Bogdan Glăvan despre fuziunile Carrefour-Cora, Mega Image-Profi: Dacă se unesc în continuare? Avem de-a face cu un „monopol natural”

În urma anunțului că Grupul olandezo-belgian Ahold Delhaize, unul dintre cei mai mari jucători din piața mondială de retail alimentar, care în prezent deține  Mega Image, a ajuns la un acord privind achiziționarea companiei Profi Rom Food, economiștii au reacționat explicând de ce acest fenomen nu este benefic pentru piață.

Profesorul Bogdan Glăvan spune că în mod normal fuziunile se produc atunci când una dintre companii nu produce, ori chiar în comunicatul de presă Ahold Delhaze se explică faptul că ambele lanțuri sunt în top în România.

„Fuziuni în sectorul supermarketurilor: Carrefour + Cora, acum Mega + Profi. Ce ne arată asta? Că rata profitului este mică.
Fuziunile apar atunci când firmele existente, 7 sau 9, nu mai au loc pe piață. Și atunci se unesc pentru a rămâne 3 sau 5. Astfel încât firmele rezultate să aibă o rată mai mare a profitului.
Dar dacă se unesc în continuare? Dacă la final rămâne una singură? Ei bine, când se întâmplă așa ceva se spune că avem de-a face cu un „monopol natural”; pur și simplu o singură firmă este suficientă pentru a deservi consumatorii, dacă ar fi măcar două atunci ar fi o risipă.
Păi și nu ar trebui să ne fie teamă de monopol? Ar trebui să ne fie teamă doar de monopolul artificial, de monopolul legal, ăla care apare din cauza barierelor la intrarea pe piață. De exemplu, când statul dă un brevet unei companii care inventează un medicament și doar acea firmă poate să-l producă. Monopolul natural este benign. Dar suntem foarte departe de acea situație, monopolurile naturale sunt rare și discutăm despre ele mai degrabă de dragul discuției.
O alternativă mult mai plauzibilă și interesantă este că rămân pe piață 3 sau 4 firme. Și apare astfel acea situație în care politica uneia poate influența decisiv profitul alteia, așadar apar stimulente pentru cooperare, acțiune concertată; sau cartelizare, dacă sună mai bine.” a postat acesta pe Facebook.

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare