Guvernul a aprobat în ședința de joi, 13 septembrie a.c., proiectul hotărârii Guvernului privind aprobarea Notei de fundamentare referitoare la necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor pentru îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale în România prin achiziționarea a peste 1.200 de ambulanțe.
Astfel, se vor achiziționa 242 ambulanțe de tip A, 375 ambulanțe de tip B4x2, 505 ambulanțe de tip B4x4 și 122 ambulanțe de tip C, în valoare totală de 476.857.000 lei.
- Achiziția autospecialelor va fi efectuată în cadrul unor proiecte prin care se urmărește îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale în Regiunile Sud-Est, Sud, Sud-Vest, Vest, Nord-Vest, Nord-Est și Centru.
Proiectele au fost depuse spre finanțare din fondurile Programului Operațional Regional (POR) 2014–2020 și au ca scop creșterea calității serviciilor medicale din faza prespitalicească, prin îmbunătățirea nivelului de dotare cu echipamente de transport și alte echipamente specifice pentru acordarea asistenței medicale de urgență și prim-ajutor calificat, respectiv operaționalizarea de echipaje noi ale SMURD, prin dotarea acestora cu o parte dintre echipamentele noi achiziționate.
Finanţarea proiectelor se realizează din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat, în limita sumelor anuale aprobate cu această destinație Ministerului Afacerilor Interne, pentru Inspectoratul General pentru Situații de Urgență.
Secretarul de stat, şef al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă al Ministerului Afacerilor Interne va răspunde de modul de implementare al acestora. La acest moment, parcul de autospeciale atât pentru serviciile publice de ambulanță, cât și pentru SMURD este învechit.
La nivelul Serviciilor de Ambulanță Județene, peste 1000 de ambulanțe au peste 500.000 de kilometri parcurși în regim de urgență, iar 450 dintre acestea au peste 600.000 de kilometri în condițiile în care durata optimă de exploatare este de 200.000-300.000 de kilometri. Prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2017, IGSU a fost desemnat unitate de achiziții centralizată pentru achiziția centralizată de autospeciale pentru Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare și pentru serviciile de ambulanță județene și pentru Serviciul de Ambulanță București-Ilfov.
Prin achiziția centralizată a ambulanțelor se realizează economii substanțiale, ca urmare a creșterii cantităților achiziționate.
Potrivit art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, notele de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente celorlalte categorii de investiţii incluse la poziţia C «Alte cheltuieli de investiţii» care se finanţează, potrivit legii, din fonduri publice, se aprobă de către Guvern, pentru valori mai mari de 30 milioane lei.
sursa: Comunicat MAI