Prefectul Capitalei, Toni Greblă, a solicitat Primarului General şi Primarilor de Sector să ia toate măsurile care se impun pentru îmbunătăţirea calităţii aerului în Municipiul Bucureşti, în acord cu angajamentele asumate de către autorităţile publice locale pentru protejarea populaţiei. Pentru nerealizarea în totalitate şi la termen a măsurilor din Planul Integrat de Calitate a Aerului, Primăria Municipiului Bucureşti şi Primăriile de Sector au fost sancţionate contravenţional cu amenzi succesive în anii 2020, 2021 şi 2022, spune Prefectura Capitalei.
Decizia a fost luată în şedinţa de joi, 29.09.2022, a Colegiului Prefectural, condus de prefectul Toni Greblă, în calitate de preşedinte, care a constat că Primăria Generală a Capitalei şi Primăriile de Sector nu au implementat măsurile prevăzute în Planul Integrat de Calitate a Aerului (PICA) în Municipiul Bucureşti, anunţă Prefectura Capitalei într-un comunicat.
Planul Integrat de Calitate a Aerului a fost aprobat printr-o Hotărâre a Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi prevede măsuri de implementare cu termene de realizare, pentru perioada 2018-2022, care trebuie să asigure reducerea poluării aerului în Capitală.
În şedinţa de joi a Colegiului, prefectul a fost informat de către Comisariatul Municipiului Bucureşti al Gărzii Naţionale de Mediu că au fost efectuate controale pentru analizarea stadiului implementării măsurilor din Planul Integrat de Calitate a Aerului în Capitală.
Pentru nerealizarea în totalitate şi la termen a măsurilor din Planul Integrat de Calitate a Aerului, Primăria Municipiului Bucureşti şi Primăriile de Sector au fost sancţionate contravenţional cu amenzi succesive în anii 2020, 2021 şi 2022, în conformitate cu prevederile art. 79, alin. 5 din Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător.
Astfel, potrivit Prefecturii Capitalei, s-a constatat că Primăria Municipiului Bucureşti nu a achiziţionat 100 de troleibuze, 100 de tramvaie şi, suplimentar, 100 de autobuze electrice, asumate prin Planul Integrat de Calitate a Aerului; nu a realizat benzi unice dedicate transportului public şi vehiculelor de intervenţie pentru arterele pe care există trasee de transport public; nu a amenajat în totalitate căi proprii de circulaţie pentru biciclete (piste, benzi), inclusiv în zonele de agrement; nu a modernizat toate centralele termice de cvartal, iar acestea nu au fost dotate cu arzătoare cu emisii reduse de poluanţi.
În ceea ce priveşte proiectele de gestionare a traficului şi mobilităţii urbane prin care au fost stabilite proiecte majore de infrastructură rutieră cu termen scadent 2022, s-a constatat că acestea sunt într-o fază incipientă, iar unele lucrări au fost abandonate.
Pe de altă parte, Primăriile de Sector nu au modernizat şi nu au extins arterele de circulaţie asumate în Planul Integrat de Calitate a Aerului, nu au asigurat salubrizarea eficientă a arterelor de circulaţie, respectiv nu au aspirat şi nu au spălat arterele de circulaţie pentru reducerea resuspensiei materialelor sedimentabile. De asemenea, nu au fost reabilitate în totalitate clădirile asumate prin PICA.
Şedinţa Colegiului Prefectural de joi s-a desfăşurat la sediul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Dealul Spirii” Bucureşti-Ilfov, care a prezentat şi o sinteză a concluziilor desprinse în urma executării activităţilor de prevenire la unităţile de învăţământ din Capitală.
În temeiul prevederilor art. 267 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, la nivelul Instituţiei Prefectului – Municipiul Bucureşti îşi desfăşoară activitatea Colegiul Prefectural, care are, printre atribuţii, armonizarea activităţii serviciilor publice deconcentrate, precum şi implementarea programelor, politicilor, strategiilor şi planurilor de acţiune ale Guvernului la nivelul Capitalei.
Colegiul Prefectural este convocat de către prefect cel puţin o dată pe lună şi oricând se consideră că este necesar, fiind condus de către acesta.