Plafonarea prețurilor carburanților- PSD ar lua în calcul un nivel maxim de 7 lei pe litrul de benzină (surse)

Scumpirea carburanţilor agită spiritele nu doar în rândul şoferilor, care protestează în benzinării, ci şi pe scena politică. PSD vrea plafonarea preţurilor, astfel încât tariful să coboare spre 7 lei pe litru. Este o idee pe care liberalii nu par să o agreeze, susțin surse politice, citate de Știrile TVR. 

Deocamdată, singura reacţie a venit de la fostul premier, Florin Cîţu. Propunerea trebuie discutată în coaliția de guvernare, acolo unde, oricum, partidele nu reuşesc să ajungă la un acord pe alte modificări fiscale.

Liderul PSD spune că firmele din domeniul energiei au avut venituri excepționale în această perioadă, unele bazate pe un preț speculativ. De aceea, ele ar trebui să acopere o parte din costul plafonării. Le-ar rămâne, totuși, o marjă de profit, a cărei valoare nu a fost dezvăluită.

Marcel Ciolacu, președintele PSD: Eu vreau în continuare să ne așezăm la masă, să luăm deciziile cele mai corecte pe baza cifrelor, să intervenim unde sunt speculații, cum este acuma zona de carburanți. Este evident că trebuie venit cu o plafonare clară. (…) Nu se poate să rămânem și să avem reacție, cum are Consiliul Concurenței, după 5 ani de zile„.

Social democrații ar lua în calcul un nivel maxim al prețurilor de 7 lei pe litrul de benzină, potrivit unor surse politice citate de presa online.

Propunerea va fi discutată în coaliția de guvernare și ar trebui adoptată prin ordonanță de urgență ca să se aplice cât mai repede, crede Marcel Ciolacu.

Din tabăra liberalilor, replica a venit de la Florin Cîțu: „Aceste intervenții cu bocancii în economie îmi aduc aminte de sistemul comunist. (…) Țin minte că și în perioada 2020 se țipa foarte mult, la fel – să plafonăm prețurile, nu știu ce. Și atunci am spus că acestea duc la penurie„.

Și patronatele, și analiștii economici avertizează că o astfel de măsură va avea și consecințe nedorite.

Radu Burnete, director executiv, Confederaţia Patronală Concordia: În principiu, plafonările de preț nu ajută. În primul rând, distrug semnalul de preț. Ce înseamnă asta? Consumatorii trebuie să înțeleagă uneori că un anumit produs este într-o cantitate insuficientă și atunci trebuie să ne temperăm consumul. Riscăm să dezechilibrăm piața pe termen lung. (…) Ce trebuie să facem – să-i sprijinim pe consumatorii vulnerabili„.

Dragoș Cabat, analist economic: „Întotdeauna companiile o să justifice că au costuri mai mari. (…) O soluţie într-adevăr mult mai bună și, din nou, pe termen scurt, este cea de a supraimpozita aceste companii. (…) Dar nu pe profit, pentru că, din nou, acolo pot transfera profitul, ci pe cifra de afaceri„.

Consiliul Concurenței evită să comenteze propunerea de plafonare a prețurilor. Potrivit legii, astfel de măsuri pot fi adoptate pentru o perioadă de 6 luni și prelungite apoi câte 3 luni, dacă există în continuare motive.

Zilele trecute, oficialii de la Concurență spuneau că, deși majorările sunt spectaculoase, nu există indicii despre înțelegeri de tip cartel.

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare