Boeing a decis să oprească temporar, începând cu luna ianuarie 2020, producția modelului 737 Max, obligat să rămână la sol de peste nouă luni.
- Boeing este cel mai mare producător/ exportator din S.U.A., având cea mai importantă componentă a mediei industriale Dow Jones, iar decizia de a opri producția celui mai solicitat avion va produce probabil șocuri în toată economia americană.
Stoparea producției va avea efecte în lanț, afectând furnizorii din toată țara și va cufunda compania și mai adânc în criză. Modelul 737 Max, produs în fabrica Boeing din Renton, Washington, este cel mai important avion al companiei, având vânzări anuale de zeci de miliarde de dolari. Cu toate acestea, compania încă nu a reușit să obțină aprobarea autorităților de reglementare globale pentru ca avionul să zboare din nou, astfel că directorii și membrii consiliului de administrație au luat decizia de stopare a producției, una dintre cele mai importante decizii din istoria producătorului de peste 100 de ani. Boeing intenționează să reorienteze muncitorii care construiesc Max în alte proiecte, evitând deocamdată concedierile și va încerca să gestioneze întreruperea furnizorilor. Cel mai probabil va continua să accepte piese de la furnizorii importanți, în timp ce alții sunt susceptibili să sufere pierderi financiare importante dacă Boeing își va menține linia de asamblare închisă pentru o perioadă de mai multe luni.
Acțiunile companiei Spirit AeroSystems, care produce fuzelajul avionului Max, au scăzut cu aproape 2 la sută, luni, 16 decembrie a.c. în timp ce, acțiunile Boeing au scăzut cu peste 4 la sută. Nu este clar cât timp va fi închisă fabrica pentru Max.
Decizia privind reluarea producției se va baza pe decizia autorităților de reglementare de a permite 737 Max să reînceapă zborurile.
La mai bine de nouă luni după ce Max a fost oprit la sol, Boeing continuă să întâmpine obstacole cu Administrația Federală a Aviației (F.A.A.) și cu alte autorități de reglementare globale, în efortul de a readuce avionul în zbor.
Întârzierile au diverse cauze, de la cele tehnice la cele procedurale și pot dura un an întreg, dacă nu mai mult. Deja, Boeing a împins în mod repetat data proiectată a revenirii în serviciu pentru Max. Dennis A. Muilenburg, directorul executiv al Boeing, declarase în octombrie a.c. că se așteaptă ca avioanele să fie aprobate anul acesta, însă săptămâna trecută, Stephen Dickson, administratorul F.A.A., a declarat că Max nu va zbura până în 2020. Southwest Airlines și United Airlines au amânat zborurile Max până în luna martie, iar American Airlines până în aprilie 2020. Oprirea liniei, mai degrabă decât reducerea în continuare a producției ar putea ajuta compania. Boeing a construit deja aproape 400 de ”jeturi” Max pe care nu le-a livrat încă. Procesul de livrare a tuturor acestor avioane va dura cel puțin un an. Dar sarcina complexă de a livra aceste ”jeturi” a fost făcută mai complicată luna trecută, când F.A.A. a preluat controlul emiterii certificatelor de navigabilitate pentru fiecare avion. Din cauza acestei decizii Boeing va întârzia și mai mult livrarea avioanelor. Compania a anunțat deja pierderi de peste 8 miliarde dolari, cifră care se așteaptă să crească semnificativ. Săptămâna trecută, Boeing a ajuns la o soluție parțială cu Southwest Airlines pentru a compensa urmările menținerii la sol a avioanelor Max.
„Boeing are în continuare linii de credit și probabil capacitatea de a suporta datorii noi”, a declarat Scott Hamilton, directorul companiei Leeham, profilată pe consultanță în domeniul aviației.
„Însă, la un moment dat, Boeing – chiar și cu resursele sale financiare – va fi obligată să oprească pierderile”.
Sursa: The Wall Street Journal cu sprijinul consilierilor economici din rețeaua externă a MEEMA