Botezul Domnului – vestit în Ajun de clericii slujitori ai Catedralei Patriarhale

Botezul Domnului – vestit în Ajun de clericii slujitori ai Catedralei Patriarhale
Sursa foto: Luigi Ivanciu / ZL

Clericii slujitori ai Catedralei Patriarhale au binevestit sâmbătă Botezul Domnului, în ziua de Ajun, Părintelui Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, imediat după oficierea Sfintei Liturghii. Ei au binecuvântat cu agheasmă încăperile din Reşedinţa Patriarhală.

În cadrul unei cateheze rostite cu acest prilej, când i-a primit pe slujitorii Catedralei la Reședința Patriarhală cu vestea Botezului Domnului, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a recomandat utilizarea corectă a termenilor legați de sfințirea apei.

Patriarhul Daniel a semnalat greșeli existente în exprimare legate de „sfințirea cea mare a apei” care nu poate fi „sfințirea apei celei mari”, întrucât: „Nu sfințim o apă mică sau una mare, ci sfințirea este mică și mare”, potrivit basilica.ro

Părintele Patriarh a amintit că termenul de „agheasmă” provine de la cuvântul grecesc „agiasmós” (αγιασμός) care înseamnă „sfințire”.

În aceeași cateheză, Patriarhul României a vorbit despre semnificația Sfințirii Mari a apei, care înseamnă o reînnoire a Botezului Domnului, dar și a Botezului personal.

Patriarh Daniel
Sursa foto: Luigi Ivanciu / ZL

„Această sfințire a apei făcută de către Biserică este bazată pe sfințirea apelor Iordanului săvârșită de Mântuitorul Iisus Hristos prin Botezul Său”, a spus Părintele Patriarh.

De asemenea, a continuat înaltul prelat, citându-l pe Sf. Simeon al Tesalonicului, „această sfințire mare a apei este și înnoirea Botezului nostru propriu”: „Gustarea din Agheasma Mare făcută către finalul Sfintei Liturghii în ziua praznicului Botezului Domnului ne ajută să înnoim în noi harul Sfântului Botez pe care l-am primit”.

Patriarhul Daniel a explicat că sâmbătă s-a făcut o sfințire Mare a apei pentru binecuvântarea caselor credincioșilor.

Agheasma Mare cuprinde în ea „o mulțime de binecuvântări”. Apa care va fi sfințită duminică, de Bobotează „se va păstra tot timpul anului și se va gusta din ea în ziua Botezului Domnului, opt zile după praznic, dar și atunci când suntem bolnavi sau în mari ispite și încercări”.

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a subliniat că apa sfințită la Bobotează este „izvor de nestricăciune, izvor de sfințire, vindecare de boli, alungare de puteri potrivnice ale duhurilor diavolești, spre curățirea sufletelor și a trupurilor, spre dezlegare de păcate, spre tot lucrul cel de folos” (din rânduiala Sfințirii celei Mari a apei).

Tot cu Agheasma Mare se sfințesc bisericile, pictura, antimisele, prapurile bisericii, crucea, troițele, veșmintele, clopotele și obiectele de cult.