa că mașinile Seat sunt un pic mai conservatoare și mai puțin elegante. Este o alegere bună pentru cineva care caută să economisească bani, dar nu este o mașină care iese în evidență pe stradă.

4. Škoda (-95%)

Škoda este o altă marcă din această listă care aparține grupului Volkswagen. Cu toate acestea, modelele sale sunt mai ieftine și, de obicei, au o valoare reziduală mai mică. Deși nu sunt cele mai atractive mașini de pe piață, Škoda și-a câștigat reputația de mașină de familie fiabilă.

Ca și în cazul Seat, valoarea reziduală scăzută a Škoda are mai mult de-a face cu lipsa de entuziasm decât cu calitatea. Acestea fiind spuse, deși valoarea mașinilor Škoda scade semnificativ de-a lungul anilor, cumpărarea uneia rulate este o adevărată afacere.

5. Infiniti (-94,7%)

Infiniti este considerată o marcă de mașini premium, dar nu este la fel de prestigioasă ca Mercedes-Benz sau Lexus. Cererea de modele Infiniti rulate este scăzută, ceea ce duce la o depreciere rapidă. Experții auto susțin adesea că Infiniti nu și-a găsit identitatea și o numesc deseori „marcă de lux aspirantă”.

Vehiculele rulate ating cea mai mică valoare în etape diferite

Varsta la care masina atinge cea mai mica valoare

Vârsta medie la care vehiculele ating cea mai mică valoare reziduală este de 20-23 de ani. Cu toate acestea, acest lucru variază semnificativ de la o marcă la alta.

Porsche și MINI costă cel mai puțin când au o vechime de 15 ani. După ce ating acest prag, valoarea lor începe să crească din nou. Suzuki, Isuzu, Kia și Dacia se află în partea opusă a spectrului — acestea ating cea mai scăzută valoare la vârsta de 30 de ani.

De ce mașinile rulate au o valoare diferită?

Să luăm drept exemplu Toyota și BMW. Mașinile Toyota ating cea mai mică valoare la vârsta de 19 ani, în timp ce BMW-urile o ating la 21 de ani. Toyota are o valoare reziduală de 11,3% (-88,7%), iar BMW de 6,2% (-93,8%). Ce factori cauzează aceste diferențe?

BMW și alte mărci de vehicule de lux au de obicei caracteristici și îmbunătățiri tehnologice pe care cumpărătorii de vehicule rulate nu le apreciază. Dacă îți poți permite un BMW, un Mercedes-Benz sau un Land Rover nou, probabil dorești tot luxul și toate inovațiile pe care le poți obține. O persoană care caută un vehicul rulat acordă prioritate prețului și costurilor de întreținere în raport cu caracteristicile.

Toyota are o bază de consumatori mult mai mare decât BMW, deoarece oferă mașini accesibile și fiabile. De-a lungul anilor, Toyota și-a construit o bună reputație în rândul șoferilor: vehiculele sale nu se strică des, iar costurile de întreținere sunt relativ scăzute.

Cum se calculează deprecierea autoturismelor

În timp ce prezicerea valorii unei mașini noi după trei ani este relativ ușoară, lucrurile se complică când trecem de pragul de zece ani. Puteți găsi o varietate de calculatoare de depreciere auto online, cu toate acestea ar trebui să le folosiți cu precauție.

Producătorii de autovehicule au de obicei o selecție vastă de modele și toate ating cea mai scăzută valoare la viteze diferite. Acest lucru depinde de un număr de factori, inclusiv costurile de întreținere, motorul, fiabilitatea, gradul de satisfacție a clienților și câte unități dintr-un anumit model au fost produse în total.

Iată un exemplu clasic. În anii ’90, BMW a fabricat doar 891 unități de M5 E39 Touring. 20 dintre ele aveau un nume special, Elekta, și au fost construite pentru piața italiană. Alimentate de un motor de 3,8 litri cu 335 CP, modelele Elekta au primit, de asemenea, o vopsea specială și un design interior deosebit. Găsirea unei Elekta rulate astăzi este ca și cum ai căuta acul în carul cu fân și ar trebui să fiți gata să cheltuiți nu mai puțin de 100.000 $ pentru a o parca în garaj.

Dacă doriți să cumpărați un vehicul rulat, verificați întotdeauna mai întâi istoricul acestuia la https://www.carvertical.com/ro. Trebuie doar să introduceți numărul VIN al vehiculului pentru a afla dacă kilometrajul nu a fost modificat și pentru a consulta istoricul de accidente și de înmatriculare al acestuia. Uneori, vânzătorii ascund istoricul vehiculului, în special dacă acesta a suferit daune grave în trecut.

Concluzia

În timp ce majoritatea mașinilor își pierd valoarea de-a lungul anilor, unele modele precum Elekta devin mai populare și chiar costă mai mult decât în ziua în care au părăsit fabrica. Dacă vă cumpărați o mașină obișnuită, aceasta va ajunge, probabil, într-un depozit de deșeuri în 20-30 de ani. Cu toate acestea, un Porsche sau un Jaguar va avea o viață mult mai lungă și chiar poate fi o investiție bună pe termen lung.

Ce este rata de depreciere a unei mașini?

Rata de depreciere a unei mașini este diferența dintre prețul de vânzare cu amănuntul al unui vehicul și valoarea sa la momentul vânzării. Dacă ați cumpărat o mașină pentru 100.000 $ și ați vândut-o câțiva ani mai târziu pentru 50.000 $, rata de depreciere este de 50%.

Cât se depreciază o mașină în fiecare an?

În funcție de marca mașinii dvs., valoarea sa se poate deprecia cu până la 20-30% până la finalul primului an. În 5 ani, majoritatea modelelor de mașini își pierd 60-70% din valoarea inițială. Rata de depreciere a mașinilor pe o perioadă mai lungă de timp depinde de costurile de întreținere, gradul de satisfacție a clienților, fiabilitate și numărul de unități produse dintr-un anumit model.

Cum se calculează deprecierea autoturismelor?

Scădeți valoarea de piață a autoturismului din prețul său inițial pentru a calcula deprecierea acestuia. Puteți utiliza, de asemenea, un calculator de depreciere auto, care vă va arăta cum se modifică prețul de-a lungul anilor.

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare