Mai mult de jumătate dintre podurile rutiere aflate în administrarea CNAIR necesită lucrări de reabilitare sau de înlocuire a unor elemente, iar 53 sunt în cea mai avansată stare de degradare, ceea ce implică înlocuirea sau consolidarea structurii de rezistenţă, acestea fiind însă monitorzate permanent, conform reprezentanţilor Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), citați de News.ro.
Aproape 1400 de poduri rutiere dintr-un total de 4482 de poduri aflate în administrarea CNAIR fac parte din clasa de stare tehnică 1, adică sunt în stare foarte bună, câteva sute sunt incluse în clasa de stare tehnică 2, adică sunt în stare bună, iar 2383 sunt incluse în clasele de stare tehnică 3 şi 4, ceea ce înseamnă că au nevoie de lucrări de reabilitare sau de înlocuire a unor elemente, în timp ce 53 sunt în cea mai avansată stare de degradare, a declarat pentru News.ro Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR. Şerbănescu explică însă faptul că acestea din urmă sunt expertizate permanent astfel încât să poată fi evitat riscul prăbuşirii. Purtătorul de cuvânt al CNAIR a vorbit şi despre podurile rutiere aflate în acest moment în lucru, fie că este vorba despre înlocuirea totală, fie că este vorba despre anumite lucrări de reabilitare.
„În acest moment avem 4482 de poduri care sunt în administrarea CNAIR, în clasa tehnică 1, adică cele mai bune sunt 1387 de poduri ,în clasa tehnică 2 avem 659 de poduri, în clasă tehnică 3 avem 1683 de poduri, în clasă tehnică 4, 700 de poduri şi în clasă tehnică 5, adică cea mai avansată stare de deteriorare sunt 53 de poduri.
Clasa tehnică 1 – starea cea mai bună (n.r. – necesită doar măsuri de îmbunătăţire a caracteristicilor estetice şi lucrări de întreţinere), clasă tehnică 2 – stare bună (n.r. – materialul din care sunt alcătuite suprastructura şi infastructura prezintă un început de degradare şi necesită lucrări de întreţinere şi reparaţii), clasă tehnică 3 – stare satisfăcătoare, practic prezintă anumite degradări vizibile, asfalt, parapet, mână curentă dar care nu pun circulaţia în pericol dar necesită lucrări de reparaţii, periodic, clasă tehnică 4 – stare mai puţin satisfăcătoare şi necesită înlocuirea unor elemente dar, la fel, nu pun în pericol circulaţia, şi clasă tehnică 5, sunt cele care asigură la nivel minim siguranţa circulaţiei şi care au nevoie fie de consolidare, fie de înlocuire”, a explicat Alin Şerbănescu.
Cele 53 de poduri aflate în stare avansată de degradare se pot regăsi în mai toate zonele ţării. La o parte dintre ele au început deja lucrările de refacere şi există termene de finalizare a lucrărilor. Reprezentanţii CNAIR dau asigurări că, în momentul în care un pod devine pericol iminent pentru şoferi, acesta este închis şi sunt căutate rute alternative.
„Cele din ultima categorie sunt în toate zonele ţării, unele au chiar peste 100 de ani sau sunt construite în anii 50-60. Sunt poduri vechi care în mod normal trebuie înlocuite şi pe care le şi înlocuim.
Pot să vă spun, avem acum în refacere, înlocuire practic a podurilor existente, 5 poduri pe DN 22, la km 210, 211, 212, 213, practic aici în judeţul Tulcea în zona Babadag sunt înlocuite 5 poduri. Acestea fac parte din categoria clasă tehnică 5.
De asemenea, construim de exemplu în judeţul Galaţi podul nou de la Cosmeşti, peste Siret, el este construit undeva în 1924, şi-a depăşit vârsta, clasa şi a fost nevoie să construim un pod nou. Lucrările au început în aprilie şi se vor finaliza în 24 de luni. Pe actualul pod încă se mai circulă, nu este în pericol să cadă.
În momentul în care un pod reprezintă un real pericol, adică nu mai asigură nici măcar minimele condiţii de siguranţă închidem podul şi găsim rute alternative.
Toate podurile pe care le avem în acest moment sunt în diverse stadii, de verificare în primul rând şi automat de reabilitare acolo unde este cazul. Intervenim ori de câte ori este cazul dacă apar situaţii alarmante să spunem, intervenim rapid cu diverse măsuri: punere în ordine, intervenţie la anumite elemente pentru a menţine podul deschis şi automat acel pod intră într-un plan de reabilitare”, a declarat Alin Şerbănescu.