Pr. prof. dr. Wilhelm Dancă, decanul Facultății de Teologie Romano-Catolică, Universitatea din București, membru corespondent al Academiei Române, a afirmat joi că există „o preocupare“ la nivelul Bisericii Catolice și a Patriarhiei Ecumenice de la Constantinopol de a lua în discuție, în anul 2025, stabilirea unei date comune pentru celebrarea Paștelui.
„Există o preocupare la nivelul Bisericii Catolice și a Patriarhiei Ecumenice de la Constantinopol ca în anul 2025, când se împlinesc 1.700 de ani de la Conciliul de la Niceea și atunci Paștele va fi odată, pe 20 aprilie – așa s-a întâmplat să fie odată – se va discuta în acel an jubiliar despre o posibilă identificare a unei date comune pentru celebrarea Paștelui“, a declarat Dancă pentru Agerpres.
El a arătat că ideea stabilirii comune a Paștelui pentru creștinii romano-catolici și ortodocși provoacă reacții de bucurie sau scepticism.
„După cum remarcă unii dintre cei ce studiază dialogul bilateral dintre Biserica Catolică şi Biserica Ortodoxă, nu pot să vă ascund bucuria de a se ajunge aici a unora, pe de-o parte, și apoi, oarecum, scepticismul altora, pentru că Biserica Ortodoxă este divizată în momentul de față și din alte puncte de vedere nu doar cât privește calendarul, pentru că deja în Biserica ortodoxă sunt mai multe biserici care celebrează după ritul neîndreptat, după ritul îndreptat și vechi ş.a.m.d.“, a susținut preotul.
Există o speranță, a completat Dancă, o „așteptare încrezătoare din partea Bisericii Catolice“, ca un prim pas să se facă în anul 2025 împreună cu Patriarhul Ecumenic Bartolomeu de la Constantinopol.
„Asta pot să vă spun din discuțiile avute cu persoane din Vatican sau din lecturile pe care le-am făcut în ultima vreme cu privire la această chestiune. Există deci o speranță. Și ar trebui să facem în așa fel ca ea să nu moară“, a încheiat profesorul Wilhelm Dancă.
În urmă cu aproape două săptămâni, Adrian Papahagi a adus în atenția opiniei publice din România ipoteza ca Paștele Ortodox să se alinieze la cel Catolic.
Printre cele mai proeminente voci care au respins această idee s-au numărat Înaltpreasfințitul Teodosie, părintele Calistrat și scriitorul Dan Ciachir.