Dobândirea de competențe antreprenoriale de bază în învățământul profesional și tehnic, proiect de lege inițiat de către Ana-Loredana Predescu, deputat PPU (social-liberal), afiliat Grupului PSD, este la un pas de a fi adoptat în Comisia de învățământ de la Camera Deputaților.
Concret, proiectul legislativ oferă oportunitatea elevilor din învățământul profesional și tehnic de a dobândi competențe antreprenoriale și financiare de bază, pe întreaga durată a anilor de studiu, pe care ulterior le pot folosi pentru a-și deschide propriile afaceri.
R: De unde a pornit această idee? Ce a stat la baza acestui proiect?
În primul rând, inițiativa a pornit de la nevoia de a readuce în atenția părinților și a elevilor învățământul profesional și importanța unei meserii, pentru că afacerile românești nu se mai pot susține din cauza lipsei de personal calificat.
Totodată, răspunde și necesității de adaptare a programei școlare la cerințele de pe piața muncii.
Și în trecut, ca reprezentant al mediului de afaceri românesc și ca fost președinte CONAF Vâlcea, am promovat importanța dobândirii cunoștințelor antreprenoriale în școli, iar acum, în calitate de deputat, am avut privilegiul de a lucra la o lege care asta face, respectiv:
Oferă șansa elevilor din învățământul profesional și tehnic să dobândească competențe antreprenoriale și financiare, de bază, pe întreaga durată a anilor de studiu.
R: De ce ați ales tocmai învățământul profesional și tehnic?
Prin introducerea cunoștințelor antreprenoriale și financiare de bază doresc ca această formă de învățământ să devină mai atractivă pentru elevi,arătându-le că îi credităm cu încrederea că, într-o zi, vor putea să își deschidă propria afacere prin prisma meseriei pe care o învață.
Spre exemplu, tânărul care învață meseria de patiser, va cunoaște informațiile necesare pentru a-și deschide propria patiserie și va avea astfel șansa să devină propriul său stăpân!
Eu cred că aici este, în primul rând, cheia succesului dezvoltării mediului antreprenorial românesc – micile afaceri.
Pentru mine a fost o surpriză să constat că, potrivit Institutului Național de Statistică, din cei 1,7 milioane de lucrători pe cont propriu sau de oameni care desfășoară activități independente, peste 830.000 au studii medii (liceu sau școală profesională).
R: Ce sperați să schimbe această lege?
În primul rând, mentalități. Consider că învățământul profesional și tehnic are nevoie de mai multă promovare.
Pentru că, din nefericire, în timp, în jurul acestei forme de învățământ s-a conturat o percepție negativă. S-a creat cumva ideea că este ceva rușinos să urmezi cursurile unei școli profesionale, iar acest lucru este greșit.
Prin urmare, consider că învățământul profesional și tehnic trebuie să-și recâștige prestigiul și să redevină un punct de atracție pentru tinerii care vor să învețe o meserie.
În al doilea rând, proiectul a fost gândit să creeze oportunități pentru tineri, în virtutea dezvoltării antreprenoriatului autohton și reducerii șomajului.
Cifrele INS arată că rata şomajului a urcat la 5,5% în 2021. Ce este cel mai îngrijorător este că cel mai ridicat nivel al șomajului, de 17,3%, a fost constatat în rândul tinerilor cu vârste între 15 și 24 ani. Spre deosebire de Austria unde, la aceeași categorie de vârstă, rata șomajului este de 9%, tocmai pentru că 70% dintre elevi frecventează învățământul profesional, tehnologic și vocațional.
R: Vă propuneți modificarea planurilor-cadru?
Vreau să subliniez un aspect foarte important pentru profesorii și elevii care se gândesc că acest proiect de lege va aglomera materia. Ei bine, nu! Pentru că nu vor fi niște ore suplimentare, ci vor fi niște competențe care se pot însuși, de exemplu, în timpul orelor de dirigenție, sau în timpul orelor de consiliere si orientare – așa cum sunt ele prevăzute în planurile-cadru.
Este atributului Ministerului Educației de a gestiona modul în care aceste abilități vor fi însușite, dar în niciun caz prin introducerea orelor suplimentare.
R: De ce credeți că un astfel de proiect ar fi benefic?
Educația antreprenorială și financiară în școlile profesionale este una dintre cele mai rentabile investiții pe care o poate face România: cercetările arată că elevii și studenții participanți au șanse de 3 până la 6 ori mai mari de a-și deschide o afacere ulterior, într-un anumit moment al vieții, comparativ cu cei care nu beneficiază de educație antreprenorială.
Astfel, analizând cifrele oficiale, se observă un trend ascendent în rândul tinerilor cu studii profesionale și tehnice care își deschid o afacere sau o activitate pe cont propriu, însă fără cunoștințe antreprenoriale și financiare, mulți dintre aceștia vor fi vulnerabili în fața provocărilor care apar la deschiderea unei afaceri proprii.
R: Ați găsit sprijin și la alte grupuri parlamentare?
A existat o susținere puternică din partea tuturor colegilor parlamentari, mai ales din partea colegilor parlamentari de Brașov.
Am primit semnături de la colegii parlamentari de la PSD, PPUsl, PNL, USR, UDMR, AUR și minorități și le mulțumesc tuturor pe această cale pentru susținere.
Toți au rezonat cu ideea de a oferi tinerilor care învață o meserie, instrumentele, cunoștințele necesare, pentru a-și deschide propriile afaceri.
R: Ce fel de cunoștințe ar putea dobândi acești elevi?
Vorbim despre cunoștințe de bază care să îi încurajeze să facă pasul de la angajat la angajator.
Concret, cunoștințe despre cum se înființează o societate comercială, cunoștințe despre relația contractuală și clauzele contractuale cu angajații, cu partenerii economici, cunoștințe despre ce înseamnă un credit bancar, unde pot căuta finanțări nerambursabile – programe naționale sau prin fonduri europene, în general, informații cheie, de bază, dar care să le ofere încredere că pot gestiona propria afacere.
R: Care sunt pașii următori?
După dezbaterea din Comisia de învățământ, proiectul va ajunge în Plen pentru adoptare.
Important de spus este faptul că, după adoptare, legea va produce efecte în următorul an școlar.
Vă dorim mult succes cu această inițiativă legislativă!
Vă mulțumesc!