Peste 635 de milioane de elevi sunt în continuare afectaţi de închiderea totală sau parţială a şcolilor. Cu ocazia Zilei Internaţionale a Educaţiei şi în contextul a aproape doi ani de pandemie de COVID-19, UNICEF publică cele mai recente date disponibile cu privire la impactul pandemiei asupra educaţiei copiilor.
„În luna martie se vor împlini doi ani de când pandemia de COVID-19 a început să perturbe educaţia la nivel mondial. Pur şi simplu asistăm la un nivel aproape insurmontabil al pierderilor legate de şcolarizarea copiilor”, a afirmat Robert Jenkins, Şeful Departamentului pentru Educaţiei al UNICEF . „Deşi este necesar să punem capăt perturbărilor sistemelor de educaţie, simpla redeschidere a şcolilor nu este suficientă. Elevii au nevoie de sprijin intens pentru a recupera pierderile de învăţare. De asemenea, şcolile trebuie să-şi depăşească rolul de bază şi să contribuie la reclădirea sănătăţii mintale şi fizice, la dezvoltarea socială şi la alimentaţia copiilor”.
Copiii au pierdut competenţe de bază de citire şi de aritmetică. La nivel mondial, perturbarea sistemelor de învăţământ, a dus la înregistrarea unui număr de milioane de copiii care au pierdut acumularea unor cunoştinţe semnificative pe care le-ar fi deprins dacă ar fi fost prezenţi în sala de clasă, copiii cei mai vulnerabili şi de vârste mici înregistrând cele mai mari pierderi.
– În statele cu venituri mici şi medii, pierderile de învăţare ale copiilor cauzate de închiderea şcolilor au făcut ca 70% dintre copiii de 10 ani să nu poată citi sau înţelege un text simplu, o creştere de la 53%, procent înregistrat înainte de pandemie.
– În Etiopia, se estimează că elevii de şcoală primară au acumulat între 30 şi 40% din cunoştinţele de aritmetică pe care le-ar fi deprins într-un an şcolar normal.
– În SUA, s-au înregistrat pierderi de învăţare în multe state, printre care Texas, California, Colorado, Tennessee, Carolina de Nord, Ohio, Virginia şi Maryland. De exemplu, în Texas, două treimi dintre copiii din clasa a treia au înregistrat în 2021 rezultate mai slabe la matematică faţă de nivelul anului lor, în comparaţie cu anul 2019, când jumătate dintre copii au avut aceleaşi pierderi.
– În mai multe state din Brazilia aproximativ trei din patru copii din clasa a doua nu pot citi, în creştere de la unu din doi copii înregistraţi înainte de pandemie. În întreaga ţară, unu din zece elevi cu vârste cuprinse între 10 şi 15 ani a afirmat că nu intenţionează să revină la şcoală odată ce şcoala sa se va redeschide.
– În Africa de Sud elevii sunt în urmă faţă de nivelul la care ar trebui să fie cu 75% până la 100% dintr-un an şcolar. Se estimează că între 400.000 şi 500.000 de elevi au abandonat şcoala în totalitate în intervalul martie 2020 şi iulie 2021.
Consecinţele închiderii şcolilor sunt în creştere. Pe lângă pierderile de învăţare, închiderea şcolilor a avut efecte negative asupra sănătăţii mintale a copiilor, le-a redus accesul la o sursă regulată de alimentaţie şi a condus la sporirea riscului de abuz la care copiii sunt supuşi.
– Din ce în ce mai multe dovezi arată că pandemia de COVID-19 a generat niveluri crescute de anxietate şi depresie în rândul copiilor şi tinerilor, unele studii arătând că fetele, adolescenţii şi cei care trăiesc în mediul rural au şanse mai mari să se confrunte cu astfel de probleme.
– În intervalul în care şcolile au fost închise, peste 370 de milioane de copii din întreaga lume nu au beneficiat de mesele oferite la şcoală ceea ce pentru unii copii a însemnat pierderea singurei surse sigure de alimente şi nutriţie zilnică.