Ministerul Turismului a reușit să stabilească, în perioada 5 ianuarie 2017 – 26 ianuarie 2018, un cadru legislativ în baza căruia să se poată dezvolta în continuare activitățile din acest sector al economiei României, pe termen scurt, mediu și lung.
“La final de mandat, le mulțumesc tuturor celor care m-au sprijinit în activitatea de ministru al Turismului, timp de un an. A fost un an marcat de o muncă asiduă pentru modificarea cadrului legislativ, astfel încât să optimizăm activitatea tuturor actorilor implicați în acest sector al economiei. Am realizat un cadru legislativ care poate aduce contribuții importante la creșterea economică a României, pe termen scurt, mediu și lung. Ponderea Turismului în Produsul Intern Brut (PIB) a crescut de la 1,5% (2016) la aproximativ 2,6% (2017), iar pentru acest an sunt preconizate alte creșteri importante, bazate pe măsurile aplicate în cursul anului 2017”, a declarat fostul ministru Mircea Titus Dobre.
O mare realizare a anului 2017 este acordarea voucherelor de vacanță, în valoare de 1.450 de lei, pentru angajații din sectorul bugetar. Acest program a fost adoptat la 30.06.2017, prin Ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă. Actul normativ prevede obligativitatea acordării voucherelor de vacanță angajaților din sistemul bugetar, măsură asumată prin Programul de Guvernare 2017-2020.
Calculele care au stat la baza acestei măsuri au vizat întregul sector HORECA, astfel încât s-a pornit de la premisa că cei circa 1,5 milioane de angajați din sistemul public vor putea să folosească aceste vouchere doar pentru a cumpăra vacanțe în România, iar cheltuielile suplimentare vor rămâne în sectorul HORECA, prin cheltuieli specifice. Măsura acordării voucherelor de vacanță creează stabilitate, predictibilitate, susținere pentru forța de muncă din sectorul HORECA și, pe cale de consecință, creștere economică.
O altă mare realizare a anului 2017, care constituie baza dezvoltării turismului românesc pe termen lung, este implementarea Master Planului pentru Turism, pornind de la inventarierea și evaluarea investițiilor nefinalizate din fonduri europene și guvernamentale. Astfel s-au asigurat fondurile pentru finalizarea investițiilor care reprezintă certitudini pentru dezvoltarea turismului în fiecare zonă unde investițiile au fost contractate. Prin adoptarea Hotărârii de Guvern nr. 558/2017 privind aprobarea Programului pentru dezvoltarea investițiilor în turism – Master Planul investițiilor în turism – și a criteriilor de eligibilitate a proiectelor de investiții în turism, a fost îndeplinită această măsură din programul de guvernare.
Lista proiectelor de investiții în turism incluse în Master Plan a rezultat în urma analizei grupului de lucru constituit la nivelul Ministerului Turismului, în care au fost cooptați experți de la Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, Ministerul Finanțelor Publice, Ministerul Culturii și reprezentanți ai structurilor asociative. Grupul de lucru a analizat circa 1.200 de propuneri de proiecte transmise de autoritățile publice locale și a stabilit criteriile de selecție/eligibilitate pentru proiecte. Atât activitățile majore, cât și domeniile prioritare ale master-planului privind investițiile în turism au fost stabilite pe baza studiului realizat de Institutul Național de Cercetare și Dezvoltare în Turism, în care a fost cuprinsă și o inventariere a proiectelor de investiții în turism dezvoltate în țara noastră în ultimii ani.
De asemenea, după un an de analiză a problemelor care afectează în egală măsură turiștii și agențiile de turism, s-a adoptat legea pentru garantarea pachetelor de servicii turistice. LEGEA nr. 277 din 28 decembrie 2017, publicată în Monitorul Oficial nr. 8 din 04.01.2018 cuprinde o serie de măsuri în domeniul turismului menite să contribuie, pe de o parte la protecția turiștilor iar, pe de altă parte, la întărirea disciplinei în materie de comercializare a pachetelor de servicii turistice. Măsura răspunde cerințelor pieței, precum și celor ale Comisiei Europene, prin transpunerea noilor norme în domeniu. Măsura nu are ca efect doar protecția consumatorului, ci și încurajarea start-up-urilor din turism care erau obligate să plătească prime de asigurare extrem de costisitoare pentru a se putea licenția prima oară.
Pentru a răspunde nevoilor angajatorilor din sectorul HORECA, s-a făcut posibilă înființarea unui Centru național de învățământ și reînființarea școlilor de meserii, inclusiv a celor postliceale pentru formarea profesională forței de muncă în domeniul turismului. Pe structura SC CIT SA, companie deținută 100% de Statul român prin Ministerul Turismului, au fost demarate procedurile privind înființarea primului centru de formare în domeniul turismului la standarde ridicate. Compania a fost autorizată ca formator, urmând să dezvolte împreună cu Școala Portugheză de Turism programe de formare profesională la standarde înalte în domeniul serviciilor hoteliere, gastronomie și alte servicii turistice. Proiectul va demara public în anul 2018. În perioada 20-21 noiembrie 2017 a fost semnat cu Guvernul portughez un acord de cooperare în turism, în forma adoptată în ședința de guvern din 27 septembrie 2017, pentru transferul de know-how între cele două state și a programelor didactice de formare.
De asemenea, pentru a răspunde nevoilor pieței forței de muncă din acest sector de activitate, am stabilit cadrul legislativ pentru asigurarea calității de angajat pe tot parcursul anului, pentru salariații sezonieri cu contract de muncă de cel puțin 6 luni/an – OUG 3/2017.
Pentru a veni în sprijinul dezvoltării turismului la nivelul fiecărei regiuni a țării, am definitivat cadrul legislativ care să stea la baza funcționării Organizațiilor de Management al Destinației (OMD). Continuarea și finalizarea înființării Organizațiilor de Management al Destinațiilor (OMD) în stațiunile turistice şi alte localităţi de interes turistic a reprezentat o prioritate a mandatului meu. Măsura a fost implementată prin adoptarea OG nr.15/23.08.2017 prin care s-a modificat OG nr. 58/1998 privind organizarea și desfășurarea activității de turism în România. În cadrul actului normativ a fost definită organizația de management a destinației turistice, ca structură public-privată, ce se înființează ca un ONG și permite autorităților publice locale ca, împreună cu mediul privat din turism, să stabilească și să implementeze strategii de promovare a destinație precum și de dezvoltarea serviciilor turistice în zonă.
În legătură cu birourile de promovare externă, care au constituit subiect de discuții aprinse în mediul profesioniștilor din acest sector de activitate, trebuie menționat faptul că suma de circa 1 milion de euro, reprezentând cheltuielile anuale cu întreținerea celor 8 birouri externe a constituit obiectul unei analize amănunțite a activității acestor birouri și s-a lucrat la reevaluarea acestora, pentru optimizarea activității acestora și a cheltuielilor. Reorganizarea birourilor de promovare externă a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 334 din 8 mai 2017 HOTĂRÂREA nr. 292 din 5 mai 2017 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 24/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Turismului pentru desființarea birourilor de promovare. Definirea funcției de atașat în turism, măsură aprobată de Guvernul României pe data de 23.08.2017 prin modificarea și completarea Ordonanței nr. 58/1988, pentru o mai bună organizare şi desfăşurare a activităţii de turism în România. Ataşatul de turism va asigura reprezentarea României în străinătate, în domeniul politicii turismului și promovării produselor și serviciilor turistice, precum și a formelor de turism autohtone.
Prin eforturile comune depuse de Ministerul Turismului și Ministerul Afacerilor Externe, România a recâștigat statutul de membru al Consiliului Executiv al Organizației Mondiale a Turismului și de vicepreședinte al Adunării Generale al OMT. Aceste rezultate transformă țara noastră într-un jucător la nivelul organizației, conferindu-i totodată și vizibilitate la nivel mondial ca destinație turistică.
Atașații de turism vor avea rang diplomatic și, pe lângă activitățile de marketing extern specifice destinației turistice România, vor răspunde și nevoilor turiștilor români aflați în dificultate în străinătate.
Prin Ordinul Ministrului Turismului nr. 1010 din 18.09.2017 a fost aprobată lista manifestărilor expoziționale internaționale de turism la care Ministerul Turismului participă în anul 2018, completat de Ordinul Ministrului Turismului nr. 1111 din 06.11.2017 și Ordinul Ministrului Turismului nr. 1220 din 18.12.2017.
Programul Primul Centru de Agrement este o altă mare realizare a anului 2017. Memorandumul privind implementarea și derularea programului a fost adoptat pe data de 16 februarie 2017 de către Guvernul României alături de ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 110 din 20 decembrie 2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii – IMM INVEST ROMÂNIA, act normativ publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1029 din 27 decembrie 2017.
O prioritate a anului 2017 a fost și elaborarea și adoptarea Legii Turismului. Proiectul Legii Turismului, trimis spre avizare externă, a fost elaborat în baza consultărilor cu membrii Comitetului Consultativ pentru Turism și ai Comitetului Interministerial pentru Turism. Acesta vizează reglementarea unor aspecte considerate deosebit de importante pentru dezvoltarea acestui sector economic.
Legea a ținut cont de câteva aspecte deosebit de importante pentru buna desfășurare a activităților din acest sector al economiei: stabilirea clară a regimului juridic aferent – infrastructurii turistice, în sensul îmbunătățirii calității serviciilor oferite de structurile de primire turistică și creșterea gradului de satisfacție a turiștilor care vizitează România; – plajelor, în sensul protejării calității acestora și exploatării responsabile și în condiții de siguranță pentru turiști; – serviciilor publice de salvamar, salvamont şi salvaspeo, astfel încât turistul să fie protejat pe parcursul călătoriei în zonele turistice ale României; – patrimoniului turistic, în sensul stabilirii limitelor de exploatare și a modului de administrare a resurselor turistice naționale. Un alt capitol important al Legii Turismului este dedicat Sistemului Informatic de Evidență a Activității de Turism din România.
Puteți consulta toate datele accesând