Preşedinta Comisiei pentru apărare din Senat, Nicoleta Pauliuc, nu susţine proiectul legislativ care dă posibilitatea tinerilor de 17 ani să poată obţine permis de conducere

  • Preşedinta Comisiei pentru apărare din Senat, Nicoleta Pauliuc, a informat, luni, că nu susţine proiectul legislativ care dă posibilitatea tinerilor de 17 ani să poată obţine permis de conducere, pentru că, potrivit analizelor efectuate, accidentele rutiere soldate cu decese sau răniri grave sunt produse din cauza pregătirii educaţionale rutiere „precare” a tuturor participanţilor la trafic.

    „Există o dezbatere cu privire la posibilitatea ca tinerii având 17 ani să dobândească permisul de conducere, dar pe drumurile publice să-i întâlnim alături de un adult. Am avut o dezbatere întreagă în cadrul comisiei, foarte mulţi colegi au spus că nu susţin o astfel de iniţiativă legislativă, pentru că cel din dreapta nu are posibilitatea să îl ajute pe tânăr să preîntâmpine un eventual accident. Există o discuţie la nivel european, dar eu cred că în actualele condiţii, când în România suntem pe primul loc la victime în urma accidentelor de circulaţie, iar cifrele ne indică că aceste accidente sunt ca urmare a resursei umane şi a pregătirii precare, nu numai a şoferilor, a conducătorilor, dar şi a participanţilor (la trafic). Eu cred că mai e nevoie să aşteptăm pentru acest proiect de lege. De altfel, în cadrul comisiei, votul meu a fost de abţinere, ca şi o parte dintre colegi, urmând ca mâine, în cadrul şedinţei, să avem o dezbatere pe acest proiect de lege”, a precizat Pauliuc, la Palatul Parlamentului, la cea de-a treia ediţie a Forumului Siguranţei Rutiere, care a avut tema „Riscurile majore şi consecinţele grave în accidentele rutiere!”.

Potrivit acesteia, indisciplina pietonală a fost principala cauză a accidentelor rutiere soldate cu victime, înregistrându-se 2.638 de accidente rutiere din cauza imprudenţei copiilor care traversau în mod neregulamentar strada, soldate cu 263 de decese, 2.511 răniri grave. „Aproape 13 decese pe zi”, a evidenţiat Nicoleta Pauliuc.

Consilierul Cătălin-Andrei Popescu a precizat că Parchetul General a avut de soluţionat, în 2023, peste 40.000 de cauze pentru conducerea unui autoturism fără permis, 39.000 de dosare pentru conducerea sub influenţa alcoolului sau/şi a drogurilor şi 5.000 de dosare pentru părăsirea locului accidentului.

La rândul său, ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a transmis că a început lansarea unor ghiduri pentru siguranţa rutieră pentru elevii din învăţământul primar, gimnazial şi liceal.

„Chiar astăzi vom lansa o serie de ghiduri pentru siguranţă rutieră pentru elevii din învăţământul primar, gimnazial şi liceal, ghiduri care vor fi prelucrate la clase. Asta înseamnă că vor fi discutate împreună cu profesorii diriginţi şi cu specialişti. Ele au fost realizate de către Ministerul Educaţiei împreună cu Ministerul Afacerilor Interne. Este vorba despre ghiduri care includ noţiuni de comportament responsabil în trafic, din toate cele trei posturi pe care le-am amintit – pasager, pieton sau conducător auto, sunt ghiduri care vizează, de asemenea, conduita preventivă. Ghidurile sunt adaptate vârstei copiilor care primesc informaţiile respective. Facem apel la organizaţiile guvernamentale, pentru că noi de astăzi vom avea pe site o secţiune a Ministerului Educaţiei dedicată siguranţei rutiere, pe lângă ghiduri, aşteptăm şi resursele pe care alte entităţi le au deja dezvoltate, ca să le punem la dispoziţia şcolii”, a punctat Deca.

Conform preşedintelui Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie Rutieră, Cătălin Codescu, siguranţa rutieră trebuie abordată multidisciplinar, strategic şi ar trebui să fie plasată sub o entitate cu responsabilitate juridică, cu răspundere „efectivă, nu iluzorie”.

„O astfel de legislaţie rutieră trebuie abordată multidisciplinar, strategic şi ar trebui aici să vorbim de o entitate care nu există la ora actuală în România. Noi avem un Consiliu interministerial pentru siguranţă rutieră, un organ consultativ pe lângă Guvern, care nu are niciun fel de responsabilitate şi până nu vom face ceea au făcut toate ţările din vestul Europei – să plaseze această problemă a siguranţei rutiere unei entităţi cu responsabilitate juridică, unde să existe răspundere efectivă, nu iluzorie, ca la noi, nu cred că vom putea face paşi importanţi în ceea ce priveşte siguranţa rutieră. Avem o strategie care nu a îmbrăţişat principiile de bază din strategiile internaţionale de siguranţă rutieră, din strategiile ţărilor cu succes în problema siguranţei rutiere, dar sperăm că, dacă începem cu această entitate cu personalitate juridică ce ar trebui să răspundă pentru tot ceea ce înseamnă problema siguranţei rutiere, ar trebui să facem un pas important şi am putea spera că într-un termen rezonabil să putem vedea îmbunătăţiri”, a menţionat Codescu.

La evenimentul organizat de Comisia pentru apărare din Senat în parteneriat cu AVAC participă reprezentanţii unor instituţii centrale, membri ai societăţii civile, precum şi victime ale accidentelor de circulaţie.

Sursa: AGERPRES

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare