Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a adus luni la cunoştinţa cetăţenilor români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate informaţiile actualizate privind exercitarea dreptului de vot la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2020.
Astfel, persoanele care fac dovada că au domiciliul sau reşedinţa în străinătate îşi pot exercita dreptul de vot la orice secţie de votare din străinătate, pe baza unui act de identitate, dintre cele prevăzute la art. 83 alin. (2) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, iar în cazul cetăţenilor români cu reşedinţa în străinătate şi pe baza unui document care atestă reşedinţa în străinătate, dintre cele prevăzute în anexa la Ordinul Ministrului Afacerilor Externe nr. 1627/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
Aceste prevederi se aplică şi membrilor birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate care au domiciliul sau reşedinţa în străinătate.
Documentul care atestă reşedinţa în străinătate poate fi prezentat biroului electoral al secţiei de votare din străinătate, în original, în copie sau în format electronic, după caz.
Alegătorul cu reşedinţa în străinătate care deţine un document ce atestă reşedinţa în străinătate, al cărui termen de valabilitate a expirat în perioada 1 martie – 6 decembrie 2020, îşi poate exercita dreptul de vot conform regulilor mai sus menţionate.
În cazul în care prevederile legislaţiei statului care a emis documentul ce atestă reşedinţa sunt mai favorabile, acestea se aplică cu prioritate.
Până cel mai târziu cu 48 de ore înaintea primei zile a votării, Ministerul Afacerilor Externe întocmeşte şi aduce la cunoştinţă publică lista documentelor ce atestă reşedinţa în străinătate ale căror termene de valabilitate au expirat anterior datei de 1 martie 2020 şi care sunt considerate valabile de statul emitent.
Condiţia domiciliului sau a reşedinţei în străinătate, respectiv a prezentării unui document ce atestă reşedinţa în străinătate, nu se aplică următoarelor categorii de alegători care se prezintă la vot la secţiile de votare din străinătate:
a) candidaţilor, dacă aceştia candidează în circumscripţia electorală pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării;
b) personalului misiunilor diplomatice şi al oficiilor consulare, secţiilor consulare şi institutelor culturale din străinătate;
c) militarilor, poliţiştilor şi personalului civil român din instituţiile sistemului de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională trimişi în misiune în teatre de operaţii din străinătate.
Potrivit art. 1 din Decizia nr. 35/2020 a Biroului Electoral Central (BEC), alegătorul care deţine un act de identitate dintre cele prevăzute de lege, al cărui termen de valabilitate a expirat în perioada 1 martie – 6 decembrie 2020, îşi poate exercita dreptul de vot la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2020 în baza acestuia.
Alegătorul cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, care a optat să îşi exercite dreptul de vot prin corespondenţă şi pentru transmiterea votului prin corespondenţă în ţară trebuie să expedieze plicul exterior conţinând opţiunile de vot pentru Senat şi pentru Camera Deputaţilor cu suficient timp înaintea datei votării, pentru a asigura livrarea acestora până cu 3 zile înaintea datei votării, inclusiv, mai precis data de 3 decembrie 2020, la sediul biroului electoral pentru votul prin corespondenţă.
În cazul în care alegătorul apreciază că plicul conţinând opţiunile de vot nu va ajunge la timp în ţară, are posibilitatea de a-l depune la orice operator de curierat sau îl poate transmite la sediul misiunii diplomatice sau al oficiului consular, după caz, pe cheltuiala sa.
De asemenea, plicul exterior sigilat poate fi depus şi personal de către alegător la sediul misiunii diplomatice sau al oficiului consular, după caz.