Comitetul Naţional al Istoricilor Români cere două ore de istorie la gimnaziu și trei la liceu – Dacă se continuă ca până acum, se va ajunge la pierderea conştiinţei identitare a generaţiilor viitoare

Comitetul Naţional al Istoricilor Români solicită Ministerului Educaţiei ca în învăţământul gimnazial numărul de ore de Istorie din trunchiul comun, obligatoriu, să fie de cel puţin 2 pe săptămână, iar în învăţământul liceal de 3 ore, scrie r3media.ro.

„Noi, reprezentanţii Comitetului Naţional al Istoricilor Români, solicităm prin prezenta identificarea de toţi cei care sunt implicaţi în redactarea noii legi a învăţământului şi a noilor planuri-cadru pentru învăţământul preuniversitar a unor modalităţi adecvate de revenire a disciplinei Istorie la un statut comparabil cu ceea ce se petrece în alte state din Uniunea Europeană (în Ungaria, bunăoară, disciplina Istorie este prevăzută în învăţământul liceal cu 3 ore, deopotrivă la nivelul profilurilor uman şi real). De aceea, insistăm ca în învăţământul gimnazial numărul de ore de Istorie din trunchiul comun, obligatoriu, să fie de cel puţin 2 pe săptămână, iar în învăţământul liceal tot de 3 ore, indiferent de profil”, afirmă acad. Ioan-Aurel Pop, preşedintele Comitetului Naţional al Istoricilor Români, într-o scrisoare adresată ministrului Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, informează Agerpres.

Comitetul Naţional al Istoricilor Români consideră că introducerea în noua lege a obligativităţii ca probă de bacalaureat pentru disciplina Istorie „ar corespunde presiunii care există” din partea societăţii civile din România şi „ar salva generaţiile viitoare de alterarea radicală” a identităţii lor naţionale.

Potrivit CNIR, cunoaşterea „în mod corect, critic”, de către tineri mai ales, a istoriei naţionale, cu toate împlinirile şi neajunsurile prezente la toate naţiunile, trebuie să-i preocupe şi pe decidenţii politici ai României.

„În ultimii ani, disciplina Istorie s-a redus drastic comparativ cu anii 1990, iar noile iniţiative legislative care propun includerea Istoriei alături de alte discipline umaniste cu vădite finalităţi identitare într-o singură probă la examenul de bacalaureat ar arunca în derizoriu şi ar da o ultimă lovitură, mortală, statutului Istoriei în învăţământul preuniversitar. S-ar ajunge astfel, fără îndoială, la pierderea conştiinţei identitare a generaţiilor viitoare. Absenţa în ultimii ani a unui inspector de specialitate la nivelul ministerului arată foarte clar lipsa de preocupare (a celor care au condus destinul învăţământului românesc) pentru preţuirea trecutului şi plasarea disciplinei Istorie la locul ce i s-ar cuveni”, se arată în scrisoare.

Acest apel vine după un semnal de alarmă tras de participanții la Congresul Istoricilor Români, desfășurat la Alba Iulia. Conform acelui document, „fără studierea serioasă a istoriei este compromisă păstrarea identității națiunii române și se pecetluiește dispariția sa treptată”.

Secretarul general al Comitetului Naţional al Istoricilor Români şi membru corespondent al Academiei Române în cadrul Secţiei de ştiinţe istorice şi arheologie, Ioan Bolovan, a efectuat miercuri o vizită de lucru la Ministerul Educaţiei, unde a avut o întrevedere cu secretarul de stat pentru învăţământul preuniversitar Bogdan Cristescu, informează un comunicat de presă al Academiei Române.

Potrivit sursei citate, reprezentanţii Ministerului Educaţiei au dat asigurări că vor face „tot posibilul” pentru a identifica soluţii la problemele înaintate de Comitetul Naţional al Istoricilor Români, organism ce funcţionează în cadrul Secţiei de ştiinţe istorice şi arheologie a Academiei Române.

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare