Secretarul general al PNL, Lucian Bode, a declarat, marți, la inaugurarea Terminalului 4 al Aeroportului Internațional Iași, că investițiile în dezvoltare trebuie să fie în atenția administrațiilor mereu, indiferent de culoarea politică.
Evenimentul de astăzi are o importanță deosebită nu doar pentru Iași și pentru Moldova, ci pentru întreaga țară, având un impact regional foarte puternic. Istoria dezvoltării Aeroportului Internațional din Iași s-a scris cu mult efort și implicare din partea autorităților locale și centrale și este strâns legată de guvernările liberale. Investiția în terminalul 4 al Aeroportului din Iași trebuie pusă într-un context mai larg.
Revenirea din ultimii ani a sectorului aerian a fost rezultatul unui cumul de măsuri strategice, le-aș spune eu, și a unui efort uriaș făcut pe tot parcursul anului 2020. Un an așa cum știm cu toții și ne amintim cu toții de cotitură pentru întreaga lume, pentru sectorul economic și pentru sectorul aerian.
Se va vorbi mult imp despre cum a arătat sectorul aerian înainte de anul 2020 și după anul 2020. Provocarea atunci a constat în menținerea pe linia de plutire a acestui sector grav afectat în anul pandemic 2020. Și-mi amintesc că în aprilie 2020 compania națională TAROM a avut o zi neagră.
În primul rând, traficul de pasageri pe rutele regulate a fost suspendat complet. Iar dacă vă puteți imagina când, zi de zi, zeci de mii de pasageri trec prin Aeroportul Otopeni, într-o zi din luna aprilie a anului 2020, nicio aeronavă nu s-a ridicat de la sol în acea zi.
Dacă nu greșesc, cred că a fost 14/04/2020 în egală măsură, preocuparea noastră a fost și aceea de a pregăti sectorul aerian pentru viitor pentru momentul în care se va reveni la ceea ce a fost înainte de 2020.
Guvernarea liberală a folosit anul 2020 în avantajul României și am fost parteneri ai celor care au înțeles că investițiile sunt cheia relansării în etapa post-pandemică. Am reușit acest lucru acționând pe două componente, pe de o parte, prin adoptarea unor măsuri financiare de tip suport pentru companii și pentru aeroporturile regionale și aș vrea să menționez în acest sens o schemă de ajutor de stat pentru aeroporturile regionale cu un trafic situat între 200.000 și 3 milioane de pasageri pe an, aflate în subordinea Consiliilor Județene, pentru că ele atunci înregistrau pierderi de zeci de milioane în fiecare lună și riscau falimentul.
Așa au supraviețuit aeroporturile regionale de la Cluj, de la Sibiu, de la Bacău, de la Suceava, de la Craiova și cel de la Iași. Iar a doua direcție de acțiune a Guvernului din anul 2020 a reprezentat o accelerare a investițiilor în dezvoltarea infrastructurii aeroportuare.
Multe dintre proiectele de dezvoltare demarate atunci și susținute din fonduri europene s-au finalizat sau sunt în curs de finalizare, ele cuprinzând toate aeroporturile din România, efortul investițional fiind de peste 400 de milioane de euro, din care, așa cum știți cu toții, a peste 90 de milioane de euro reprezintă investiția de aici, de la Iași.
Rezultatele se văd, iar ultimii 4 ani au însemnat un adevărat boom investițional în sectorul aerian și nu numai. Construim România de mâine prin investițiile pe care le facem astăzi. Necesarul de finanțare în infrastructura de transport este unul impresionant. Am realizat cu toții acest lucru când am conceput planul investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport 2022-2030. Cu tot ce înseamnă consultări și dezbateri pe parcursul anului 2020, în plină pandemie.
Când am tras linia am constatat că am totalizat proiecte în valoare de peste 70 de miliarde de euro pentru întreg sectorul de transport, din care 2,8 miliarde de euro doar pentru sectorul aerian, evident, necesarul de finanțare fiind cel mai mare pentru sectorul rutier, unde vorbim de peste 30 de miliarde de euro necesar de investiții.
După perioada de pandemie care a afectat, așa cum am spus, grav acest sector, sectorul aerian, asistăm la o revenire în forță atât a volumelor de pasageri, cât și de investiții. Acest lucru este îmbucurător, pentru că investițiile în dezvoltare, indiferent de domeniu, trebuie să fie preocuparea constantă a guvernărilor locale și a guvernărilor centrale. Pentru județul Iași, dar și pentru multe alte județe, anul 2023 a fost unul foarte bun din prisma investițiilor, însă începând de astăzi se prefigurează perspective și mai bune ale dezvoltării pentru anul 2024.
Aceasta este imaginea unei Românii care, contrar a ceea ce susțin unii, este pe un trend ascendent al dezvoltării. O dezvoltare susținută cu bani europeni și fonduri guvernamentale. O dezvoltare susținută de administrații județene cu viziune, care pun pe primul loc investițiile. Exemplu Iașului nu este singular. La Timișoara, la Oradea, la Cluj-Napoca, la Arad, la Sibiu, la Baia Mare, la Constanța, la Suceava, Bacău, Craiova. Lucrările în în siguranța și infrastructura aeroportuară au luat un avânt impresionant în ultimii 4 ani și vor contribui cu certitudine la dezvoltarea acestor frumoase comunități.
De asemenea, nu pot să nu subliniez aici, ținând cont de faptul că este prezent și domnul ministru Veștea, aici, fost președinte al Consiliului Județean Brașov. La Brașov avem rimul aeroport construit în inima țării de la zero în ultimii 50 de ani. Este foarte bine că există o competiție investi investițională, pentru că doar așa vom progresa la nivel național.
Performanța administrațiilor locale este un model de urmat și pentru ceilalți. Aeroportul din Iași este o poveste remarcabilă de succes și de viziune strategică, care arată importanța investițiilor în infrastructură pentru dezvoltarea economică și socială a unei regiuni. Realizările sunt de necontestat și felicit echipa de management a aeroportului, constructorul și pe toți cei care, printr-o bună colaborare cu administrația locală, administrația județeană și cea centrală, au dus la bun sfârșit investiția din Terminalul patru. Un proiect ambițios, un proiect vizionar, benefic pentru întreaga comunitate Ieșană și un veritabil motor de creștere economică pentru întreaga regiune, ce va poziționa Iașul drept lider regional și cea mai importantă poartă de intrare aeriană din regiunea de Nord-Est a României. Dezvoltarea economică a Moldovei depinde de investiții, iar investițiile în infrastructura de transport reprezintă condiția primordială în recuperarea decalajelor și consacrarea Iașului ca pol de creștere la nivel regional.
Cu acest proiect și cu cele care vor urma se deschide un nou capitol pentru Iași și pentru întreaga regiune, cu noi oportunități de afaceri, cu o expansiune culturală, socială și economică are va imprima un traseu ireversibil al dezvoltării.
Este un pas foarte important făcut în direcția corectă, care dovedește că administrațiile liberale rămân consecvente și susțin investițiile pentru a avea comunități puternice și prospere.
Vă doresc succes în continuare și cât mai multe proiecte finalizate. Continuați să dezvoltați Iașul, să dezvoltați Moldova cu gândul la oameni și la binele comunităților.