Legea serviciilor digitale (DSA) este un cadru de reglementare care promovează transparența, responsabilitatea și corectitudinea în moderarea conținutului online. Nu cenzurează sau judecă conținutul, dar se asigură că platformele respectă drepturile utilizatorilor la liberă exprimare în timp ce elimină conținutul ilegal.
DSA cere platformelor să fie transparente cu privire la practicile lor de moderare, să ofere explicații clare pentru eliminarea conținutului și să ofere mecanisme de apel.
Este conceput pentru a promova un mediu online sigur, deschis și transparent, nu pentru a modera excesiv internetul.
Legea serviciilor digitale (DSA) nu este un instrument de cenzură. Nu judecă ilegalitatea sau adevărul. DSA este un cadru de reglementare care impune mecanisme de diligență necesară platformelor pentru a proteja drepturile fundamentale.
Pentru a proteja libertatea de exprimare, DSA cere platformelor online:
- Să prezinte în mod clar practicile lor de moderare a conținutului în termenii și condițiile lor și să le aplice în mod consecvent și corect.
- Furnizați utilizatorilor declarații detaliate ale motivelor pentru care conținutul sau contul lor a fost restricționat sau eliminat.
- Crearea unor sisteme interne de soluționare a reclamațiilor, care să permită utilizatorilor să conteste deciziile direct la furnizorii de platforme.
- Eliminarea excesivă a conținutului este un risc real online. Deci, pe lângă cerințele enumerate mai sus, DSA contracarează acest lucru prin: o Clarificarea faptului că niciun furnizor nu poate fi răspunzător pentru conținutul ilegal al terților pe platformele sale despre care nu are cunoștință reală.
- Interzicerea oricăror obligații care ar impune furnizorilor să se angajeze în monitorizarea generală a platformelor lor.
- În centrul democrațiilor se află încrederea și credința într-o societate deschisă. DSA facilitează acest lucru, cerând furnizorilor de platforme să fie pe deplin transparenți cu privire la practicile lor de moderare online. Nu numai că platformele trebuie să comunice direct cu utilizatorii despre motivul pentru care conținutul lor a fost restricționat, dar sunt și obligate să încarce fiecare decizie de moderare a conținutului într-o bază de date, supunându-și practicile controlului publicului larg.
- De asemenea, DSA impune platformelor online foarte mari să evalueze și să atenueze riscurile sistemice, cum ar fi răspândirea de informații false sau amplificarea conținutului dăunător, și să ofere soluții transparente și constructive care să abordeze aceste riscuri și să nu încalce libertatea de exprimare.
- Cu toate acestea, întrebarea despre ce este „ilegal” este stabilită în alte legi și nu există nicio autoritate aplicarea DSA face judecăți asupra oricărui conținut individual.
- DSA este neutru din punct de vedere al conținutului și se concentrează pe sistemele potrivite în vigoare.
• DSA nu prescrie mai multă sau mai puțină moderație; în schimb, necesită ca online
conținutul este bine moderat, respectând drepturile utilizatorilor la liberă exprimare, promovând în același timp un mediu online sigur și transparent.
Apărarea generală a DSA:
Ce obligă DSA platformele să facă atunci când elimină conținut sau dezactivează un
unui cont?
– Înainte de DSA, contestarea deciziei unei platforme online de a elimina conținutul unui utilizator putea fi o provocare.
– În prezent, DSA obligă platformele online de toate dimensiunile să trimită utilizatorilor o explicație a motivului pentru care conținutul lor a fost eliminat sau contul lor a fost dezactivat în așa-numitele declarații de motive
– Cu ajutorul DSA, utilizatorii din UE dispun, de asemenea, de mecanisme de reclamație ușor de utilizat, în sprijinul libertatea lor de exprimare.
Utilizatorii pot contesta deciziile de moderare a conținutului prin mai multe canale, inclusiv în fața unor instanțe extrajudiciare certificate de soluționare a litigiilor de soluționare a litigiilor sau în fața unor instanțe independente.
Ce obligă DSA platformele să facă în cazul în care sunt notificate cu privire la conținut ilegal pe serviciile lor
Înainte de DSA, nu exista un set coerent de norme cu privire la ceea ce platformele ar trebui să facă atunci când au cunoștință de conținut, bunuri sau servicii ilegale online.
Acum, DSA obligă platformele să:
o să stabilească modalități ușor de utilizat pentru ca utilizatorii să raporteze conținutul ilegal.
o Să creeze canale speciale pentru semnalatorii de încredere, în cazul în care aceste organizații independente cu un istoric în domeniile vizate pot raporta conținutul ilegal la care platformele trebuie să reacționeze cu prioritate.
o Să acționeze rapid pentru a elimina conținutul ilegal dacă primesc un ordin de la o autoritate judiciară sau administrativă națională.
Cu toate acestea, ce înseamnă conținut ilegal în UE nu este definit în DSA, ci în legislația europeană sau legislația națională aplicabilă în țările UE.
Aceste legi europene și naționale care definesc ilegalitatea trebuie să respecte drepturile fundamentale ele trebuie să fie clar definite și proporționale.
Această abordare garantează că platformele online sunt supuse acelorași standarde ca și în mediile offline.
Poate Comisia să decidă suspendarea unei platforme în temeiul DSA?
– Legea privind serviciile digitale conține diferite sancțiuni proporționale care pot fi aplicate în cazul în care platformele nu respectă legea.
– Comisia poate aplica amenzi de până la 6% din cifra de afaceri anuală la nivel mondial sau periodice de până la 5% din cifra de afaceri zilnică medie la nivel mondial pentru fiecare zi de întârziere în respectarea măsurilor corective, a măsurilor provizorii, a angajamentelor etc.
– În ultimă instanță, atunci când o au fost epuizate toate celelalte puteri de a pune capăt încălcării, o încălcarea nu a fost remediată, o cauzează un prejudiciu grav care nu poate fi evitat prin exercitarea altor
competențelor disponibile în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern; și o încălcarea implică o infracțiune legată de o amenințare la adresa vieții sau siguranței persoanelor,
Comisia poate solicita unui coordonator al serviciilor digitale să solicite unei instanțe naționale să dispună suspendarea temporară sau restricționarea accesului destinatarilor la serviciu. Comisia nu are ea însăși o astfel de competență.
– Înainte de a înainta o astfel de cerere coordonatorului serviciilor digitale, Comisia trebuie să invite părțile interesate să prezinte observații scrise.