Bihor: Fundaţia pentru Protejarea Monumentelor, exemplu de bune practici în managementul obiectivelor turistice

Fundaţia pentru Protejarea Monumentelor Istorice din Judeţul Bihor, pionier naţional în domeniul managementului obiectivelor turistice şi al Programului multianual pentru clădiri, a oferit, în anul 2021, consultanţă privind reabilitarea clădirilor mai multor primării din ţară, precum cele din Braşov, Constanţa, Arad, Timişoara şi Craiova.

‘Sunt administraţii locale care au luat exemplul nostru privind implementarea Programului multianual pentru reabilitarea clădirilor. Constanţa are deja aprobată o hotărâre de consiliu. Fundaţia noastră, ca entitate, este foarte bine văzută de reprezentanţii instituţiilor publice pentru că oferă o paletă diversificată de activităţi, are posibilitatea de a promova un patrimoniu, după ce s-a implicat în reabilitare şi de a face un management al unor obiective turistice. Primăria Arad doreşte să-şi pună în valoare turnul Primăriei, ca la noi. Şi la Braşov s-a înfiinţat o fundaţie similară cu a noastră. Putem să spunem că suntem pionieri în ţară, în ce priveşte managementul obiectivelor turistice şi programul multianual’, a declarat miercuri, în conferinţă de presă, directorul executiv al fundaţiei, Angela Lupşea, cu prilejul prezentării raportului de activitate pe anul 2021.

Potrivit acesteia, Primăria Oradea nu a executat silit, până în prezent, niciun proprietar al clădirilor care au fost reabilitate în centrul istoric, datorită comunicării şi transparenţei în informare în cadrul consultanţei oferite de personalul Fundaţiei unui număr de 139 de proprietari.

‘Să stai de vorbă cu atâţia proprietari, să explici fiecăruia în parte, mi se pare o muncă titanică, pe care angajaţii o desfăşoară şi după orele de program. Nu este o muncă doar tehnică. Personalul fundaţiei pune foarte mult suflet în tot ce fac. Tot timpul avem oaspeţi în Oradea, de care trebuie să ne ocupăm cu mare atenţie, valorizând, de fapt, patrimoniul oraşului. Eu sunt extrem de impresionată de rezultatele muncii colegilor noştri din cadrul fundaţiei’, a declarat viceprimarul Arina Moş.

Bilanţul activităţii pe anul 2021 al fundaţiei, prezentat de preşedintele acesteia, Grigore Morar şi directorul executiv Angela Lupşea, s-a referit la managementul celor cinci obiective turistice din oraş, programul multianual de protejare şi reabilitare a clădirilor din centrul istoric, magazinele de suveniruri şi proiectele speciale din anul trecut, precum şi cele pentru anul 2022.

Cele cinci obiective turistice din administrarea fundaţiei, care organizează în fiecare numeroase evenimente, sunt Casa Darvas-La Roche (un muzeu Art Nouveau al României, cel mai vizitat anul trecut), Templul Francmasoneriei Oradea (pe locul doi ca număr de vizitatori, deşi s-a inaugurat în octombrie), Turnul Primăriei Oradea, Sinagoga Neologă Sion şi Sinagoga Aachvas Rein – Sinagoga Istoriei Evreilor din Oradea.

În anul 2021 a fost redeschis, în toamnă, Turnul Primăriei, după reabilitare şi a intrat în portofoliu, în octombrie, Templul Francmasoneriei, obiectiv turistic.

Fundaţia dispune de un colectiv de 26 de persoane, care deservesc atât obiectivele turistice, cât şi personalul administrativ.

Programul multianual oferă atât orădenilor, cât şi turiştilor priveliştea unei game largi de clădiri de patrimoniu care au trecut deja prin procesul de reabilitare, atât la faţade, finalizate cu iluminat decorativ, cât şi în curţile şi scările interioare, inclusiv acoperiş.

Pentru anul 2022, în acest program vor fi demarate asemenea lucrări la mai mult de zece imobile, alte zeci fiind în curs de reabilitare, având lucrări în desfăşurare.

‘Prin fundaţie, care face parte din Comisia de coordonare a programului multianual, se oferă consultanţă tuturor proprietarilor care locuiesc în aceste clădiri, asigurăm dirigenţia de şantier la lucrări. Tot fundaţia ţine legătura cu birourile notariale şi explică fiecărui proprietar în ce mod să aleagă încheierea unui contract prin care să îşi asume cota parte. Această cotă pe care fiecare proprietar o plăteşte în programul de reabilitare este cea stabilită conform Codului civil în funcţie de suprafaţa utilă a apartamentului pe care îl deţine’, a precizat Angela Lupşea.

Tot personalul fundaţiei s-a ocupat în anul trecut de clasarea unor clădiri ca monumente istorice, precum şi de proiectele de punere în valoare a unor monumente de for public (statui, busturi ale unor personalităţi istorice).

În 2021 a început o activitate nouă pentru întreţinerea faţadelor reabilitate prin lucrări de curăţare de praf, nu spălare sau aplicare de soluţii, prin servicii de alpinism utilitar.

Bugetul fundaţiei este aprobat anual, prin Hotărâre de Consiliu Local, structurat pe categorii de activităţi. Din cele 3,1 milioane de lei, suma cuprinsă în buget pe anul trecut, execuţia la finalul lunii decembrie 2021, an pandemic, cu restricţii. a fost de 2,9 milioane de lei.

Pentru anul 2022, având în vedere estimările pe 12 luni pentru toate activităţile legate de cele 5 obiective turistice, monumentele de for public, programul multianual, editarea de albume, salarii şi gestiune administrativă este de 5.000.000 lei.

Printre proiectele speciale pentru anul 2022 se numără unele dedicate persoanelor nevăzătoare, celor cu deficienţă de auz, filme în limbaj mimico-gestual, acţiuni educaţionale împreună cu entităţile din sfera socială, eparhială, dar şi pentru implicarea seniorilor şi chiar a diasporei şi a Institutului Cultural Român.

Un moment aparte va avea loc, pe 15 octombrie, la aniversarea a 100 de ani de la încoronarea Regelui Ferdinand I la Alba Iulia, prin editarea unui album de colecţie, vernisarea unei expoziţii în sala mare a Primăriei şi alte activităţi culturale.

Fundaţia pentru Protejarea Monumentelor Istorice din Judeţul Bihor este persoană juridică română, organizaţie neguvernamentală, având ca fondatori Consiliul Local al municipiului Oradea şi Consiliul Judeţean Bihor. Oradea Heritage reprezintă o colecţie impresionantă de monumente şi clădiri de patrimoniu, în parte restaurate şi în mare parte în curs de restaurare pentru redescoperirea valorii lor iniţiale. AGERPRES / (A – autor: Eugenia Paşca, editor: Marius Frăţilă)

Sursa: PRESSONLINE

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare