EXCLUSIV : Ce proiecte importante au fost adoptate în şedinţa Guvernului României din 27 ianuarie
- Îmbunătățirea legislației privind ariile naturale protejate
- Măsuri pentru protejarea monumentelor istorice
- Măsuri pentru sporirea credibilității produselor ecologice în rândul consumatorilor
- Noi măsuri pentru o mai bună protecție a consumatorilor
- Bilete de tratament balnear pentru anul 2016
În cadrul ședinței de Guvern din 27 ianuarie s-au adoptat o serie de acte normative foarte importante pe care o să le prezentăm în exclusivitate, mai ales detaliile cu privire la aceste acte normative.
Bilete de tratament balnear pentru anul 2016
Guvernul a stabilit astăzi, prin Hotarâre de Guvern, atât numărul biletelor de tratament balnear acordate prin unităţile de tratament balnear care aparțin Casei Naţionale de Pensii Publice, pentru anul 2016, cât și faptul că, pe lângă acestea, se vor contracta locuri la tratament balnear și cu alți operatori economici interesați. De asemenea, actul normativ reglementează modul de acordare, distribuire şi decontare a acestora.
Astfel, în unităţile de tratament balnear ale Casei Naţionale de Pensii Publice se asigură, pentru anul în curs, un număr de 59.641 locuri.
Biletele de tratament pentru pensionari și asigurații sistemului public de pensii sunt finanţate din bugetul asigurărilor sociale de stat. Locurile vor fi repartizate pe maximum 19 serii de trimitere. Durata unui sejur este de 16 zile. Prețul biletului de tratament balnear include tariful pentru 12 zile de tratament.
La numărul de bilete de tratament acordate prin unitățile de tratament balnear ale Casei Naționale de Pensii Publice se adaugă numărul de locuri la tratament balnear ce urmează să fie contractate cu alți operatori economici interesați, în limita sumelor prevăzute în bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2016. Cu această destinație, în bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2016 au fost alocate peste 318 milioane de lei.
Numărul total de locuri la tratament balnear se va stabili în urma finalizării procedurii de achiziție, respectiv după atribuirea contractelor, în funcție de preţurile ofertate pe bilet de operatorii economici interesați.
Numărul biletelor de tratament balnear care se acordă gratuit categoriilor de persoane beneficiare ale prevederilor unor legi speciale cu caracter reparatoriu se stabileşte prin aplicarea unei cote de maximum 15% din totalul numărului de bilete. Persoanele îndreptățite pot beneficia de un singur bilet de tratament în perioada unui an calendaristic.
Casa Naţională de Pensii Publice distribuie biletele de tratament balnear prin casele teritoriale de pensii și decontează costul acestora din fondurile aprobate prin Legea Bugetului Asigurărilor Sociale de Stat pe anul 2016.
Informații suplimentare:
În anul 2015 a fost asigurat același număr de biletele de tratament balnear prin unităţile de tratament balnear ale Casei Naţionale de Pensii Publice (CNPP).
În anul 2015 s-au contractat, în total, 223.592 bilete de tratament balnear.
Noi măsuri pentru o mai bună protecție a consumatorilor
Guvernul a modificat și completat legislația privind vânzarea produselor și garanțiilor asociate acestora, în scopul unei mai bune protecții a consumatorilor și a clarificării unor aspecte atât pentru operatorul economic, cât și pentru consumator. Aceste clarificări legislative au fost făcute având în vedere aspectele semnalate în sesizările și reclamațiile înregistrate la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.
Principalele elemente de noutate aduse de Ordonanța privind modificarea și completarea Legii 449/2003 privind vânzarea produselor și garanțiilor asociate acestora, adoptată astăzi de Guvern, vizează:
– Introducerea perioadei maxime de 15 zile calendaristice în care vânzătorul are obligația să repare sau să înlocuiască un produs aflat în perioada de garanție comercială, dacă acesta nu corespunde condițiilor de conformitate menționate în declarația referitoare la garanție sau în publicitatea aferentă. Legislația aflată acum în vigoare preciza că orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută într-o perioadă de timp stabilită de comun acord, în scris, între vânzător și comerciant, luându-se în considerare natura produselor și scopul pentru care acesta a solicitat produsele, fără însă a preciza durata maximă a acestei perioade.
– Menționarea unei prevederi potrivit căreia produsele de folosință îndelungată trebuie să fie însoțite de certificatul de garanție emis în baza garanției comerciale și, dacă reglementările în vigoare prevăd, de declarația de conformitate, precum și de cartea tehnică ori de instrucțiunile de folosite, instalare, exploatare, întreținere, eliberate de producător.
– Introducerea unei precizări explicite, respectiv că timpul de nefuncționare, din cauza lipsei de conformitate apărute în cadrul termenului de garanție, prelungește termenul de garanție legală de conformitate și, dacă există, și pe cel al garanției legale. Prin urmare, aceste termene curg din momentul în care a fost adusă la cunoștința vânzătorului lipsa de conformitate a produsului sau din momentul prezentării produsului la vânzător/unitatea service până la aducerea produsului în stare de utilizare normal și, respectiv, al notificării în scris în vederea ridicării produsului sau predării lui efective către consumator.
– În ceea ce privește produsele de folosință îndelungată, se specifică în lege faptul că în cazul în care acestea înlocuiesc produsele defecte în perioada termenului de garanție, vor beneficia de un nou termen de garanție care curge de la data preschimbării produsului. Produsele de folosință îndelungată defectate în termenul de garanție legală de conformitate, atunci când nu pot fi reparate sau când durata cumulată de nefuncționare din cauza deficiențelor apărute în termenul de garanție legală de conformitate depășește 10% din valoarea acestuia (practic, este mărimea termenului de garanție în care produsul nu functioneaza, de exemplu: 2,4 luni de nefuncționare din 24 luni (2 ani) de garantie legală), la cererea consumatorului, vor fi înlocuite de vânzător sau acesta va restitui consumatorului contravaloarea produsului respectiv. Termenul de garanție curge de la data intrării bunului respectiv în posesia consumatorului, inclusiv pentru bunurile noi de folosință îndelungată obținute prin tragere la sorți la tombole, castigate la concursuri și similar sau acordate cu reducere de preț ori gratuit de către operatorii economici.
Prevederile Ordonanței adoptate astăzi de Guvern vor intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial.
Proiectul de act normativ a fost postat spre consultare publică la adresa: http://anpc.ro/galerie/file/proiecte_acte/449_160126.pdf
Măsuri pentru sporirea credibilității produselor ecologice în rândul consumatorilor
Guvernul a aprobat astăzi completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice, în sensul îmbunătățirii sistemului de producție, verificare și control în agricultura ecologică, în conformitate cu Politică Agricolă Comună și cu implementarea eficientă a sistemului de agricultură ecologică.
Astfel, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale va putea desemna laboratoare de referință pentru analiza probelor de sol, plante și din produsele agroalimentare ecologice ale operatorilor înscriși în sistemul de agricultură ecologică, în situațiile în care există sesizări/notificări cu privire la încălcarea legislației în domeniu.
În acest sens, compartimentul de inspecții tehnice din cadrul MADR va avea atribuții noi precum:
– efectuarea controlului la operatorii înscriși în sistemul de agricultură ecologică pe baza de sesizări/notificări sau pe baza sesizărilor din oficiu;
– prelevarea de probe din plante, sol și din produsele agroalimentare ecologice.
O altă măsură prevăzută de ordonanța adoptată astăzi stabilește cadrul legislativ pentru plata unei taxe către bugetul de stat de către organismele de inspecție și certificare candidate pentru aprobare. Taxa se stabilește pentru fiecare domeniu pentru care organismele de inspecție și certificare cer aprobarea. Cuantumul taxei va fi stabilit prin ordin comun MFP-MADR.
Certificatele de aprobare ale organismelor de inspecție și certificare emise de către MADR rămân valabile până la data expirării acestora.
Toate aceste măsuri vor contribui la îmbunătățirea sistemului de agricultură ecologică prin creșterea gradului de încredere al consumatorilor în produsele ecologice.
Măsuri pentru protejarea monumentelor istorice
Comisia Națională a Monumentelor Istorice, for științific de specialitate, va avea rol decisiv în privința declasării, respectiv a neclasării unui monument istoric. Potrivit unei Ordonanțe adoptată astăzi de Guvern, ministrul Culturii poate emite ordinul de declasare a unui monument istoric sau poate decide neclasarea lui în această categorie doar în condițiile în care Comisia Națională a Monumentelor Istorice a propus declasarea, respectiv neclasarea. Ministrul Culturii poate solicita motivat acestei Comisii reexaminarea propunerilor formulate în aceste cazuri. Guvernul a modificat în acest sens, printr-o Ordonanță, Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice. Relaţia dintre comisiile zonale şi direcţiile pentru cultură din teritoriu va fi una similară cu aceea dintre Comisia Naţională a Monumentelor Istorice şi Minister.
Conform legislației în vigoare, avizele Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice şi cele ale comisiilor zonale sunt consultative, ceea ce a determinat, în timp, pierderea unor valori culturale (a unor monumente istorice sau părți ale acestora, ori schimbarea contextului obiectivului de patrimoniu).
Potrivit actului normativ adoptat astăzi, la nivel local se vor reorganiza comisiile zonale ale monumentelor istorice, care funcționează pe lângă serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii ca organisme științifice de specialitate în domeniul protejării patrimoniului cultural imobil. Componența acestor comisii zonale se aprobă prin ordin al ministrului culturii, iar din fiecare comisie vor face parte câte 11 membri, din care cel puțin un arhitect, un arheolog, un istoric de artă și un inginer constructor.
Proiectul de act normativ a fost postat spre consultare publică la adresa:
http://www.cultura.ro/uploads/files/Proiect_ordonanta_+_nota_de_fundamentare_actualizate.docx
Îmbunătățirea legislației privind ariile naturale protejate
Guvernul a completat, printr-o Ordonanță, legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și a faunei sălbatice, îndeplinind astfel una dintre obligațiile ce revine României ca stat membru UE.
Mai exact, Agenția Națională pentru Protecția Mediului este desemnată drept autoritate națională care urmează să aplice prevederile Regulamentului (UE) nr. 511/2014 al Parlamentului European și al Consiliului privind măsurile de conformitate destinate utilizatorilor. Prevederile sunt prevăzute în Protocolul de la Nagoya privind accesul la resursele genetice și împărțirea corectă și echilibrată a beneficiilor care rezultă din utilizarea acestora în Uniune. Acest Regulament stabilește normele care reglementează respectarea accesului și a împărțirii beneficiilor în ceea ce privește resursele genetice și cunoștințele tradiționale asociate cu resursele genetice, în conformitate cu dispozițiile Protocolului de la Nagoya.
Punerea lui în aplicare va contribui la conservarea diversității biologice și la utilizarea durabilă a componentelor acesteia, în conformitate cu dispozițiile Convenției privind diversitatea biologică.
De asemenea, ANPM va aplica și Regulamentul 1143/2014 al Parlamentului European și al Consiliului privind prevenirea și gestionarea introducerii și răspândirii speciilor alogene invazive. Speciile alogene invazive reprezintă una dintre principalele amenințări la adresa biodiversității și a serviciilor ecosistemice, în special în ecosistemele izolate din punct de vedere geografic si evolutiv, precum insulele mici. Riscurile prezentate de aceste specii pot crește ca urmare a intensificării comerțului mondial, a transporturilor, a turismului și a schimbărilor climatice.
Actul normativ adoptat de Guvern stabilește, de asemenea, sancționarea contravențională a unor noi fapte constând în nerespectarea celor două Regulamente europene.
Proiectul de act normativ poate fi consultat aici
Iulian Ionescu