Eurobarometru: care a fost impactul pandemiei asupra femeilor

Pandemia a avut un impact semnificativ la nivel personal şi profesional, inclusiv creşterea gravă a nivelului de violenţă împotriva femeilor, patru din zece femei fiind de părere că pandemia le-a afectat negativ veniturile, indică un sondaj eurobarometru, solicitat de Parlamentul European şi publicat vineri, notează Agerpres.

Eurobarometrul arată că trei din patru femei, mai exact 77%, din Uniunea Europeană consideră că pandemia a condus la intensificarea violenţei fizice şi emoţionale împotriva femeilor. În afară de două ţări (Finlanda şi Ungaria), proporţia depăşeşte 50%, ajungând la 93% în Grecia şi la 90% în Portugalia. România se situează aproape de media europeană, cu 73% dintre femei care cred că pandemia a dus la creşterea violenţei fizice şi emoţionale.

Femeile identifică în mod clar mai multe măsuri cruciale pentru a contracara violenţa împotriva femeilor – simplificarea procedurii de denunţare a violenţelor împotriva femeii, inclusiv la poliţie (58%), diversificarea opţiunilor prin care femeile să poată cere ajutor, de exemplu prin linii telefonice de urgenţă (40%), sensibilizarea şi formarea poliţiei şi a aparatului judiciar cu privire la problemă (40%), îmbunătăţirea independenţei financiare a femeilor (38%).

O proporţie de 38% dintre respondenţi au declarat că pandemia le-a afectat negativ veniturile personale. Proporţia variază de la 60% în Grecia şi 50% în România la 19% în Danemarca.

Pandemia de COVID-19 a avut un impact negativ şi asupra echilibrului dintre viaţa profesională şi cea privată, susţin 44% dintre femeile intervievate. În mai multe ţări, cifra a depăşit 50%: Cipru (68 %), Grecia (59 %), Malta (58 %), Luxemburg (56%), Italia (52%), Portugalia (52%) şi Ungaria (51%). Dintre femeile intervievate în România, 48% consideră că pandemia a avut un impact negativ asupra echilibrului dintre viaţa profesională şi cea privată.

Nu în ultimul rând, 21% dintre femei doresc sau au decis să reducă permanent timpul pe care-l alocă muncii plătite.

Femeile din Uniunea Europeană consideră că printre priorităţile Parlamentului European trebuie să se afle combaterea traficului şi a exploatării sexuale a femeilor şi copiilor (47%) şi a violenţei fizice şi psihice împotriva femeii (47%), diferenţa de salarizare dintre femei şi bărbaţi şi impactul acesteia asupra evoluţiei carierei profesionale (41%) şi dificultăţile întâmpinate de femei în a-şi reconcilia viaţa privată cu cea profesională (31%).

„Femeile au fost lovite cel mai puternic de pandemia de COVID-19. Au fost lovite din punct de vedere mental şi financiar. Este de ajuns. Parlamentul European depune eforturi pentru a schimba acest lucru”, a declarat preşedinta Parlamentului European, Roberta Metsola.

„Rezultatele sondajului Eurobarometru confirmă ceea ce ştim deja: pandemia de COVID-19 a afectat în mod disproporţionat femeile şi fetele într-o multitudine de moduri. De la creşterea violenţei bazate pe gen la înmulţirea sarcinilor legate de îngrijirea celor din jur, de la impactul economic asupra sectoarelor majoritar feminine la insecuritatea contractelor de muncă. Însă crizele pot aduce, de asemenea, oportunităţi: o şansă de a reconstrui mai bine. Prin urmare, redresarea ar trebui să plaseze femeile în centrul soluţiilor, ceea ce vom urmări, de asemenea, prin activitatea noastră”, a spus, la rândul său, preşedintele Comisiei pentru drepturile femeilor a Parlamentului European, Robert Biedron.

Pentru a marca Ziua Internaţională a Femeii (8 martie), Parlamentul European a solicitat un sondaj de opinie dedicat femeilor europene. Acesta are ca scop să analizeze mai bine opiniile femeilor din toate generaţiile, ţările şi mediile socio-demografice în perioada marcată de COVID-19. Sondajul Eurobarometru Flash a fost realizat de IPSOS în perioada 25 ianuarie – 3 februarie 2022 în toate cele 27 de ţări membre ale Uniunii Europene. Au fost realizate 26.741 de interviuri.

Rezultatele la nivelul Uniunii Europene au fost ponderate în funcţie de dimensiunea populaţiei fiecărei ţări.

sursa: AGERPRES

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare