Exportul constituie unul dintre cei mai importanți factori pentru creșterea economică. Pornind de la această premisă, Guvernul României a aprobat miercuri, 23 februarie a.c., Ordonanța de Urgență privind modificarea Anexei la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2002 privind aprobarea Sistemului de susţinere şi promovare a exportului cu finanţare de la bugetul de stat, inițiată de Ministerul Antreprenoriatului și Turismului.
„Producătorii români au nevoie de un cadru favorabil pentru a valorifica posibilitățile de dezvoltare, în special pe piețele străine! Din acest motiv, este oportună continuarea Programului de Promovare a Exportului, dar mai ales modernizarea acestuia, pentru a putea asigura accesarea ajutorului nerambursabil în condiții de transparență și debirocratizare, care se rezumă de fapt la digitalizare. Astfel, în cadrul programului va fi pusă la dispoziția mediului de afaceri o platformă online, dedicată, asupra căreia s-a convenit în dialogul public-privat. O altă noutate este că au fost eliminați intermediarii, care, în fond, consumau aproximativ 15% din sumele alocate. Am speranța că toate aceste demersuri vor contribui semnificativ la relansarea economică, ajutând la maximizarea rezultatelor la export”, a declarat Constantin-Daniel Cadariu, ministrul antreprenoriatului și turismului.
„PRODUCĂTORII ROMÂNI AU NEVOIE DE UN CADRU FAVORABIL PENTRU A VALORIFICA POSIBILITĂȚILE DE DEZVOLTARE, ÎN SPECIAL PE PIEȚELE STRĂINE!”
Programul de Promovare a Exportului finanțează parțial, din fonduri de la bugetul de stat, participarea operatorilor economici români la târgurile și expozițiile internaționale, cu stand sub pavilion național, precum și participările individuale, cu stand de prezentare a produselor sau serviciilor, inclusiv la misiunile economice desfășurate în străinătate ori la manifestările organizate în format virtual, pentru care sunt solicitate taxe. Totodată, pot fi decontante și alte tipuri de cheltuieli, cum ar fi, spre exemplu, invitarea potențialilor importatori străini la târgurile internaționale organizate în România, realizarea unor acțiuni de publicitate și reclamă cu caracter general, realizarea de studii de piață și pe produse ori alte certificări specifice. În egală măsură, programul se adresează și agențiilor de turism, care vor beneficia de sprijin financiar pentru dezvoltarea exportului de servicii turistice.
Totodată, va fi realizat „Portalului de Comerț Exterior”, administrat de Departamentul de Comerț Exterior, pentru promovarea ofertelor de export ale firmelor românești și informarea operatorilor economici privind cererile de ofertă primite de Birourile de Promovare a Comerțului Exterior din cadrul ambasadelor și consulatelor României.
După intrarea în vigoare a prezentului act normativ, în termen de 45 de zile vor fi aprobate prin ordin al ministrului antreprenoriatului și turismului mecanismele de acordare a sprijinului financiar de la bugetul de stat. Acestea vor cuprinde cel puțin: condițiile de eligibilitate ale operatorilor economici, criteriile de evaluare și punctajele aferente, criteriile de selectare a târgurilor incluse în listele anuale, modalitatea de accesare, alocația financiară nerambursabilă, indicatorii de monitorizare a eficienței programelor finanțate din bugetul de stat și normele de implementare a schemelor de ajutor de minimis.
Acțiunilor din Programul de Promovare a Exportului care au trecut de etapa de selecție a operatorilor economici participanți sau pentru care procedura de achiziție publică a societății organizatoare este în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare a ordinului ministrului antreprenoriatului și turismului, li se aplică normele în vigoare la data finalizării etapei de selecție a operatorilor economici participanți.