Camioanele supraîncărcate ale ucrainenilor au făcut praf infrastructura românească

Informațiile furnizate de sistemele WIM (echipamente de cântărire dinamică a maselor autovehiculelor rutiere) au arătat că, doar în perioada mai-iulie 2023, peste 85.000 de camioane au circulat supraîncărcate pe drumurile din România, din care 11.000 cu peste 48 de tone, ceea ce ar fi însemnat amenzi de peste 500 milioane de lei. În schimb, ISCTR a aplicat numai 4.777 de sancțiuni, în cuantum de 36,7 milioane de lei, din ianuarie 2022 până în octombrie 2023 (26 de luni), scrie national.ro. 

Analizele CNAIR arată că solicitările date de încărcătura vehiculelor generează deformații și tensiuni care influențează toate straturile sistemului rutier, începând cu straturile din mixture asfaltice (uzură, legătură, bază) și până la straturile de fundație. Valorile acestor deformații sunt direct proporționale cu încărcarea pe osie, astfel încât valori prea mari ale acestora determină degradări care conduc la incapacitatea sistemului rutier de a mai prelua încărcăturile din trafic și chiar distrugerea drumului.

Ca urmare, circulația vehiculelor cu depășirea masei maxime autorizate conduce la majorarea costurilor pentru menținerea infrastructurii rutiere în parametrii tehnici corespunzători, prin creșterea necesarului de reparații curente și capitale. Totodată, supraîncărcarea vehiculelor constituie o problemă majoră pentru siguranța traficului, având în vedere efectele negative date de posibilitatea cauzării unor accidente determinate de defecțiuni tehnice ale vehiculului încărcat peste limita proiectată, creșterea semnificativă a distanței de frânare, îngreunarea traficului prin reducerea puterii motorului și posibilitatea de derapare. Curtea de Conturi a depistat faptul că informațiile furnizate de sistemele WIM (echipamente de cântărire dinamică a maselor autovehiculelor rutiere) au arătat că, în perioada mai – iulie 2023 (3 luni), peste 85.000 de vehicule au fost detectate de sistemele WIM instalate de CNAIR pe autostrăzile din România cu depășiri ale maselor maxime admise, din care aproape 11.000 de vehicule aveau mai mult de 48 de tone. În schimb, din luna ianuarie 2022 și până în luna octombrie 2023 (26 de luni), ISCTR a aplicat numai 4.777 de sancțiuni contravenționale pentru depășirea masei admise, în cuantum de 36,7 milioane de lei.

Sancţiunile contravenţionale pentru depăşirea maselor sau dimensiunilor maxime admise se clasifică gradual, în funcţie de gravitatea faptei, în contravenţii minore, grave şi foarte grave. Depășirea greutății maxime cu peste 20% (peste 48 de tone) constituie contravenție foarte gravă, sancționată cu amendă cuprinsă între 12 mii și 20 de mii de lei. Dat fiind cele 85.000 de vehicule supraîncărcate descoperite, din care 11.000 cu peste 48 de tone, încasările ISCTR ar fi trebuit să fie de peste 500 de milioane de lei în doar 3 luni. În schimb, în 26 de luni, ISCTR a dat sancțiuni cât pentru repararea unui metru pătrat de stradă distrusă.

Aceasta este dovada zdrobitoare că autoritățile au evitat sancțiunile împotriva șoferilor ucraineni, în stilul slugarnic al celor care ne conduc în prezent. Pe baza informațiilor furnizate de CNAIR, echipa de audit a Curții de Conturi analizat un eșantion aferent vehiculelor detectate de sistemele WIM ale CNAIR cu depășirea maselor maxime admise în circulație. Analiza a arătat că, în perioada 16 – 17 noiembrie 2022, sistemele WIM de cântărire dinamică amplasate pe autostrada A2 la km 194, pe sensul de venire spre Constanța, au detectat un număr de 201 vehicule cu masa totală de peste 40 de tone. Dintre acestea, numai unul avea autorizație specială de transport. Peste 15% din numărul vehiculelor identificate cu depășiri au intrat în Portul Constanța, întrucât numerele acestora de înmatriculare se regăsesc în bazele de date ale CNAPM CT privind evidența tichetelor de acces în port. Niciunul dintre aceste vehicule nu a făcut însă obiectul controlului ISCTR înainte de intrarea în port.

Curtea de Conturi a aflat, în urma verificărilor, că, în perioada 2018 – octombrie 2023, inspectorii ISCTR nu au putut accesa sistemul automat de cântărire, deoarece conexiunea la sistem nu a funcționat. Conexiunea la rețeaua WIM-urilor a fost restabilită abia în octombrie 2023, în urma unei sesiuni comune de lucru între inspectori ai ISCTR din regiunea Constanța și reprezentanți ai CNAIR. Pe de altă parte, sistemele WIM ar fi dat și rateuri, în sensul că numerele de înmatriculare înregistrate ar fi fost greșite sau inexistente, ceea ce, evident, indică utilizarea unor numere fictive pe camioane. Mai mult, în perioada auditată de către inspectorii Curții de Conturi, sistemele de cântărire dinamică deținute de CNAIR nu au fost certificate metrologic. Ca urmare, informațiile furnizate de acestea nu au putut fi utilizate pentru constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor, au susținut reprezentanții ISCTR, arată national.ro.

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare