Poluarea aerului este o problemă care continuă să afecteze grav Europa. Potrivit unui studiu realizat de compania Airly, poluarea cu particule fine este deosebit de ridicată în orașele din Balcani și din Europa Centrală. Zagreb, București și Salonic se află în fruntea listei orașelor cu cele mai mari concentrații de PM10 (particule cu un diametru microscopic, mai mic de 10 µm), transmite B1.
În ceea ce privește poluarea cu dioxid de azot, cele mai ridicate niveluri se regăsesc în Napoli, Cracovia și București. Parisul se află pe locul cinci pe listă, după Atena. Principala cauză o reprezintă gazele de eșapament provenite din traficul rutier.
După declanșarea pandemiei COVID-19, majoritatea țărilor europene au pus în aplicare măsuri de izolare pentru a opri sau a reduce la minimum răspândirea bolii.
Aceste măsuri au dus la o reducere a activității în sectorul transportului rutier, al aviației și al transportului maritim internațional, ceea ce, la rândul său, ar fi trebuit să ducă la scăderea emisiilor de poluanți atmosferici.
Care au fost orașele europene cele mai poluate în 2021
Însă, în pofida reducerii emisiilor, în 2020, cea mai mare parte a populației urbane din UE a fost expusă la niveluri de poluanți atmosferici cheie care dăunează sănătății. În special, 96% din populația urbană a fost expusă la concentrații de particule fine (PM2,5) care depășeau valoarea orientativă de 5 µg/m3 stabilită de OMS pentru 2021.
Poluarea aerului scade speranța de viață mai mult chiar decât fumatul
În ceea ce privește poluarea cu dioxid de azot, cele mai ridicate niveluri se regăsesc în Napoli, Cracovia și București. Parisul se află pe locul cinci pe listă, după Atena. Principala cauză o reprezintă gazele de eșapament provenite din traficul rutier.
„Am luat în considerare toți poluanții și în primul rând particulele, cum ar fi dioxidul de azot și altele”, spune fondatorul și directorul general al Airly, Viktor Warchalowski. „Și putem observa că Europa Centrală și de Est se confruntă cu probleme de poluare diferite față de Europa de Vest. În Franța sau în Regatul Unit, problema este reprezentată de nivelurile de dioxid de azot și de trafic.”