ANCOM reamintește modalităţile de încheiere a contractelor cu furnizorii de servicii de telefonie, internet sau televiziune

ANCOM readuce în atenţia utilizatorilor de servicii de comunicaţii electronice că beneficiază de mai multe opţiuni pentru încheierea contractelor: în scris, pe hârtie sau în format electronic, dar şi prin mijloace de comunicare la distanţă, conform reglementărilor în vigoare. Utilizatorii finali care sunt microîntreprinderi, întreprinderi mici sau organizaţii non-profit beneficiază de aceleaşi drepturi pe care le au şi consumatorii în relaţiile contractuale cu furnizorii de servicii de comunicaţii electronice dacă aceştia nu au convenit, în mod explicit, să renunţe la aplicarea lor.

Modalităţile de încheiere a contractelor de comunicaţii electronice (telefonie, internet sau televiziune)

Conform prevederilor legale în vigoare, contractele de furnizare a serviciilor de comunicaţii electronice pot fi încheiate prin următoarele modalităţi:
– în scris, pe hârtie, iar în acest caz părţile contractuale utilizează semnătura olografă;
– în scris, în formă electronică, dacă utilizatorul este de acord, caz în care părţile utilizează semnătura electronică calificată sau, prin excepţie, semnătură electronică avansată;
– prin mijloace de comunicare la distanţă (de exemplu telefon, scrisoare, e-mail, aplicaţii online sau alte mijloace electronice etc.), în condiţiile descrise aici.

Informaţii utile cu privire la încheierea contractelor de comunicaţii electronice

– Contractele încheiate în magazinele furnizorilor pot fi semnate olograf sau electronic. În cazul contractelor încheiate în formă electronică, furnizorii oferă utilizatorilor posibilitatea de a semna digital, prin transmiterea prin e-mail sau prin SMS a unui link către o platformă unde sunt încărcate documentele în format electronic. Utilizatorii pot accesa documentele contractuale, le pot citi şi apoi le pot semna, prin aplicarea unei semnături electronice sau transmiterea unui cod de autentificare. La cerere, utilizatorii pot primi documentele semnate şi în format tipărit. Nu există în aceste situaţii un termen în care utilizatorul se poate răzgândi, astfel contractul va înceta conform clauzelor contractuale, ceea ce poate implica plata unor penalităţi pentru rezilierea anticipată.

– Contractul încheiat la distanţă este acel contract încheiat în cadrul unui sistem organizat de vânzări sau de prestare de servicii, fără prezenţa fizică simultană a celor două părţi, cu utilizarea exclusivă a unuia sau mai multor mijloace de comunicare la distanţă (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicaţii online etc.). Furnizorii trebuie să transmită utilizatorilor informaţiile contractuale pe un suport durabil, iar utilizatorii au dreptul să se retragă din contract (de regulă, în termen de 14 zile de la încheierea contractului).

– Indiferent de modalitatea de încheiere a contractului, furnizorii pot stabili o perioadă contractuală iniţială de cel mult 24 de luni.

Recomandări generale cu privire la încheierea contractelor

ANCOM vine cu o serie de recomandări către utilizatorii de servicii de comunicaţii electronice care doresc să încheie contracte noi sau să prelungească contractele deja existente, printre care:
– să se asigure că citesc şi că primesc, fizic sau electronic, toate documentele contractuale (inclusiv anexe şi broşuri); aceste documente sunt necesare pe parcursul derulării contractului, pentru referinţe ulterioare;
– să acorde atenţie informaţiilor referitoare la planul tarifar şi perioada contractuală iniţială, inclusiv la penalităţile aplicabile pentru rezilierea anticipată a contractului;
– reprezentanţii microîntreprinderilor, întreprinderilor mici sau organizaţiilor non-profit sunt sfătuiţi să nu renunţe la drepturile privind încheierea contractelor pentru a beneficia de o protecţie sporită în relaţia cu furnizorii; Autoritatea nu poate interveni în cazul în care utilizatorii au renunţat la aceste drepturi.

Ce, cum şi unde reclami

În primul semestru din 2024, ANCOM a primit 180 de petiţii referitoare la modalitatea de încheiere a contractelor pentru furnizarea serviciilor de comunicaţii electronice.

ANCOM poate verifica dacă furnizarea serviciilor de comunicaţii electronice se realizează în baza unui contract încheiat conform prevederilor legale, însă nu este abilitată să intervină în cazuri în care se contestă veridicitatea semnăturii, investigarea acestor situaţii revenind organelor de cercetare penală sau instanţei judecătoreşti competente.

În cazul în care furnizorii nu respectă contractul, consumatorii pot sesiza Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), iar utilizatorii finali care sunt microîntreprinderi, întreprinderi mici sau organizaţii non-profit se pot adresa mediatorilor autorizaţi sau instanţelor de judecată. ANCOM poate oferi consiliere, dar nu are atribuţii cu privire la sancţionarea furnizorilor în aceste situaţii.

InfoCentru ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informaţii utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune), serviciile poştale şi serviciile digitale pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informaţiile se referă în principal la încheierea contractelor, oferte, calitatea serviciilor, serviciul de roaming sau regulile ce trebuie respectate în mediul online. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare