Laurentiu Blaga, director general ANCPI, a anunțat că în noua calitate de director general al ANCPI, ca prioritatea nr 1 a mandatului său îl reprezintă lansarea și punerea in practica a celui mai important program din ultimii 33 ani, asumat de liberali, in programul de guvernare: “Cadastrarea satului romanesc”!
”ANCPI va desfășura cel mai ambițios proiect din istoria instituției: Programul Național de Cadastru și Carte Funciară.
Proiectul prevede cadastrarea, gratuit pentru cetățeni, a tuturor proprietăților din România, însă prioritatea absolută este zona rurală, respectiv zonele cu proiecte de infrastructură, cele care fac obiectul subvențiilor Agenției de Plăți și Intervenții în Agricultură și zonele cu populație defavorizată.
Așadar, facem toate eforturile pentru a asigura înscrierea proprietăților de la sate în sistemul integrat de cadastru și carte funciară. ANCPI asigură derularea acestor lucrări din veniturile proprii ale instituției, finanțând sau cofinanțând cadastrul realizat la nivelul întregii localități sau pe sectoare cadastrale.
Aici vreau să subliniez că ANCPI sprijină și procesul de restituire a proprietăților, prin cofinanțarea lucrărilor de întocmire a planurilor parcelare, conform procedurii prevăzute de legea cadastrului și a publicității imobiliare, procedură similară înregistrării sistematice.
De asemenea, sunt 660 de comune care beneficiază de finanțare europeană pentru înregistrarea sistematică a proprietăților în sistemul integrat de cadastru și carte funciară până în anul 2027.
Odată cu cadastrarea sistematică a proprietăților ANCPI asigură, gratuit pentru cetățeni, și dezbaterea succesiunilor.
PNCCF înseamnă armonizarea interesului de evidențiere și valorizare a proprietății cu asigurarea garantării acesteia dar și creșterea considerabilă a proiectelor de dezvoltare regională și locală.
Pe scurt cadastrul sistematic înseamnă pentru satul românesc comunități mai prospere, dezvoltarea agriculturii, construirea de școli, spitale și atragerea de investiții.
Pentru ca acest program complex să decurgă corect și într-un ritm susținut este nevoie de colaborarea tuturor celor implicați: prestatori, primari, cetățeni pentru că doar prin implicarea acestora în toate etapele putem obține rezultate cât mai corecte.
Ca în orice program de o asemenea anvergură există și situații care necesită remedieri și care sunt ajustate pe parcurs. Astfel, din experiența de până acum s-a conturat clar nevoia unei reglementări pentru etapa post-înregistrare sistematică. Suntem conștienți că este nevoie de o procedură clar și detaliată pentru cazurile în care este necesară corectarea rezultatelor înregistrării sistematice.
Urmare a sesizărilor primite după încheierea cadastrului general și după consultarea colegilor din oficiile teritoriale, vă pot spune că lucrăm la o procedură care să simplifice modalitățile de corectare a erorilor intervenite și care să nu implice costuri pentru cetățeni.
Nu în ultimul rând, vă anunț că vreau să continui proiectul de digitalizare a instituției, prin creșterea gradului de acces a partenerilor și cetățenilor la informațiile și serviciile gestionate de ANCPI. Digitalizarea presupune și creșterea inteconectării sistemelor proprii, inclusiv a Registrului Agricol, cu cele ale altor instituții din administrația centrală și locală precum ANAF, Consilii Județene, instanțe, primării. Această inteconectare a sistemelor ajută la realizarea proiectelor de urbanism, infrastructură precum și la stabilirea unei baze de date pentru o impozitare corectă.
Închei prin a-mi exprima speranța că vom reuși prin tot ce ne propunem să sprijinim dezvoltarea satului românesc și vă asigur că aveți în noi un partener serios”, anunță președintele ANCPI.