Pentru a se asigura că cetățenii continuă să beneficieze de roaming fără costuri suplimentare atunci când călătoresc în UE, Comisia a propus astăzi un nou regulament privind roamingul.
Noul regulament va prelungi normele actuale, care urmează să expire în 2022, pentru încă 10 ani.
Acesta va asigura, de asemenea, servicii de roaming îmbunătățite pentru persoanele care călătoresc. De exemplu, consumatorii vor avea dreptul ca atunci când se află în străinătate să beneficieze de aceeași calitate și viteză a conexiunii la rețeaua mobilă ca și în țara lor, dacă sunt disponibile rețele echivalente. Noile norme vor asigura, de asemenea, un acces eficient la serviciile de urgență, inclusiv prin sporirea gradului de informare în legătură cu modalitățile alternative de acces pentru persoanele cu handicap, și vor îmbunătăți cunoștințele consumatorilor cu privire la posibilele costuri generate de utilizarea în roaming a serviciilor cu valoare adăugată.
Roaming la prețurile de pe piața națională
Potrivit unui nou sondaj Eurobarometru, jumătate dintre europenii care dețin un telefon mobil au călătorit în altă țară din UE în ultimii doi ani. Datorită actualului Regulament privind roamingul, tarifele de roaming ale UE au fost eliminate la 15 iunie 2017 și, de atunci, aproape 170 de milioane de cetățeni beneficiază de roaming gratuit și pot rămâne conectați când călătoresc în cadrul pieței unice.
Utilizarea serviciilor de date în roaming a crescut de 17 ori în vara anului 2019, comparativ cu vara dinaintea eliminării suprataxelor de roaming (vara anului 2016). Creșterea rapidă și masivă a traficului în roaming începând din iunie 2017 arată că eliminarea tarifelor de roaming a permis valorificarea cererii latente de servicii mobile a consumatorilor care călătoresc în cele 27 de state membre ale UE, precum și în Islanda, Liechtenstein și Norvegia.
Normele actuale expiră la 30 iunie 2022, iar condițiile de pe piața telecomunicațiilor mobile nu sunt încă favorabile unor servicii sustenabile de roaming la prețurile de pe piața națională pentru toate întreprinderile și clienții care călătoresc în UE. Prin urmare, este important ca normele să fie prelungite.
Aceeași calitate a serviciilor în țara de origine și în străinătate
Conform celor mai recente date Eurobarometru, când au călătorit în altă țară din UE, 33 % dintre cetățeni declară că au avut o viteză mai scăzută a internetului mobil decât în țara lor de domiciliu, iar 28 % că standardul de rețea era mai redus decât în țara lor de origine (de exemplu 3G în loc de 4G). Noile norme propuse astăzi au scopul de a garanta că cetățenii și întreprinderile beneficiază de aceeași calitate a serviciilor ca în țara lor de origine. Aceasta înseamnă că, dacă abonamentul lor include viteze 4G și, din ce în ce mai frecvent, 5G, consumatorii nu ar trebui să aibă viteze mai scăzute în roaming, atunci când aceste rețele sunt disponibile.
În ceea ce privește serviciile 5G, consumatorii vor trebui să fie informați că pot utiliza anumite aplicații și servicii în roaming. În plus, operatorii din țara vizitată ar trebui să ofere acces la toate tehnologiile și generațiile de rețea, în urma unei cereri rezonabile de acces cu ridicata pentru servicii de roaming.
Accesul efectiv la serviciile de urgență în străinătate
Propunerea de regulament urmărește să garanteze că atunci când clienții utilizează servicii de roaming, aceștia au acces la serviciile de urgență și beneficiază de transmiterea informației de localizare a apelantului în mod neîntrerupt și gratuit, inclusiv prin alte mijloace decât apelurile vocale, de exemplu SMS-uri sau aplicații pentru situații de urgență. În plus, persoanele care călătoresc ar trebui informate cu privire la modalitățile de contactare a serviciilor de urgență, inclusiv cele destinate persoanelor cu handicap, în țara UE pe care o vizitează.
Prevenirea costurilor și a facturilor neașteptat de ridicate
Pe durata roamingului, persoanele care călătoresc ar trebui să aibă posibilitatea de a apela cu încredere numerele de acces la servicii cu valoare adăugată, cum ar fi serviciile de asistență tehnică, serviciile de suport pentru clienți ale companiilor aeriene sau ale companiilor de asigurări sau chiar numerele de telefon gratuite, care pot genera tarife neașteptate în roaming. Noile norme privind roamingul impun ca operatorii să le furnizeze consumatorilor suficiente informații cu privire la eventualele costuri suplimentare generate de utilizarea în roaming a serviciilor cu valoare adăugată.
Sustenabilitatea pentru operatori a serviciilor de roaming
Noile norme vor asigura faptul că serviciile gratuite de roaming și avantajele sporite pentru consumatori sunt sustenabile din punctul de vedere al operatorilor. Normele prevăd reduceri suplimentare ale tarifelor de roaming cu ridicata, mai exact tarifele pe care operatorii le percep reciproc pentru utilizarea rețelei lor atunci când clienții călătoresc în străinătate. Plafoanele tarifare între operatori sunt stabilite la un nivel care să le permită operatorilor să recupereze costul furnizării serviciilor de roaming. În același timp, acestea mențin stimulentele pentru investiții în rețele și evită denaturarea concurenței pe piețele naționale ale țărilor vizitate.