În condiţiile unei pieţe a serviciilor poştale în continuă expansiune, utilizatorii pot compara şi alege dintre ofertele furnizorilor prin intermediul platformelor digitale care revând astfel de servicii. Pentru a putea oferi acces la servicii poştale prin intermediul platformei lor, revânzătorii trebuie să încheie contracte cu furnizorii de servicii poştale, având în vedere că aceştia sunt cei care realizează efectiv colectarea, transportul şi livrarea trimiterii poştale.
Prin introducerea în aplicaţia online a datelor unui colet şi a destinaţiei acestuia utilizatorii pot avea acces la ofertele furnizorilor de servicii poştale care corespund cerinţelor lor.
Platformele care revând exclusiv servicii poştale trebuie să pună la dispoziţia utilizatorilor, într-un loc uşor vizibil, informaţii clare cu privire la faptul că prestarea serviciului poştal se realizează de către unul sau mai mulţi furnizori de servicii poştale şi să indice cel puţin furnizorul de servicii poştale care va colecta trimiterea poştală de la expeditor.
Revânzătorii au obligaţia de a primi şi soluţiona reclamaţiile adresate de utilizatorii care, în urma contractării unor servicii poştale de pe platforma acestora, se consideră prejudiciaţi prin neexecutarea ori executarea necorespunzătoare a serviciului poştal (de exemplu, în cazul unui produs deteriorat).
Atenţie! Deşi în procesul de gestionare a unei trimiteri poştale se află cel puţin doi furnizori, respectiv cel care prestează serviciul propriu-zis (furnizorul de servicii poştale) şi cel care asigură accesul iniţial la acest serviciu (revânzătorul), pentru orice nemulţumire legată de livrarea trimiterii poştale, utilizatorii trebuie să se adreseze, în primul rând, platformei digitale care revinde serviciul. Revânzătorul nu poate transfera răspunderea către furnizorul de servicii poştale.
Totodată, furnizorul de servicii poştale care a predat sau care a încercat realizarea predării trimiterii poştale este obligat să transmită reclamaţiile primite de la utilizatori, spre soluţionare, furnizorului care a revândut serviciul poştal (revânzătorul).
Ce, cum şi unde reclami
Utilizatorii care au o nemulţumire în legătură cu prestarea serviciilor poştale oferite de către revânzătorii de astfel de servicii trebuie să se adreseze în primul rând platformei digitale care revinde serviciul. În cazul în care revânzătorul nu a rezolvat problema sesizată, utilizatorii se pot adresa şi ANCOM.
La momentul contractării unui serviciu poştal de pe o platformă online, între expeditor şi deţinătorul platformei se încheie un contract la distanţă. De aceea, pentru probleme ce ţin de condiţiile de încheiere a unui astfel de contract, utilizatorii care au calitatea de persoane fizice se pot adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
InfoCentru ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informaţii utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune), serviciile poştale şi serviciile digitale pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informaţiile se referă în principal la încheierea contractelor, oferte, calitatea serviciilor, serviciul de roaming sau regulile ce trebuie respectate în mediul online. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.