Uniunea Europeană cere socoteală oficialilor TikTok în legătură cu rolul platformei în alegerile din România. Marți au avut loc audierile pe această temă, organizate de o comisie din cadrul Parlamentului European. De la începutul acestui an în UE a intrat în vigoare regulamentul care garantează un spațiu online transparent și de încredere, iar platformele care încalcă aceste reguli riscă amenzi uriașe.
Europarlamentarii au pus întrebări cu privire la măsurile luate de companie, în conformitate cu manualul de reguli digitale al UE, pentru a garanta un spaţiu online sigur, transparent şi de încredere, mai ales în perioadele electorale.
Reprezentantele Tik Tok au explicat că platforma a destructurat din septembrie până acum zeci de mii de conturi false care vizau România.
În contextul alegerilor aflate în desfăşurare în România, Comisia Europeană a adresat întrebări referitoare la procesul companiei TikTok de gestiune a riscului în ceea ce priveşte manipularea informaţiei, sistemul de recomandare, ce oferă utilizatorului sugestii pentru articolele cele mai relevante, şi accesul terţilor la date.
Legea privind Serviciile Digitale ale UE, intrată deplin în vigoare pe 17 februarie 2024, stabileşte obligaţii stricte pentru furnizorii de servicii digitale, cum ar fi social media sau comerţul online, de a combate conţinutul ilegal, dezinformarea online şi alte riscuri online pentru societate.
Răspunsurile oficialilor TikTok nu au convins
Platforma TikTok şi-a apărat marţi în Parlamentul European (PE) măsurile pe care le-a adoptat pentru a combate dezinformarea în primul tur al alegerilor prezidenţiale din România şi a negat că l-ar fi favorizat pe candidatul Călin Georgescu, care s-a clasat pe locul întâi, cu 22,94% din voturi, relatează agenţia EFE.
Vorbind în faţa Comisiei pentru Piaţa Internă şi Protecţia Consumatorului din Parlamentul European, reprezentanţii companiei au subliniat că „toţi candidaţii au fost luaţi în considerare în sistem fără diferenţiere între independenţi şi cei care făceau parte dintr-un partid”, prin urmare s-au confruntat „cu aceleaşi restricţii”.
Este ceea ce a explicat directoarea globală pentru Produs, Autenticitate şi Transparenţă a TikTok, Brie Pegum, care a dat asigurări că dintre reţelele blocate în ultimele luni pentru conţinut politic nepermis numai una îl susţinea pe Georgescu şi aceasta avea mult mai puţini urmăritori decât altele care susţineau alţi candidaţi.
„În general, am lucrat neîntrerupt pentru a încerca să evităm dezinformarea şi să coordonăm un comportament autentic”, a mai spus reprezentanta TikTok.
Ea a subliniat că platforma TikTok a eliminat peste 66.000 de conturi false în România, circa şapte milioane de „like-uri” false, aproximativ zece milioane de urmăritori falşi şi circa 1.000 de conturi care imitau profiluri ale candidaţilor.
La rândul său, directoarea TikTok pentru Politici Publice şi Relaţii Guvernamentale, Caroline Greer, a explicat faptul că platforma a aplicat normele sale interne pentru procesele electorale în timpul alegerilor din România şi a precizat că în lunile anterioare alegerilor a avut reuniuni cu diferite autorităţi ale ţării, inclusiv cu mai multe partide politice şi cu autoritatea electorală română.
Mai mult, ea a menţionat că TikTok are peste 6.000 de moderatori de conţinut în limbile Uniunii Europene, dintre care 95 moderează conţinuturile în limba română.
Algoritmul utilizat de reţeaua de socializare pentru afişarea conţinutului pentru utilizatori „răspunde semnalelor activităţii” acestora, astfel încât favorizează apariţia conţinuturilor pe care fiecare utilizator se opreşte pentru a le vizualiza, a mai explicat reprezentanta TikTok.
Răspunsurile reprezentanţilor TikTok nu i-au convins pe eurodeputaţii prezenţi la dezbatere şi respectiva comisie a Parlamentului European va studia posibilitatea de a transmite în scris întrebări suplimentare platformei.
Sursa: Știrile TVR